AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
160.082

Grannens katt!

Sida 10 av 27
Alldeles förbannat vad många är kaxiga här och sprider en massa påstående runt sig. En hund och en katt är som bekant två helt väsenskilda varelser som har skilda behov och vanor. En hund är i grunden ett flockdjur som behöver en ledare osv, medan en katt i grunden är ensamlevande. Om man kan "lära" en katt någotonting beror helt på om den själv vill och känner sig motiverad osv (för ägaren verkar det naturligtvis som att katten gör som ägaren vill...). En hund däremot ser upp till sin "ledare" osv och handlar/agerar därefter. En katt både kan och får gå lös, vilket givetvis ibland kan innebära små problem, som dock är lösliga, knappast något världsproblem som vissa verkar tycka.
En hund däremot får inte gå lös utan uppsyn, undras varför?
Jag lyfter hit ett tidigare inlägg, det verkar behövas:

Utdrag ur rättsfall:
Makarna hade bland annat störts av att katten hoppade upp på deras fönsterbleck på nätterna och väckte dem. Katten hade dessutom lämnat tassavtryck på deras altan och på stoldynor.
Hovrätten ansåg detsamma som Hyresnämnden i Växjö - att störningarna inte var så stora att hyresvärden var tvungen att vidta åtgärder. Hyresnämnden påpekade därtill att det inte finns något allmänt förbud mot att låta katter gå lösa.

That´s it, var nu snälla mot varandra och djuren, tänk på att de var först. Den farligaste varelsen som någonsin skapats är människan...

FP
Mosse då du ändå är i farten kan du kanske katrera grannens katt också så den slutar pissa på upphängda kläder.

Alla som ska åka runt och döda dom som skriver nåt illa om katter kommer få många härliga mil i en bmw för det är ett långt land. Eller kanske det är lättare att vara tuff bakom ett tangentbord.

Berga visste inte om att det var olagligt att använda skjutvapen i tätbebyggt område tack för upplysningen

mh
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Icket skrev; "Så ni menar att det är en sån jävla stor skillnad på katter och hundar när det gäller att rasta dem? LATHET är vad jag kallar det när kattägare släpper ut sina katter i tätbebyggt område utan uppsikt."

Vad tar du i timmen för att springa efter en katt? Hur gör du när den klättrar upp i träd, klättrar du efter eller väntar du på marken? Har du tänkt på att det blir fotavtryck där du går/står/springer efter katten? Hur ska man förresten göra på natten, enligt dig givetvis, när katten är ute? Sitta vaken och hålla den sällskap?

Det är absurt att ens tänka tanken på att hålla en katt under uppsikt.

Detta inlägget blev väldigt barnsligt, men man får ju försöka anpassa sig till omgivningen så gott det går...

Mattias h, nemas problemas.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Gu
195
Gumpy
330 -01
Jadu "mattias h" det är som sagt lätt att vara katig bakom ett tangentbord
Min åsikt är att katter ska inte röra sig fritt i bostadsområden. Vilka andra tama djur får röra sig fritt? Hundar? Kaniner? Marsvin? Kameler? Sköldpaddor? Varför ska just katter kunna gå fritt? Husdjur skall hållas under uppsikt och det enda sättet när det gäller katter är att rasta dem i koppel.

Jag har förståelse för att grannar blir förbannade när det kommer katter och går på deras bilar. Djurägare kan vara nonchalanta och har ingen förståelse för den skada en katt faktiskt kan göra. Min katt som är så gullig... Fast en oförstående djurägare och en katt som tar en promenad på ett biltak berättigar inte att döda katten. Bättre att kräva ersättning av den nonchalante kattägaren. Djurägare måste stå för de skador deras djur åsamkar.
Exakt .Måste faktiskt säga att alla grannkatter gör så att vi inte har en endaste mus eller råtta på gården fastän vi har skog bakom huset,kan gärna ta några kattassar istället .

