AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
160.090

Grannens katt!

Sida 24 av 27
He
4
Helikoptern
525iM Touring, -03 E39
Skalman: Jag förstår din ilska för jag har precis samma problem med grannens katt. På morgonen när man kommer ut till bilen (som står i en carport bredvid huset) så är det fullt med avtryck av tassar på hela bilen + högar med sand på taket där den legat. Detta gör mig förbannad på kattskrället vilket är lite synd för katten är i övrigt helt OK.
Nu har jag läst (på nätet) att på en del byggvaruhus kan man köpa en "Ton-generator" som heter Silverline från www.miljöcenter.se. Den sänder ut en högfrekvent ton som katten inte står ut med (och som människan inte kan höra). Tänkte fråga grannen om han vill sponsra det köpet.

Helikopter
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Någon som provat en sån här?

Länk

Jag har konstant grusiga kattspår på huven och jag bor i ett hyreshusområde och har bilen under carport. Funderar på om det går att skruva upp den bredvid motorvärmaruttaget.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
när det var grannfejden för ett par år sen o de hade ett avsnitt om ljust kattproblem, testade de ned sånna där högfrekventa ljudapparater med mindre lyckat resultat verkadet det som.
He
4
Helikoptern
525iM Touring, -03 E39
Köpte en Silverline på Bauhaus och monterade upp den så att rörelsesensorn registrerar allt som rör sig på bilens motorhuv och tak. Dagen efter kunde jag åter se spår av tassar på bilen - men det var sista gången på snart ett år nu!! Så visst fungerar den.

Helikopter
Vilket moget svar, säkert skulle ägaren samtycka eller hur?
Hur skulle du göra efter ett antal fågelskitar på din bil, lägga ut ett gasmoln uppe i himlen eller?

FP
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Fåglar och andra vild djur är inte mycket att göra åt.
Katter och andra Husdjur införskaffas för den egna trevnaden och intresset och med detta följer ett ansvar för grannar, omgivning och inte minst kattens välmående.
Ganska egoistiskt att tex skaffa katt i ett flerfamiljshus och automatiskt tro att alla i huset vill bli kattägare vilket dom faktiskt blir när man får stå ut med tex repiga sandiga bilar, vilket du som äger katten inte bryr dig så mycket om. Varför skall övriga acceptera detta??

Mvh
Skalman

Vem har sagt att inte ägaren skall ta sitt ansvar osv för husdjur, barn osv?
Här var det mera aspekten att ta fram bössan osv som åtgärd för ev. problem.

FP
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har katt, men han går inne och strosar. Skulle han hoppa upp på min bil hade han fått sig en smäll så han aldrig går upp igen.
Absolut skall ägaren av katten göra vad han kan för att förhindra osämja eller skador på egendom osv.
Men att påstå att per automatik alla blir kattägare för att någon skaffar katt i ett flerfamiljshus är ett konstigt synsätt. Varför skulle det bli så, och varför förutsätta att det måste bli problem öht? Vaför förutsätta att ägaren till djuret inte skulle bry sig om det t.ex skulle uppstå problem med bilar t.ex? Han kanske skulle bli bedrövad om detta inträffade, vilket är mest troligt om han har alla paddlarna i vattnet..
Det finns en del metoder för att hålla t.ex katter borta från bilar, en del bättre, andra rätt värdelösa, men att ta till våld visar mest bara på att man sett för mycket olämpliga filmer osv som man inte kan filtrera osv.

Åter igen, jag tror de allra flesta kattägare vill hålla god grannsämja osv, och då bör man ändå ha i bakhuvudet att det faktiskt prövats fall med problemkatter i domstol. Det rörde sig om ett äldre par som inte kunde acceptera att grannens katt rörde sig i närheten av deras hus, och någon gång hade han till och med synts uppe på ett fönsterbleck. Hugaliga...
Man kom fram till att:
1. Katter får lov att gå lösa ute, till skillnad mot t.ex hundar.
2. Kattens natur är sådan att ägaren omöjligt kan följa denna under dess "utflykter", dag som natt, och därför har man inte omedelbart ansvar för varje rörelse osv. Uppstår problem så är dock ägaren skyldiga till rimligt ansvar osv.
Kattägarna i fallet ovan blev inte skyldiga till någon eftergift.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmm...funderade länge på om jag överhuvudtaget skulle göra ett inlägg i denna tråd.

Är själv ägare till 4 underbara katter och har i familjen haft ett stort antal katter genom åren. Mor och Far har för närvarande 5 katter (och två hundar:)

Bor också i lägenhet där fler boende har många katter, mina är dock inne katter hemma och ute på landet. Främsta anledningen är att man är rädd att ngt skall hända dem, har varit katter i området som blivit påkörda.

