AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.075

Vad ingår i Nürburgringpaketet på en M5 -92?

Smiley©
Vad ingår i Nürburgringpaketet på en M5 -92 och hur stor skillnad blir det på bilar med och utan Nürburgringpaket?
Vet att servotronic ingår i paketet och det gör väl bilen mer lättstyrd när man krypkör/parkerar.
Man kan ställa om dämparna med en knapp om man har Nürburgringpaketet men annars är det väl samma dämpare?
Men hur är det med kränghämmare, fjädrar, bussningar m.m. är det nån skillnad där?
Tacksam för svar!
/Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Fråga HD91 på forumet, han vet rubbet om det.

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
De bakre krängningshämmarna är grövre, och du har 9x17 bakfälgar med 255/40 däck + det som det du redan räknat upp.

- M5 E34 Limousine register -
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
blev ett "det" för mycket.

- M5 E34 Limousine register -
Smiley©
Tack för alla svaren!
Det verkar inte vara natt och dag skillnad på väghållningen om man ser vad det är för saker som skiljer bilar med och utan Nürburgringpaketet.
1mm grövre kränghämmare bak märker man nån skillnad av det?
Är det värt att byta ut den till den grövre?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min M5 har inte Nürburgringpaketet, men den beställdes med 9x17 bak. Jag tycker inte att man känner av någon väghållningsskillnad. Det ända som jag känner av är att dämparna blir hårdare när man ställer in den i S-läget. Jag kanske inte har kännt fullt ut heller i och för sig.

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
smiley@ HD91@
det som glömdes var -brytaren S/P- med vilken man kan låsa
-väghållningen- i -sportläget-, DET kan vara nog så viktig att kunna göra det vi hard körning men så klart inget man -måste- ha -
dessutom fungerar en -vanlig- styrservo som du säger -smiley-
varvid -servotronic- är hastighets-kontrollerat (istället för rpm)vilket som jag förstått det , fungerar så att man bibehålla bra styrkänsla även i höga farter eftersom bilen är byggt just för detta, vid 'stads-cruisning' och parkering behövs varken -S/P-,
sportläge eller 'servotronic' - ;)
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
Skillnaden mellan hård å mjuk på nürburg dämparna är hårfin. Tycker jag, man känner det själv medans passagerarna inte fattar nått....coolt säger dom!?

///M5-POWER
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
jag glömde att tillägga att för -option 782- Nbg-ring-Pkt för DEM 900 (ca. EUR 450) kan man ju inte vänta sig några underverk, en E34 M5 är en mycket bra bil som den är, Nbg-Ring-Pkt är till för
att kunna ta -familjebilen- på en sväng över NS (Nordschleife) ,
där man är i behov av lite styvare chassis ;
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
nibban@ om man inte märka någon skillnad när du pressa bilen
in i en sväng DÅ är det dags att kolla om systemet fortfarande fungerar som det skall, har för mycket olja runnit ut ur dämparna är det nog samma läge i alla lägen ;);)
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Ställer mig också frågande till att skillnaden skulle vara hårfin. I mitt fall är skillnaden iaf högst märkbar mellan s och p läge.

mvh
axel
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Jag har en touring och brukar prova systemet lite på en kurvig asfalltsväg där jag bor. Det brukar ta en sväng eller två innan man verkligen märker att systemet har styvat upp chassiet. Det blir mycket hårdare enligt mig men går snabbt tillbaka (mjuknar) om man inte fortsätter att "pressa" bilen in i kurvorna. Perfekt enligt mig som ty aldrig kör "kurvigt" med min men ibland kan det vara roligt och då styvar den upp sig automatiskt. ;)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
bmw_m6@ det adaptiva chassit anpassa sig efter körsätt, hastighet och vägbana m.m. det är det som är EDC III - men
om bilen har 'Nbg-Ring-Pkt' och med brytaren i S-läget DÅ skall
systemet vara låst i -sportläge- och INTE längre ändras den skall
då vara kostant, annars fungerar systemet INTE som den skall -
eller hur mekarna ?? ;)

M5touring register
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
m5toureg. jag har inte knappen utan bara det automatiska systemet.

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
bmw_m6@ då har du inte "-Nbg-Ring-Paket-" i din bil men du
har det som alla 3.8:or ha, nämligen EDC III.
"""Det brukar ta en sväng eller två innan man verkligen märker att systemet har styvat upp chassiet """.
Det är något som inte stämmer, det adaptiva chassit anpassar sig genom sensorer till det aktuella läget inom bråkdelar av en
sekund. Systemet skall fungerar när t.ex. du måste göra en oväntat undanmanöver eller en kurva visa sig skarpare än väntat, DÅ skall systemet reagerar, INTE 'efter en sväng eller två' DÅ är det försent. Det rekommenderas att du kolla up om EDC III verkligen fungerar på din bil, egentligen bör du få en 'varning'i displayen via 'check control' på detta.
Lycka till.

M5touring register
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.