|
|
|
|---|---|
|
Det är så att min tankmätare visar ca 20l för lite hela tiden dvs vid full tank visar den ca 40l. Har tagit bort baksäte och tittat lite. Är det bara och skruva loss och lyfta upp armaturen. Kan det vara så att tidigare ägare jämt kört med lite soppa i tanken så den har kärvat ihop på ngt vis? Tacksam för svar | |
| finns det verkligen här som bytt på sin e30? | |
| finns det verkligen ingen här som bytt på sin e30? | |
|
Verkar uselt med det, jag har ett liknande bekymmer, skrev om det i ett tidigare inlägg som också ratades :s...fast jag tror att du får slå på den stora låsringen med mejsel för att få loss armaturen, om den nu inte är pressad in i tanken. Min egen är så rostig att jag inte vet om jag vågar, å andra sidan verkar det inte bättre än att jag får köpa ny armatur från nån skrot. Någon som har en aning om vad det kan gå på tro?? Mvh Erik |
|
|
kanske lika bra byta hela tanken den läcker ändå och jävlas. Någon som vet bra ställe att köpa tank på?? |
|
|
Nivåmätaren kan du byta utan att lyfta ur pumpen, den sitter med tre muttrar i mitten av det du kallar armaturen. Renovera eller skaffa en fungerande från skrot! |
|
|
Detta är tydligen ett vanligt problem. Tankmätaren bygger på att en flottör i tanken påverkas av bränslenivån. På flottörarmen sitter ett bleck som löper mot ett motstånd. Ju högre upp på motståndet ju högre ohm-värde och tanken visar fullt. Detta blir slitet och därför visar inte tanken fullt. det kan gå att skrapa mellan kontaktytorna på motståndet med en vass nål. Jag fick upp min mätare på "nästan" fullt. Har ev. någon skiss men syns INTE så bra. |
|
| vart sitter den? nivåmätaren. Det finns två "saker" där under sätet vilken är vilken?? | |
|
Vet inte om ni har samma som på min touring men jag har en nivågivare till vänster på tanken och en kombinerad nivå/pump på höger sida. Om den ena givaren fastnar kan man få just detta problem att det visar fel. De är tydligen kopplade i serie med varandra och detta är en rätt smart lösning för att kompensera en "hoppande" bränslemätare då man kör lite häftigt genom rondellerna! Nivågivarna är skruvade med vanliga muttrar (tror det var M6) behöver alltså inte vrida loss hela pumpen på högersidan iallafall, vet ej hur det ser ut på vänstersidan. Dock kan det vara bra att byta o-ringarna under "kransen" som håller hela pumpen/nivågivaren. O-ringen ska ha ett innermått på 57mm och yttermått på cirka 64mm, alltså ca 3,5mm tjock. Att slå på kransen med mejsel slutar bara med blodiga fingrar. Tillverka ett järn som ser ut som ett U och vrid loss ringen med lätthet istället! Jag använde ett vinklat järn från skrotlådan och en bit plattjärn som drogs ihop till ett lagom avständ med hjälp av en skruvtving. Funkade kanon och tanken blev tät igen efter att knackat loss en del rost under kransen samt ny packning (o-ring). Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.