|
|
|
|---|---|
|
Har precis satt in 2st 6*9 i hatthyllan,men innan har de satt 4st 5,25 så nu är de ett litet hål bredvid varje 6*9,är väl kanske 5*5 cm stort... Så min fråga är om de måste vara tätt runt högtalarna för att få ut de maximala ljudet? | |
| Det skall vara tätt runt högtalaren, annars blir både ljudåtergivningen och effekttåligheten starkt försämrad. | |
|
Tycker också de är självklart igentligen,men nu när de gäller högtalare i hattyllan så är ju bakluckan så himla stor i mot högtalarens kapacitet så de inte borde göra så stor skillnad...en baslåda tex fattar man ju att de måste vara tätt... skriver i mot mig själv nu,men jag har bara fått de om bakfoten,så övertyga mig att jag har fel så man slipper fundera :) |
|
|
Visst skriver du mot dig själv nu. En baslåda måste inte vara tät, faktum är nog att de flesta inte är slutna lådar idag. Däremot måste öppningar och portar inkl. dess rör osv vara noga beräknade och kan inte ändras, förlängas t.ex, utan att baslådans egenskaper förändras till något okontrollerbart. I ditt fall med hatthyllan kan man ju tycka att den stora volymen under skulle göra att en öppning intill skulle spela mindre roll. Men ljudvågorna/luften intill högtalaren uppför sig inte som man alltid tror. En hel del smiter ut närmaste vägen och genom hålen kommer ljud som tar ut (kortsluter) ljud från framsidan på högtalaren. En helt tät montering är viktig och dessutom skulle du vinna annat på att lägga en snygg filtklädd MDF-skiva över hyllan med nya hål för 6x9:orna. Du får mindre vibrationer, resonanser och skrammel i hyllan, vibrerande monteringsyta kan få samma effekt som otät montering vid vissa frekvenser. Med element som är avpassade för den stora luftvolymen i skuffen (långt ifrån alla är det) kan det spela på rätt bra, personligen föredrar jag mera kontrollerad volym bakom högtalaren. Det blir alltid resonanser i skuffen, det kan lätt bli skrammel, och alltihop förändras om du lastar i saker osv. Risk för utblåsta koner finns i vissa fall när man slår igen luckan. FP |
|
| Tack så mycket för svaret! fick man den där konstiga tanken ur världen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.