|
|
|
|---|---|
|
Ska försöka förklara det här på ett lämpligt sätt... Det började iaf med att vi lyfte på topplocket och planade toppen och lade ditt en ny packning också eftersom den var sprucken.. Nu är allt på plats och igår så var det dags att starta bilen, givetvis så hade batteriet laddat ur men vi hämtade en annan bimmer som hjälpte till med elförsörjning... Så efter x antal försök så hostade den igång men då bara på några burkar eller gå bara allmänt dåligt... Det vibrerade typ i hela bilen och motorn dör direkt när man släpper på gasen, tilläggas skall att kamremmen också byttes och det kontrollerades otaliga gånger om alla kuggar hade hamnat rätt... Men något kan ju ändå ha blivit fel.. Visst är fördelarlock och rotor inte i bästa skick men dessa fungerade utmärkt innan vi började meka med bilen för nån månad sedan nu... Stiften har riktigt fin gnista och bensin kommer ju garanterat fram.... Väldigt tacksam för hjälp... | |
bustorp |
Låter fortfarander som remmen eller tändningsfel. Ev. fördelarlocket. Det är bara på det igen. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
| Inte att han får tjuvluft lr likande? Hur ställer man tändningen på en sån bil? det står haynes att det inte går typ.. | |
|
Är du hundra procent säker på att tändkablarna sitter till rätt cylindrar? Vet flera som har råkat kasta om kablarnas placering och då har motorn gått som en påse nötter... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Vad är det för bil/motor? Har du haft fördelaren borta eller vridit på den så att tändningen har flyttat sig? Stämmer märkningen på remskivan och i fördelaren överens? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Johan B : Jag tog aldrig loss kablarna ifrån själva fördelarlocket utan tog bort allt ihopsittandes istället... däremot har jag vart och torkat bort lite skit under locket och kanske kommit åt bläcken om det nu spelar någon roll.. Bustorp : En 520i dvs en 12v m20 motor.. Jag hade som sagt borta fördelaren om det nu spelar någon roll... men ställer man tädningen med locket eller hur menar du? |
|
bustorp |
m_johan84: Du har troligtvis inte fått fördelaren rätt när du stoppat tillbaka den. Det kan vara lite pilligt att få det rätt igen då du måste få rotorn mot 1:ans tändläge i fördelaren när alla märkningar står rätt (kolla i locket, ca.klockan 11 vill jag minnas om du står vid vänster skärm och tittar på fördelaren) och samtidigt ha justermån att vrida fördelaren åt båda håll utan att låsbulten tar i Eftersom den startar så kan du börja med att flytta den 1 kugge åt något håll till att börja med. Lyft fördelaren precis så mycket som behövs för att du ska känna att den inte ligger i det andra drevet o vrid ca. 2 cm på rotorns kontaktyta tills den faller ner i nästa kugge. Sen är det bara att vrida o prova tills den går så att du kan ställa tändningen enl.specifikationerna på dekalen i motorrummet där CO-halt o tomgångsvarv m.m. står. Är ni 2 så går det mycket lättare då en vrider när den andra kör på starten eller håller motorn igång. Om någon ser att jag beskrivit fel så rätta mig gärna. Det kan vara svårt att minnas alla detaljer. Hoppas du fattar min torftiga beskrivning. Lycka till!! BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
| Fördelaren går bara att sätta på ett sätt på den motorn Johan, så det är lugnt. Det Bustorp beskriver är för den äldre M20 motorn. Du har en M20 med Motronic version 1.3 och kan således inte ställa någon tändning. Däremot så kan kamremen kuggats fel, då går verkligen motorn illa! Kolla också som ovan beskrivit, så att tändkablarna sitter rätt. Kolla också anslutningen till tändspolen och till Motronicen. Har du förresten kollat impulsgivaren vid svänghjulet så den fungerar och sitter som den ska? Den sitter som sagt vid svänghjulet med 2 insexskruvar. | |
|
Det är säkert kamremmen som har kommit fel på drivhjulet till rotorn, då flyttas tändningen så mycket att det går inte att justera den tillräckligt med att vrida fördelaren. Jag var med om detta då jag hade en 320 i -83 E 30 och detta var på en verkstad så även där kan det bli fel. Hälsn. Per BMW när man älskar att köra bil. |
|
| om det vibrerar och bilen är svag på låga varv så går den inte på alla cylindrar, eller så har du blandat ihop tändkablarna så den tänder fel, inte bra =( | |
bustorp |
m_johan84: Ber om ursäkt. Tänkte inte på att du har Motronicsystem. Glöm allt jag skrivit o lyssna på per_j82. Jag lägger ner på denna sträng och önskar lycka till. per_J82: Tack för rättelsen. Jag låg minst 1 år fel där. Det är tur att det finns andra som rättar en. Tänk om m_johan82 skulle försökt fixa det med min förklaring. Vilka nya svordomar hade då inte kunnat uppkomma. Kunde i o f s varit rätt kul om han hade skrivit ner dom till allas förnöjelse utom min. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Tackar er alla för råden... Ska ut i garaget idag och kika... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.