Har en mycket fin 540 safirsvart med bytt och omlackad motorhuv. Grannens katt brukar ibland gå upp och sätta sig på den pga. att det är varmt (härlig V8:a:) och den fryser lite om tassarna. Nu på vintern så spelar det ingen roll, det är skitigt ändå. På sommaren så lämnar den ibland avtryck på huven men vad gör det bara att försiktigt blåsa lite så försvinner den lilla smuts som lagt sig. Har ALDRIG fått en endaste lilla repa trots kattens små besök.

Katten har god smak och uppskattar min fina Bmw. Annat är det med alla hemmafruar i sina stora suvar som inte kan hantera en större bil, välbärgade som leasar sina bilar och ändå byter in dem titt som tätt, föräldrar med små barn som de inte lärt att man öppnar en bildörr försiktigt eller ännu bättre låter föräldern göra det åt en, och div. andra drägg och "löst folk", som slänger upp sina dörrar i sidan på bilen. Har själv blivit vittne ett par gånger när personer i ovanstående grupp kört på och på annat sätt skadat andras bilar för att sedan snabbt som attan smita från platsen.

Dessa "människor" skulle jag mer än gärna ge ett kokstryk eftersom de vet precis vad de gör, till skillnad från en katt som inte har samma uppfattningsförmåga.

Kan bara tala för egen del, men om ngn person skulle skada en av mina katter eller att jag skulle se ngn som skadar ett annat djur på ren illvilja, så skulle de behöva uppsöka läkarvård efter att jag fått tag i dem........

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
grodan kermit: Mycket trevligt och bra inlägg.
Detta inlägg du skrev var det bästa i denna löjliga tråd.
Jag håller med det till 100%

Billy aka Fantômas
gO
1.407
gOry
335i Touring
ååh en tråd om grannens katt, då ska jag visa vad min grannes katt har ställt till med, varning för känsliga läsare! Länk

Tycker ni repor är så allvarligt nu?
Det där är rävskit
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Grannens lösspringande lopphög lyckades pinka på katalysatorn...

DEN bilen luktade Gôtt när man skulle till jobbet sedan >:(

BMWCS 06641 www.specialsvarv.se
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Folke..

"alla blir kattägare mot sin vilja" konstigt synsätt?.. om "du" skaffar katt så för det med sig saker för omgivningen som inte uppskattas av alla, så är det bara och inte svårt att fösrtå.
i ett flerfamiljshus så kissas det plötsligt i rabatter, sandlådor, sovande katter i barnvagnar etc , det är exempel på konsekvenser som drabbar de som blir "ofrivilliga kattägare" .
Ett "konstigt synsätt" är att begära att alla kommer att acceptera detta utan klagomål....mycket egoistiskt och nonchalant.

Att ge exempel på domstolsbeslut är bara tragiskt, ska det behövas domstol för att lösa ett så jäkla enkelt problem?, Fråga, lyssna, respektera! varför är det så förb, svårt för vissa?.... näää utsätt dina grannars ägodelar för skador, och katten för, i vissa fall, livshot??.. jag hittar ingen logik i detta.

"Låt min katt repa lacker, pissa i rabatter, sova i barnvagnar, rör du den får du stryk!" snygga kattägare!
Jag ska börja slå sönder bilar ute på gatan för att en gång i tiden blev min katt överkörd.
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
word på grodan kermit.
skalman:
Analysera texten lite innan du hetsar upp dig. Det skall inte behövas några domstolar osv, givetvis. Men grannarna tyckte ändå att de ville gå denna vägen istf att prata med kattägaren.
Istf för att i förväg förutsätta problem så är det mycket trevligare att ha det motsatta synsättet, i alla fall i min värld, och förhoppningsvis i de flesta andras.

FP
gO
1.407
gOry
335i Touring
Decerto: Tror du?, hur många rävar tror du springer runt inne i sthlm? jag bor innan för tullarna ska tilläggas. Nä jag tror de är grannens katt, på somrarna så brukar den ligga och jama hela nätterna på nån av bilarna nedan för mitt hus.
Jag är naturligtvis inte 100% säker men av att döma på innehållet så ser det faktiskt ut som avföring från en Räv. Räv äter mycket bär och annat skrot vilket katter inte gör. om jag inte ser fel så ser det ut som en hel del kärnor i avföringen. Dock måste jag hålla med om att det skulle vara otroligt konstigt att hitta en räv inne i centrala Stockholm sitta skitandes på en bilhuv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.