AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
160.122

Grannens katt!

Sida 2 av 27
jokko , du är välkommen hit och hälsa på mina katter om du vill...

Och du du ska nog inte ha katt då du har en jäkligt konstig inställning till levande djur.

(förövrigt är det väl t.o.m lagligt att skjuta en katt som är på din gård utan tillåtelse.. jag personligen skulle inte tveka om jag såg att katten hade repat min bil.)

Billy B-10
Länk
Greenberg: bra skrivet !

"Iaf när jag släpper ut vissa av mina katter så säger jag alltid åt dom att INTE gå på bilar , och det brukar oftast fungera ."

Hmmmmm trist att vissa här inte fattar ett skämt......

Billy B-10
Länk
stefannorr
Billy> Dödar du dina egna katter om dom råkar göra en repa på din egen bil med?
Olja:

Se urklipp om det jag menade:
Makarna hade bland annat störts av att katten hoppade upp på deras fönsterbleck på nätterna och väckte dem. Katten hade dessutom lämnat tassavtryck på deras altan och på stoldynor.
Hovrätten ansåg detsamma som Hyresnämnden i Växjö - att störningarna inte var så stora att hyresvärden var tvungen att vidta åtgärder. Hyresnämnden påpekade därtill att det inte finns något allmänt förbud mot att låta katter gå lösa.

Givetvis bör sunt förnuft råda och innekatter är inte fel i stadsmiljö t.ex. Ägaren har dock alltid ansvar för om den lösspringande katten orsakar något problem.

FP
Gu
195
Gumpy
330 -01
Ojojoj, Jokko, varför är det "mysko" att äga 8st katter??? Håll sån där skit för dig själv.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Själv har jag aldrig haft problem med katter som hoppar upp på bilen. Om det skulle hända kan man ju ge fan i att skrämma den och förhoppningsvis slippa en massa repor.

Att katter ska få springa fritt är inget nödvändigt, speciellt inte om det sker på andras bekostnad. Har man skaffat katt får man väl också ta sig tid och gå ut med den i stället för att bara släppa iväg den.

Jag undrar hur många kattägare som verkligen tar upp börsen om dennes katt repat en bil?

Katter käkar ju också i sig en massa fågelungar....
"Ojojoj, Jokko, varför är det "mysko" att äga 8st katter??? Håll sån där skit för dig själv."

Gumpy, ja .. inte vet jag.....är säkert normalt nånstans haha.

Behandlar min katt väldans bra, men det är en innekatt så jag behöver inte oroa mig för att den ska skada nåns ägodelar, hade jag haft en utekatt så hade jag bott på landet.. annars låter man bli att släppa ut den..och om man ÄNDÅ gör det, får man vara beredd att ta konsekvenserna..

Som sagt, katten har inget på min bil att göra, och repar den bilen,så ska nån stå för det så är det bara, det är knappast mitt fel att bilen blir repad, och katten är det svårt att dömma,så som jag ser det är det ägarens ansvar.

ang det att det skulle vara lagligt att skjuta en katt, så är det nåt jag har hört att om en katt som inte är registrerad eller försäkrad eller vad man gör, dvs en som inte är registrerad till nån ägare(svårt att veta iofs, men den ska väl ha nåt slags halsband lr nåt?) är på din mark utan tillåtelse så ska du ha rätt att skjuta den.

och ang hur jag formulerade mig om den skulle vara på min bil så menade jag inte att jag skulle skjuta den, utan att jag skulle ta till högtryckstvätten som jag beskrev en bit upp..

Tack för inbjudan om att hälsa på dig, men det har jag mindre intresse av, har inget otalt med varken dig eller dina djur, däremot om dom skulle repa min bil, skulle du säkert höra av mig,men nu är detta inte så troligt eller hur...

ta mig inte fel nu, men jag anser att ansvaret inte ligger på bilägaren att varken "inte skrämma" eller liknande, det ska helt enkelt inte inträffa till att börja med, så är det bara.. djuren ska inte vara lösa utan uppsikt i tätbebyggt område.. det är MIN åsikt.

/mvh jocke

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Påminde mig just att jag måste gå och fota carporten hos en granne några gator bort, som har installerat ett kattskydd :))

På motorhuven ligger ett stort täcke, nedsänkt från carporttaket har en bur av kycklingnät sänkts ned över taket :))
Vit VOLVO940 :)) tar en stund att komma iväg misstänker jag.

///MVH Hasso
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Folke: Lagtexten är en sak, hur den tolkas är en annan. Lagtexten gör vad vet jag ingen skillnad på hund och katt.

Fråga vad ditt försäkringsbolag tycker.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det var ett jädra hallåanden om katter mm för nått år sedan, och angående lösspringande katter och i detta fall gäller inte samma regler som för hundar. Dvs går katten på grannens tomt mm så är det helt ok. Men i skadeanspråk så är det väl en annan lag som tolkas av försäkringsbolgen och har inget med Katt/kontra hund likhet inför lagen.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lagen gör viss skillnad mellan katter och hundar:
Länk

Observera texten i 1§, 1st: "Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn
till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att
de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
En katt ses normalt vara ett frigående djur som rör sig fritt utan omedelbar tillsyn, medan en hund anses vara i koppel/under uppsikt...

