AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.137

Tokiga vindrutetorkare

Iom att jag har en 525TDS verkar jag inte ha någon GM/RM under baksätet och har därför inte funnit några svar då jag har sökt här på forumet, efter svar på mitt problem.

Det är ju då så att mina vindrutetorkare tycker att det är svinkul att köra igång av sig själva, "frequently", och det är rätt så jättejobbigt! De jobbar fortare om jag trycker spaken i högst läget och går ner på lägre speed ett snäpp ner, men vet inte vad "stanna" betyder då jag trycker spaken ännu ett snäpp ner (intervall) och ännu ett (STOPP!).

Har kollat så att alla säkringar är fina och så där...
Har dock inga elkunskaper för att kunna felsöka relän, och jag misstänker att det är några relän som lämnat sitt liv här på jorden då varken elspeglarna eller "färdljusen" HELLER fungerar.

Mycket tacksam för hjälp, folke m.fl.! ;)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du är inte ensam, läs detta: Länk
Jag misstänker relät till spolningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
varför skulle du inte ha boxarna under sätet?
dom styr allt i bilen såsom elhissar c-lås innerbelysning mm.

vargen
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
RM & GM finns bara på bilar utrustade med elsytemet ZKE (Zentrale Karrosserie-elektronik).
Bilar utan taklucka, elhissar mm, brukar ha det enklare elsystemet ZVM, medan bilar med mer utrustning har ZKE.

Erik

___
Erikw

Vilket av reläena är det som hör till spolningen, då? (torkarna går - och stannar - på spolning)

Du vet inte vad som kan ha orsakat mitt problem med elspeglarna och alla sorters utebelysning förutom blinkers och bromsljus?
Btw.
Pinsamt att ha ZVM... Finns ju inte lika goda grunder för att bygga ut elen då, va?
Taklucka är ju uteslutet iaf, =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tror du har fel på A28, "Wiper/Wash module", den sitter under baksätet.

Se på dessa elscheman för mer info:
Länk
Länk

Alla elsheman: Länk

Fungerar både intensivpumpen och vanliga pumpen (om du nu har detta)?

Erik

___
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
under sätet sitter en svart säkringsmodul...ta lös den..ta sedan bort plastlocken på modulen..sätt sedan tebax modulen..

låt sedan nå´n sätta på vindrutetorkarna..
då skall relä nummer 4 längst ner från vänster(tror jag kommer inte ihåg ,men du ser vilket relä som drar respektive faller..

om du ser att det blixtrar så har du troligtvis oxid nedbränd kontakt..pillra då bort fjädern på reläet och pillra lös kontaktdelen använd en magnet fil modell väldigt liten..

(kan vara lite bökigt att få lös kontaktdelen..men det går)

fila till kontakterna..sedan använder du våtslippapper för att få en fin yta..annars kommer felet tebax efter ett tag...det är inte säkert att det är det här felet du har..men låter troligt..

operationen gör du på egen risk..jag har gjort det och vindrutetorkaren fungerar nu som vanligt..;)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Opps läste dåligt du hadde inte nå´n relämodul under baksätet..men det spelar ingen roll..hitta du modulen och studera den så har du till 90% dålig kontakt på backkontakten..dvs den kontakt som sluter vid avslutad torkarfunktion

//Dogge
Erikw

Svar: Negativt, det har jag inte. Isf skulle det vara en option jag inte är bekant med. =)

Men ligger den här söta, lilla modulen i kabelhärvan under ratten, då?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den sitter under baksätet: Länk

Erik

___
Found it!
Svinbra siter du ligger på, Erikw!

Och X43-45 i säkringsboxen under huven är till lysena..?
Har de även hand om Power mirrors - då mina slutade fungera samtidigt som lyset slutade fungera..?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag vet inte, men försök hitta det på: Länk

Erik

___
Där har jag letat friskt, men finner ingen riktigt klarhet... =)

Det största bekymret jag har nu är jag inte får något utslag på min jä*la Ohm-meter när jag försöker felsöka den här WWM:en...

Jag blir snart knäckt...
Kanske dags att vila för idag, och vakna upp till en ny BMW-dag imorgon bitti!

Tack så mycket för din hjälp, Erikw!
Hade problemet med torkare som levde sitte eget liv. Men när jag kopplade loss batteriet i några timmar vid en annan rep så återställde sig allt till det normala igen.

Har sett inlägg som rekommenderer minst 20 min av med batterikablarna och dessutom sätta ihop + och - kablarna en gång för att "tömma" bilen på gamla otäcka minnen :-)
AHA!

Erikw

Vad tror du om detta:
Jag tog lös WMM och öppnade. Spanade och mätte som fasiken, och vad mitt högra öga då skåade var lite klibb mellan relätungorna på det ena övre reläet (om man har kontaktsidan till höger).
Detta klibb har ju då orsakat att reläet legat på fast det inte skulle ha gjort det, och detta "klibb" måste ju vara en följd till något annat elfel.
Har du något att tillägga angående detta..?
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Var det detta som va felet?

Har tyvärr samma problem...

rodge dodge
Länk
rodge

Nej! Det var det inte.
Jag har skrivit i en tidigare tråd (som jag tror att du joinade igår..?) att det bara är att sluta bråka med elen och fixa en ny WWM från skroten. 300:- + frakt fick jag min för.
Fo
12
Forgottensoul
328i Coupe -97
Undrar om nån kan hjälpa ?
Huvudsäkring på min 525i -e34 -89 gick sönder, bytte ut säkringen och vred på tändningen. då går torkarna och spolning för fullt och slutar inte förens man vrider av tändningen.

Har bytt alla relän och provat byt relämodulen och modulen bredvid kommer inte ihåg vad den heter, men det gör ingen skillnad, funderar på om det kan vara spaken som hakat upp sig ?

Vore tacksam om nån kunde komma med nått bra förslag.

/Forgottensoul
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.