|
|
|
|---|---|
|
Får en lång pipsignal då jag lägger i backen. Alltså fel på PDC:n. Troligtvis en sensor, har jag läst mig till. BMW kan ta fram vilket det är fel på genom att koppla upp den mot sin dator, men har för mig att dom tar en bra slant för detta. Är det värt besväret att själv byta en i taget och se när det funkar. Är dom enkla att få bort när man väl demonterat stötfångaren? | |
| De reagerar väl om du sätter handen framför? På så sätt kan du se vilken/vilka som är paj. De som inte reagerar är paj. Har för att det var så vi gjorde på vår 525tds. Då var det givaren längst till vänster på kofångaren som var paj. Kostade ca 900:- | |
|
Man kan inte med hjälp av handen ta reda på vilken givare som är paj om någon givare är trasig så måste du in på DIS. Får du en lång pipsignal när du lägger i backen utan att du har något hinder bakom dig och det är bara första gången du lägger i backen som pipet kommer om du lägger i backen en andra gång efter start piper det inte då?.så var det på min och enl. BMWs dis test så var en givare paj samt jordfel i en kabel jag böt bara en givare och det har inte återkommit några problem och det är nu ett år sedan jag böt givare. |
|
|
Se först efter om säkringarna är hela. Efter det, koppla från kabelhärvan från boxen och sätt dit den igen, det kan vara glappkontakt. Köp en sensor och sedan helt enkelt felsöka med den genom att plocka av befintliga sensorer en efter en. DIS brukar ge de mest förbryllande resultat när det gäller PDC. Det finns sensorer till bra pris på www.ebay.de. 2-300:- /st inkl frakt kan du få dem för, till skillnad från BMW som kostar 8-900:-. |
|
|
Tack för ett givande svar! Följdfråga: Var sitter boxen? Någon som vet vad en DIS-test kostar och vad får man reda på? Kollar dom alla ev andra fel på bilen? |
|
|
BMW i Luleå tog 300:- för testet.Jag böt givaren (den2a från höger)utan att ta bort kofångaren jag hade en kompis med småfingrar som hjälp.Jag tror att om du vill ha reda på mer saker typ mätarställning osv så får du betala mer än de 300:-. ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
| Har samma problem med min PDC. Kollade Ebay men hittade bara sensorer till E39. Är det samma sensorer som till min E34? | |
|
Nej E34 har andra givare med 2 stift, resistans mät alla , troligen har du en som avviker, byt den (ca 700:-/st på BMW) (OBS olika sensorer för sida resp mitt) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Upprepar frågan ovan: var sitter boxen? Har problem efter dragkroksmonteringen. |
|
|
Inte sällan kan lite kaffebröd eller dylikt fixa så att man kan få en DIS-kontroll gjord på verkstaden, sen kan man själv reparera i lugn och ro. Annars bör priset ligga på 300-400:- för uppkoppling och kontroll mot verkstadsdatorn. FP |
|
|
Jag hade bilen inlämnad för reparation av en krånglande elhiss. Samtidigt bytte dom min trasiga PDC-sensor. Ca 300:- tog dom för felsökning och arbete, helt ok tycker jag. Själva sensorn gick på ca 700:- |
|
| Jag sa helt enkelt att min PDC inte fungerar. Vill dom sälja givare får dom väll ta reda på vilka jag ska byta. Detta anser jag att dom ska göra gratis av ren servicekänsla. "Kör in bilen i verkstaden så ska vi kolla vilken som är trasig" sa han. Det visade sig att två givare som var trasiga. Jag köpte två nya och med tanke på vad dom kostar(705:- st) så ska dom absolut kolla detta gratis. | |
|
Du vet väl att inköppriset bara är 205:-/st och att det igentligen bara var en givare som var sönder? (bara skojade :-)) |
|
| Undrar också var boxen sitter.Bmw kunde ej se vad som var fel på min pdc via datorn. | |
|
Boxen sitter ovanför batteriet bakom "ljuddämpningsmattan" vit box med två mångpoliga kontakter.Har för övrigt haft problem två ggr med pdc ,sista gången lossade jag samtliga anslutningar på givarna och boxen och sprayade med elektronikspray.Sen dess har det funkat :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.