Måste bara få berätta en rolig grej .Morsans katt hade varit in på en grannes tomt som i fyllan och villan skulle gå ut och slå ihjäl katten med sopkvasten varpå han missar katten och knäcker sopkvasten i bildörrn kommer sen och kräver morsan på pengar för rep av densamma

mh
Itt exakt gällde gumpys inlägg bjoerck hann i mellan

mh
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Djur som ska skjutas, folk kastreras osv... Bruka allvar nu för H-E gubbar/kvinnor... Man kan ju tro att man hamnat på lunarstorm.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Be
361
Berga

740iA -94
Bjoerck, jag förstår hur du tänker, men se det såhär:
En hund går relativt lätt att fostra - dem kan man hålla kontroll över.
Kaniner, marsvin och andra gnagare skulle gå bort sig eller bli uppätna - man vill ju helst ha kvar sitt husdjur.
Sköldpaddor dör i kylan och kameler skulle bli stulna av någon som inte orkar cykla till jobbet. ( ;) )

En katt, däremot, har goda överlevnadschanser, den kommer alltid hem igen (om den inte blir påkörd) och dessutom är den i stort sett omöjlig att påverka i sitt sätt. Detta är faktorer som gör att katter får gå fria.

Dessutom finns det ju saker som är mycket värre... Folk som medvetet repar bilen, krossar rutan, eller rent av sätter sig i bilen och åker iväg. En bil är faktiskt bara en bil, och några små märken är inte svårt att leva med, tycker jag.

/Berga

Berga: Jag tänker inte just på bilar utan även förstörda sandlådor uppätna småfåglar och annan förödelse som katter vållar. SOm djurägare har man ansvar.

För övrigt är det inte svårt att lära katter att lyda. Min katt kan sitta, ligga och sträcka vacker tass på kommando. Dessutom springer hon apport. Hon har blivit en hund. :-) Fadern är okänd och jag misstänker att det är en pudel som smällt på kattmamman... :-)
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Men herregud vilka råd vissa ger för att en katt hänger på ens biltak, tror knappast att det är kattens favorit ställe utan att den råkade hoppa up där, blev säkert skrämd elle nåt...ska man grilla varenda duva eller fågel som råkar släppa en skit just över ens bil...
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Och till alla djurvänner på detta forum som skulle ''skada'' den som gjorde nåt mot deras katt så välj era ord lite bättre, alla har väl råkat köra över en katt eller flera,,det ju bara en katt ändå..skaffa mänskliga vänner istället.
Nej "fårskalle" alla har nog inte kört på en eller flera katter , och det är inte BARA en katt...
Man märker ju iaf vilken skara du tillhör...

Billy B-10
Länk
Dr
342
Dredd
525d -10
jiie, läs ordentligt. Det är ju precis poängen, att man inte skall skaffa en katt om man bor i tätbebyggt område, om man nu tror att den behöver detta.

mr.christian, det är väl irrelevant vad lacken tål, katter har inte på bilen att göra.

Berga, Man har ett koppel för att kunna styra djuret man rastar. Om du inte vill att katten skall klättra i träd så skall den inte göra det. Håller fullständigt med Icket om att Lathet ligger bakom. Sen så ser det ju ganska komiskt ut med vuxna människor med en katt i koppel. ;) Och visst är det värra om någon pappskalle snor bilen, men det är också värre med katt på taket än ingen katt på taket.

Kan ni som förespråkar lösa katter i alla fall hålla med om att det är ganska egoistiskt att skaffa och släppa ut katt, trots att man vet att den skiter i grannens trädgård, pissar i deras sandlåda och skitar ner deras bilar? För detta står ju klart redan innan man skaffat katten.

Man kanske skulle sluta plocka upp efter hunden, inte en jäkel plockar ju upp efter katten.
Beror på att katten gräver ner sin skit till skillnad mot hunden.
Verkar som många här bara har synpunkter men ingen praktisk erfarenhet av katter i verkliga livet. Då menar jag att själv vara kattägare under ett antal år, inte uppvuxen som barn med katt.
Det brukar inte vara svårt att få fritt från främmande katter på tomten. Man måste känna till en del om katters revirtänkande, honor/hanar, kastrerade eller inte osv. Det finns kemiska medel, växter och en mängd andra knep. Man kan spruta vatten, gärma med lite citron i på katten om man tar den på bar gärning, den kommer garanterat inte tillbaka till den sandlådan eller rabatten....

FP
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Helt sanslöst, jag kan knappt tro vad jag läser!

"hehe det bästa man kan göra är att smeta senap i arschlet på katten, då kommer den garanterat inte att sitta på din bil mera, den springer nämligen tills den dör."

FRIFART, jag har fattat att du inte har alla hästar i stallet sedan tidigare, men det där var ett nytt lågvattenmärke...
Dredd: Vi kanske har olika definition på tätbebyggt område men i det område där jag bor finns det även vilda djur som ibland går på tomterna. Det verkar som du tycker att bara för att du har din tomt på en viss plats så är den platsen automatiskt undantagen från naturen.