Dock är ägarna alltid ansvariga om deras djur åsamkar någon eller något skada...skulle tro att skadeståndslagen kan tillämpas (utan att ha kollat) i de fall ett djur orsakar skada för någon annan.

Hasso, gärna en bild på "bilburen"! :o))

Skjuta lösspringande katter (omärkta katter som man inte uppenbarligen vet tillhör någon, räknas som "lösspringande")inom tätbebyggt samhälle är inget som privatpersoner får göra oavsett hur stora problem de orsakar, det uppdraget ger kommunerna åt vissa personer som därmed får specialtillstånd/uppdrag att göra detta!

Den som skjuter skarpt inom tätbebyggt samhälle, lär inte få behålla licensen längre än vad det tar för polisen att riva den... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
stefannorr> Det jag skrev inom parentesen var vad en annan skrev , tror nog att du fattade lite fel där........
Jag försöker se till att mina 3 av de 8 katter som går lite fritt ute inte gå på bilar...Och hittills så har jag inte haft några problem med någon granne.
Jag har dock sett lite "tassavtryck" på en av bilarna , det kan var min katt eller någo annans vem vet ?!?!?!
Och så länge man inte skrämmer en katt så brukar det inte bli några repor..

Jokko> trevligt att du inte vill komma...

Billy B-10
Länk
Springer omkring en del utekatter här i mitt kvarter, men inga repor på bilen/bilarna har dom lyckats gjort än... Lite tassavtryck kanske, men det kvittar om inte bilen är nytvättad förstås.

Man behöver inte direkt skjuta katten om den "råkar" göra nån repa, men har man tur så vet man vem som är ägaren till katten. Svårt iofs att bevisa att det var just den katten som repade bilen =/

Har själv en innekatt, kanon för man behöver aldrig vara orolig för att den ska orsaka några skador på andras ägodelar :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Återigen. Det blir inte repor i lacken av kattklor om det inte är så att dom har förstärkt klorna med titan eller liknande. Däremot så skrapas vaxet upp. Sen kan ju katten ha sand och lera på tassarna som möjligtvis kan skapa nån liten repa. Har i princip dagligen katt på mina bilar utan att ha fått en enda skada. Lite tassmärken på sin höjd har det blivit, och det kan jag stå ut med.

///Jesper

BMWCS #5494
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jah... jag har haft en del missar på mina bilar och tycker inte det gör nått alls , aldrig sett så mycket som en enda repa. endast något tassavtryck vilket inte gör så mycket om man tvättar ofta.
En vanlig klarlack som det inte är något fel på SKALL tåla kattklo utan att repas , känn hur mjuk en klo är så förstår man varför , hund brukar vara mycket värre.

-Var det DU som repade min bil!!!???
-Mjauuuuuu (Nä det var min bror , likadan men med vita tassar)
Måsen
En kompis till mig hade en "Rulle" som alltid låg innanför staketet vid carporten och väntade på missarna. Detta resulterade i att han klarade sig utan katter på bilen.
Mindre roligt var när han fick gå in till grannen med dennes katt i 2 delar (huvudet för sig) Katten såg inte "Rulle" när han stack in huvudet mellan spjälorna.

Jag kan nog tycka att det är störande med ständigt skitig huv, men vad värre är, allt kattpiss. Vi har själva en honkatt (som drar till sig hanar) och dessa hanar som pissar ner allt. Utemöbler, dynor, bilar, leksaker mm. Glömmer man en kasse på infarten någon timme så är den garanterat nerpissad. Jävulskt irriterande om det var något i som man ville ha kvar...

/Mattias
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ehh... vad består denna "rulle" av ? en elak hund eller en fotocellstyrd mojjäng som kapar det som sticks in i hålet ? hugah....
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Katter har jag stort tycke för och kan inte förstå folk som säger att de ska skjutas.

Däremot skulle dessa skyddjägare kommunen har gärna få komma och skjuta av buset här så alla får ha sina bilar ifred.
Måsen
Rulle "var" en korsning mellan rotwailer och labrador. Han finns inte längre. Han började visa tänderna åt deras nyfödda dotter. Men han funkade som bilvakt, en tid...

/Mattias
Måsen
Med lite blandade känslor kan jag väl konstatera att "lite smårepor och smuts" går väl att stå ut med, jag håller med.

Men när det kryllar av okastrerade katter som förstör allt de pissar på då blir jag rätt le. När man har bytt trädgårdsdynor 3 ggr på en sommar ser jag inte det lilla försvarslösa gulliga längre.
Gud förbjude att tex ungarna glömmer att stänga en bildörr eller något...
Går det heller inte komma i kontakt med ägaren så ligger katten helt klart i riskzonen, så är det bara.
Det finns en gräns för hur mycket man kan stå ut med, blir man tvungen att försaka olika saker (både vad det gäller tid och pengar) till förmån för andras katter, då har min gräns passerats...
Jag köpte tex en cykelkärra för att kunna cykla lite längre sträckor med barnen där i. En vecka senare glömde jag stänga dörren till friggeboden = en nerpinkad kärra för 2500:- som jag inte kunde sätta barnen i. Har inget emot katter i allmänhet men tycker nog att ägere som inte tänker avla på sina katter kan kastrera åtminstone.

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.