|
Sida 22 av 27
|
|
|---|---|
|
Har inte haft nåt emot katter,mina föräldrar har flera som inte varit till nått besvär annat än lite tassar på huven.Men idag hos mig så har flera katter börjat göra sina behov på garageuppfarten o det är väl inte så trevligt men inget som jag brusar upp över. Har 740in står avställd under carport och idag var det dags för lite laddning, får till min fasa se att minst en katt hasat ordentligt med grus på tassarna:/ kan knappst säga att jag gillar läget. Känns riktigt trist om jag skulle bli en katthatare pga av detta men nånstans går gränsen. Mvh/Micke |
|
| Udo: En så'n katt kan väl ingen ha något emot att ha på sin huv eller hur :-) | |
|
Vad ska man säga, nog kan man väl kanske förstå de som vårdar sina bilar och vill ha dom perfekta och felfria. Men finns inte risken att saker och ting kan gå lite till överdrift ibland. Jag tycker man ska komma ihåg att en bil är tänkt att vara en nyttosak som tyvärr som sådan hela tiden är utsatt för miljöpåverkan av olika slag. Man kanske kan hata katter eller deras ägare för att katten lämnat tassavtryck på huven men det blir genast svårare att hata fåglarna för att de kan släppa föroreningar på bilen eller träden för att de lämnat droppar av sav eller regnet som blöter ner bilen. Jag tycker det vore enklare och förståndigare att angripa något som är lättare att komma åt. Tillexempel att regeln om stänkskydd inte existerar längre. Är man så pass gammal som jag är, har man märkt vilken ofantlig skillnad det har blivit sedan stänkskydden togs bort på bilarna. Stenskott i rutorna förkom inte alls isamma omfattning som nu likaså fanns det knappast något problem alls med blästrade huvar och lyktor som nu mera är en regel. Inför obligatoriska stänkskydd för alla igen tycker jag, frånvaron av dessa gör betydligt mer skada än någon katt. |
|
Njuren |
Hej. Jag älskar katter och skulle gärna haft en om ja inte varit allergisk =( Men vi har oxo problem på området, de är nämligen förbjudet att släppa ut sina katter. Ändå ser man på kvällar/mornar katter mestandels på motorhuvar och självklart skapar det frustration hos de boende. "Inte kattens fel" på sätt o vis utan ägarens i detta fallet. |
|
Nån lokal regel då eller? Katter har "rätt" att röra sig fritt, hundar skall hållas kopplade osv. Det finns till och med rättsbeslut iaf i ett par fall som jag känner till, där grannar förfasade sig över katter som rörde sig nära huset osv, katterna vann. Däremot är det alltid ägaren som ansvarar för ev. skador som kan tänkas uppkomma, oavsett art av husdjur, och för grannsämjans skull bör man givetvis vara tillmötesgående i den mån det går. För den "drabbade" finns det en hel del man kan göra för att slippa från problemen med närgångna katter, man behöver oftast inte agera mer än ett par gånger så väljer katten annan plats. Ett problem kan ju vara ägarlösa djur, och så naturligtvis alla våra övriga vilda djur som förekommer både i luften och på marken, inte lätt att skydda sig för detta. Inte ens inlåsta bilar slipper undan ibland, smågnagare tar sig in ändå. Man får helt enkelt ödsla sin energi på andra problem. FP |
|
Paap Reeder |
Hej folke! ... håller helt med dig. "För den "drabbade" finns det en hel del man kan göra för att slippa från problemen med närgångna katter, man behöver oftast inte agera mer än ett par gånger så väljer katten annan plats." ... när min HasseKasse inte förmår hålla reviret intakt på tomten får han back-up av mig. Med en litet ombyggd vattenpistol behövs bara ett sprut så kommer inte grannens Nisse in på våt tomt. Sedan lånar grannen vattenpistolen och Hasse får sitt revir markerat ... och allt är frid och fröjd. ... men grannens katt vet att det är OK att sova på 12:ans motorhuv vilket han gjort i säkert 5 år tillsammans med 3-5 andra artfränder. Den enda repa som finns där är efter ett tvåbent puckosvin som dragit med nyckeln halvvägs upp på huven. MVH /// Paap R |
| Min katt Ernie har fått flytta till föräldrana. Han trivs bättre där och mina bilar ser alltid fina ut. Sen hjälper det ju att ha en pappa som driver rekondfirma.... | |
Njuren |
Äntligen läst klart denna intressanta tråd men egentilgen utan fått ett bra tips att bli av med "grannens katt" på huven. Ett sista alternativ blev pressening som ja klippt till... Jäkla bökande var kväll men förhoppningsvis behövs detta bara vintertid. |
Paap Reeder |
... du kan ju köpa en elektronisk "cat-away" tror jag den heter. Kan gå igång samtidigt som larmet går på. MVH /// Paap R |
|
kattapult...;-) /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Känns som denna tråd svävat ut en del. Dax att låsa tråden ??? =) Gör som FRIFART köp ett kapell Ps. Själv tycker jag fåglarna är ett mycket större problem än katterna |
|
|
Gör som jag, kör ihjäl alla katter du ser ( se blogg)...nej skämt åsido... man får kväva ilskan |
|
|
Eh... Skaffa en hund som hatar katter! En vän till mig hade massa kissar på sin tomt o ingen av dom var hans. - Skaffa en hund... Ett år senare fanns det ingen kisse-pisse i närheten av tomten! ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Även med en hund som går fritt utomhus med en härlig aptit på kattjakt så kan katterna komma till tomten, men de minskar ju avsevärt jämfört med grannarna. Men om katten ligger på bilen tidigt på morgonen och hunden kommer ut så kan ju man i värsta fall få en riktig rivstart på bilen och då har ju problemet blivit mycket värre... Mvh Johan |
|
| Samt att man har fått problemet/ansvaret att ta hand om en hund på köpet ... | |
|
Vet inte om jag vågar väcka liv i denna gamla tråden igen, men kom en nyhet på Svdsvenskan idag så kom jag såklart direkt o tänka på denna tråd. "Katt anmäld för skadegörelse" Länk |
|
|
Mer om samma katt Länk |
|
| snälla skrotar denna tråden | |
|
Det är frivilligt att läsa tråden. Låt dom som vill fortsätta med tråden;) Skadar väll ingen eller? |
|
|
Tjoomas/ Ja fåglar är ett problem men det är en viss skillnad, vad jag vet så har fåglarna ingen husse eller matte som kan hålla koll på dom. Katter är tamdjur och fåglar är vilda djur, om du hade läst hela tråden så hade du redan läst det; Piis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.