AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.327

Dålig bas med stängd bagagelucka E39

to
17
toz
528i -96
Hej, jag är nybliven BMW-ägare och har precis installerat en liten baslåda i min E39, hittade verkligen många bra tips på det här forumet om hur jag skulle sno signalen till steget, få loss baksätet, mm.
Hur som helst, lådan är på ca 30 liter och är sluten, är bestyckad med en 10" bas med okända parametrar, den spelar genom ryggstödet, där skibagen sitter, jag plockade bort plastluckan som sitter inne i bilen och har armstödet nerfällt.
Eftersom jag inte har vas,qts,fs på elementet så har jag valt en sluten konstruktion, enligt "dr. Backe" så är det den lådtypen som förlåter mest om den är felberäknad, dessutom ger den lite tightare bas än en portad, och man slipper flåsljud.

Lådan låter rätt bra, men om jag stänger bagageluckan försvinner ca. 50% av basljudet, vilket gör att jag måste ställa upp steget ganska mycket för att det skall låta något, detta i sin tur gör att baselementet får jobba ganska hårt och man kan lätt få det att bottna (slå igenom) vilket inte är så kul.
Har provat att fasvända elemntet men jag tycker inte det blev någon skillnad.
Som signalkälla har jag "bmw bussiness rds" bandaren och till den har jag kopplat in slutsteget via högnivåingångar, som jag kopplat in på bakhögtalarna (onödig info kanske men ändå).

Någon som har haft liknande problem, eller kanske nån som har en låda som låter bra.
försök att få kontakt med robsarve,han verkar ha koll på saker :)
Lycka till.

BMW,///M Power,/////ALPINE :P
Det verkar som du gjort det mesta rätt men att det inte är tätt mellan lådan och ryggstödet/öppningen in i kupén.
Du kanske bara har en rätvinklig låda som står intill ryggstödet, det förklarar isf det hela. Sidan med elementet bör vara lutande med samma vinkel som ryggstödets baksida och lådan monteras kloss intill ryggstödet osv.
Jag har ett liknande arrangemang och ingen som helst skillnad med öppen/stängd skufflucka, mest beroende på att det inte spelar alls ute i skuffen. Har aldrig riktigt begripet vitsen med att spela för grannskapet, men en del verkar gilla detta.
För att få hyfsat tätt har jag satt en 30x30mm list runt ytterkanten på den vinklade sidan, klädd med samma grå filt som resten av lådan, element och ev. portar osv får inte komma alldeles intill ryggstödet.

FP
Robsarve
Råkar du veta vad basen heter?

Inte okänt fenomen, men brukar vanligen drabba ägare av basreflexlådor... Du kan prova att flytta lådan till högra hörnet av bagaget, och rikta konen mot vänster sida av bilen, då får du en annan hörnladdningseffekt som kan vara bra i ditt fall.
to
17
toz
528i -96
Hej igen, tack för alla tips, lådan är rätvinklig men jag använder ett par styrklossar som är vinklade mot ryggstödet, dock går de inte hela vägen så en del ljud smiter nog ut i skuffen tyvärr, skall försöka förlänga dem och ev, sätta dit en tätningslist.
Att vrida elemente mot ett hörn går, men eftersom lådan är byggd för att spela genom armstödet så blir det inte så snyggt, men jag tänker givetvis prova.
Elementet var ett som blivit över från en färdigbyggd låda (lightning audio) som de säljer på brl.se 300 spänn gav jag för det fullt medveten om att det inte fanns några data på det.
Mina egna misstankar är dock att jag gjort lådan för stor, jag trodde den var på runt 30 men jag räknade efter no och det är nog närmare 35-40 liter, skall mäta sen exakt.
Ev får jag väl såga upp å sätta i en 12:a istället såg en DLS som skulle passa bra i 37 liter sluten.
Här är en bild på lådan så ni kanse hur jag menar.
Länk
Lådan ser större ut än vad den är eftersom steget sitter i en separat del på baksidan.
Tack för all tips så länge.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skulle tro att folke är på rätt spår här. Av bilden på lådan att döma så finns det ju goda möjligheter att ordna tätning både upptill och nedtill. Det räcker ju med trälister av samma slag som du monterat på sidorna, samt att du lägger på något mjukt material så att det tätar bra mot ryggstödet. Som en bonus kommer lite mindre vägljud att läcka in i kupén.
Robsarve
Då lär det vara en Bolt 10 du har, och den lär nog vara precis så blodfattig som du säger i den lådan. Skuva ur basen och fyll upp lådan med tegelstenar eller liknande solida objekt så att den blir närmare 15-20 liter så bör det hända saker.

Upprepar dessutom förslaget med att placera basen i hörnet.
to
17
toz
528i -96
Japp jag skall testa, men borde det inte gå lika bra med ihoplimmade mjölkkartonger fyllda med sand ?? enkelt eftersom man får volymen direkt.
Hur som helst, jag kontrollmätte lådan igår och volymen är på 31,8 liter så det kanske är 10-12 liter för mycket.
Robsarve
Vadsom helst som är solitt funkar fint, mjölkkartonger, träbitar etc...
to
17
toz
528i -96
byggde om lådan så att det blev helt tätt runt skidluckan och nu spelar den rätt bra faktiskt, hade inga tegelstenar att slänga i för att minska volymen, men jag hittade en gammal ful trasmatta modell STOR som jag knölade ihop och pressade i lådan.
Hur som helst nu låter lådan OK.
Detta är tyvärr början på en ond cirkel, nu känns det som att huvudenheten måste bytas ut mot en CD, och sen skulle det ju vara bra med lite bättre högtalare också.....
När jag köpte bilen tänkte jag att det inte skulle bli något extra ljud, men så hade man ju ett steg liggandes och tillgång till spånskiva så nu sitter man här med skägget i brevlådan..

Stämmer det att man kan köpa en sladd för att få AUX-In på bussiness RDS bandaren ?? Jag har en sådan i min bil och det skulle kanske kunna vara ett alternativ att koppla in en mp3-spelare istället för att köpa en CD.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.