Om man med tätbebyggt område menar betong och asfalt överallt så håller jag med om att man inte bör skaffa katt, av hänsyn mot katten.

Mvh Johan
Be
361
Berga

740iA -94
Bjoerck, när det gäller sandlådor förstår jag helt. Det är äckligt och riktigt otrevligt, men det är faktiskt ganska enkelt åtgärdat med ett "lock" av lämpligt slag över sandlådan.

Uppätna småfåglar gör väl inte så mycket, eller? Det är katternas naturliga föda och (för katten) betydligt sundare än Whiskas.

Självklart har man ansvar som djurägare. Om katten t.ex. drabbas av sjukdom som kan smitta djur/människor i omgivningen är jag den förste att lösa det på lämpligt sätt.

För övrigt jäkligt skärpt katt! :D Låter nästan som att pudelteorin kan stämma... ;)
--

Dredd, du får kalla det lathet om du vill. Jag kallar det för frihet. Som någon redan påpekat är katten inget flockdjur, utan strövar gärna omkring på egen hand. Detta tycker jag inte man ska ta ifrån katten.
--

Well well, det här blir antagligen en sån där tråd där ingen ändrar sin åsikt och som aldrig tar slut...
En sak är dock klar: Skulle någon medvetet skada min katt pga. något så löjligt som repor i lacken så skulle jag inte låta personen ifråga gå ostraffad med det...

/Berga

Dr
342
Dredd
525d -10
Berga, du har förmodligen rätt. Diskussionen har inte gett någonting hittills och kommer förmodligen inte att göra det heller. Tycker dock det är fascinerande att kattägare tycker att andra skall anpassa sig för att de skall ha katt. Lock till sandlådor, ha bilen inomhus, lackrekonditionering och allt annat som nämnts i denna tråden. Men jaja, längre kommer vi nog inte. Och bilen förblir inomhus, dock ej pga katter utan pga annat lösdrivande pack som inte kan hålla fingrarna i styr.

Har också svårt att fatta de som skulle skada det stackars djuret, men en dusch med vattenslangen eller något hade nog varit på sin plats om en katt hade suttit på min bil. Vet inte om ni klassar det som djurplågeri men katten lär inte ta skada, eller?
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Berga: Du behöver absolut inte springa runt och jaga dina katter i träd, hoppa över bilarna, springa igenom andras trädgårdar för att rasta din katt. Det är lätt ordnat med att skaffa ett koppel så är det löst. Läs även resten av mitt inlägg så kanske du förstår att det var just det jag syftade på också..
Och Berga.. katter behöver inte vara ute på natten, den kan ha sin toalett inne.

Att vissa av er sedan jämför kattproblemet med värre saker köper jag inte. Som till exempel folk som repar bilar, medvetet förstör andras egendom o.s.v.. Vart faan kommer det in i bilden? Här snackas det om kattproblemet - blanda inte in något annat!

"knappast något världsproblem" som folke skrev..
Nej!, men ett problem är det. Stort nog för att behöva tas upp.

Sedan hänvisade folke till ett rättsfall som visade på att katten inte hade stört grannarna tillräckligt mycket för att det skulle vidtas några åtgärder. Ok, så då dömer du efter ETT rättsfall att det är helt ok att släppa ut katterna i bebyggelsen och låta dem springa omkring som de vill. Man måste ändå kunna visa hänsyn och tänka på andras barn, andras trädgårdar, andras bilar och inte bara tänka på vad som blir bäst för sin egen del och sin katt.

Att ni sedan jämför katter och hundar.. Att katterna är fria djur som mår bra av att springa omkring lösa är löjligt. Även min hund skulle må bra av att kunna knata omkring lös utanför tomtgränsen, kanske inte 500 meter utanför. Men att kunna gå omkring hos de 7 grannarna som bor här runt huset skulle inte alls skada henne. Skulle jag lära om henne så att hon fick lite mer utrymme att röra sig på så skulle det garanterat inte kännas negativt för henne.

Att katterna gör sina behov i barnens sandlådor räcker väl som argument för att sätta dem i koppel, eller har jag fel?

Så ta erat ansvar och visa hänsyn och håll ALLA era djur inom er egen tomtgräns, eller ha dem i koppel eller under uppsikt när ni går utanför den. Med "under uppsikt" menar jag att ni kan ha dem lösa, men att djuren måste befinna sig i er närhet utan att ni stör andra eller befinner sig i andras egendom.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.