|
|
|
|---|---|
| Jag har en 318 i -89 som på senare tid börjat gå väldigt dåligt. Den går ryckigt, känns kraftlös och liksom släpar sig fram. På tomgång går den ojämt och den drar även mycket soppa. Jag har bytt luftfilter, bensinfilter, tändkablar, rotor, fördelare, spridare utan resultat men då jag justerade skruven på LMM så började bilen gå lite bättre, men dock inte alls som den gått tidigare. Vad kan det vara som är fel? | |
|
Har du bytt insugsbäljen? Det låter precis som att det skulle vara en läcka iden. Min beteer sig precis på samma sätt som du beskriver och jag har en spricka i min. /Chrille |
|
| Nej, insugsbäljen är ganska nyligen bytt. Men jag funderar kanske att det kan vara LMM som ändrat värde, eftersom bilen börjar gå lite bättre då man justerar skruven. Kan det vara något sådant??? | |
| Jag har även bytt topplock för ca. ett år sedan och bilen har gått bra ända tills nu. Topplocket satt på en 316i -91 E36, och jag tyckte att spridarnas oringar var nötta och köpte nya. Då märkte jag att de nya oringarna också verkade ganska otäta. På det gamla topplocket fick man pressa in spridarna med väldig kraft, men med nya oringar på E36 locket slinker de in utan större motstånd. Så jag undrar ifall E36:ans M40 har grövre hål för spridarna och behöver grövre oringar än E30??? | |
|
Jag har precis samma fenomen på min 316 som du Lanzar. Jag börjar misstänka min lamdasond alt. packning mellan grenrör och kat, eftersom bilen går bättre när den är kall. Jag har bytt O-ringarna på mina spridare oxå och jag tyckte då inte att spridarna var så jättelätta att få i. Jag har testat att spraya startgas på hela insugssidan men det verkar helt tätt. Jag rengjorde lmm:en efter att ha slitit bort sportluftfiltret och ersatt det med ett orginal och det blev något bättre. /Fredrik |
|
| Låter troligt, men jag har varken kat. eller lambda på min bil... | |
|
Om LMMn ar sonder, pajj alltsa-- inte funkar... da lar val motorn inte ga sa sarskilt bra eller? Och insugslangen kan ju faktiskt ga sonder igen... aven om den var bytt nyligen... kolla sa den verkligen ar tat... eller testa med en annan... Tror inte att det ar fel pa lambdasond eller katalysatorn... hade problem med dessa tva (lambdan paj med foljden att katalysatorn pajade ocksa) bilen gick forfarande bra, enda problemet var lite konstiga avgasvarden hos SBP... darav byte av dessa tva.. |
|
| Då jag för någon vecka sedan mätte bensinförbrukningen tog den ca. 1.2 liter milen och veckan efter drog den 2.0 liter milen. Bensinförbrukningen varierar alltså för nu tar den 1.4 liter milen. Jag kör samma sträcka hela tiden och kör på samma sätt. Kan det vara nån givare som inte riktigt fungerar??? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.