AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.821

Färddator i alla E34?

Sida 1 av 2
Argutus
Finns det någon vänlig själ som kan upplysa mig om det går att sätta en färddator (BMW:s original) i en helt vanlig 520i som inte är det minsta extrautrustad?
Alltså, om jag skaffar en begagnad färddator, finns då allt "på andra sidan" förberett eller måste man komplettera med en massa?
Tacksam för hjälp...med svar alltså.
Hej och välkommen till forumet!

Detta har varit upp ett otal gånger tidigare, prova Länk

Först måste du kolla hur många kablar du har idag till din analoga? klocka. Har du bara tre så är det inte lätt, där bör finnas ett 20-tal!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Argutus
Tack till Dig Micke Olsson. Har följt Dina råd om länkar och nu fått klar för mig vad som krävs!
Hjärtligt tack!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Till 520i (som saknar checkkontroll) måste man ha en annan färddator än den som sitter i de strörre modellerna. Men som sagt, sök och du hittar massor!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Argutus
Tack till Dig också Erikw, det framgår inte av de sidor jag tittat på, så det var fint att Du påminde om detta!
Dock! Vad menar Du med "annan färddator"?
Menar Du att jag ska leta efter färddator som suttit i en 520 och inte i en tex 525 eller större...eller?
Min 520 saknar som Du mycket riktigt påpekar checkkontroll.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den färddatorn som ska sitta i 520i måste ha en kodkontakt för att fungera, på de större modellerna sitter "intelligensen" i instrumenthuset.
Detta 67-sidiga tyska pdf-dokumet tar upp så goot som allt om färddatorn: Länk

Leta helst efter en färddator från 520i, 524td eller 525td/tds, eventuellt måste du även köpa ny kodkontakt.

Erik

___
Argutus
Återigen....Tack Erik...för all Din hjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vassego!

En ny kodkontakt kostar ca 300-400 kr att köpa på BMW.

Erik

___
Fler frågor på OBC´n.
Jag har då en 520iT -96 (E34). Den med klocka datum termometer och tidsmemo
1. Jag har ju inte den däringa raden i mitt instrumenthus, kan jag ändå få alla funktioner från en riktig obc?
2 Måste man även ha blinkersspaken eller är den option?
3 Eftersom min är -96 borde inte kablaget vara fullmatat då? Jag har elhiss fram (sniket), farthållare, larm, termometer.

Jag saknar såna saker som jag hade i min gamla E30s check kontroll, såsom spolarvätske nivå och glödtrådsvakt m.m.

Ja, jag har sökt en hel del på ämnet min inga klockrena svar.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
1. Alla färddatorfunktioner kan du få, men de syns bara i färddatorn (=den till höger om radion). Checkontrollen (under mätarna) som visar felen, kan du inte få i din 520i.
2. Spaken gör ingen nytta på en 520i, eftersom det inte finns någon checkkontroll att visa färdatorfunktionerna på! Blinkersspaken gör bara så att infon från färddatorn skrivs i checkkontrollen.
3. Mycket möjligt, lyft ut radion och kolla!

Erik

___
Men om jag har checkkontroll men inte färddator.. går det mekkla in utan större ingrepp?
Släng ut en annons i Powerbörsen... Jag tror du kan få bra betalt.
Bilskroten vill ha 625:- för den lilla (termometer + klocka...). Den stora verkar inte finnas på skroten.

Någon som vet om man kan söka på tyska skrotar eller liknande?
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
Hejsan, har jag förstått det hela rätt erikw
Går det att stoppa in en stor färddator från tex 535.
i min 525 med check-controll och lilla färddatorn?!
mvh / Magnus

Jag har en husvagn, en husvagn som är blåå.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet Enzo!

Stämmer, du kan ta färddator från alla E32 och alla E34 525i och uppåt.

Erik

___
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
Tack så mycket:) Ps erik, har mailat dig privat också.
har en del funderingar

Tror du att det kommer att fungera med bränsle uträkningen osv? du vet, tex hur långt man kan köra på kvarvarande bensin.
utan att behöva lägga till nån kabelstam osv:b

Vad är de för spak det snackas om ett fåtal ggr?

Jag har en husvagn, en husvagn som är blåå.
Ulke
Antingen har man inte förberett för färddator typ 3 sladdar, eller så har man alla kablar dragna verkar det som. Om du har alla sladdar dragna trots att du bara haft analog klocka, så kommer alla funktioner att fungera utom yttertemp, för den givaren är separat, alla andra värden genereras av bilens dator.....

Har du ingen check control i instrumenthuset, så kommer ändå värdena att visas i displayen i färddatorn till höger om stereon, och då finns det heller ingen anledning att byta ut blinkersspaken, för den är bara en fjärrkontroll till det som visas i dator/check controlfönstret....

Kodchippet som Erik nämner behövs endast i de enklare modellerna som 520 ex, bara därför att denna modell inte kan hämta värdena från bilens dator...

Hoppas att jag har sammanfattat lite utan att röra ihop?

//Ulke
Ulke
Ang. bränsleuträkningen så kommer den att fungera om storleken på bensintank är samma som i bilen där färddatorn plockades från...annars går det enkelt att kalibrera detta..

OBS! Har sett ett flertal Färddatorer annonseras ut på Ebay till bra priser, ett par hundralappar för den stora...

//Ulke
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
För att rätta Ulke lite så finns all data om bränsleförbrukning och tankstorlek redan i kodkontakten i instrumenthuset på 525i, allt kommer att stämma direkt. Skaffa en spak, så får du mer nytta av färddatorn.

Mer info om färddatorn hittar du här: Länk
Använd gärna sökfunktionen, för det finns mer skrivet tidigare.

Erik

___
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Jag bytte från analog klocka till stora datan i min gammla 525:a -89 o det funkade kanon. Enda som inte funkade va startspärren.
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
tack erik för alla tips!

Nu vågar man beställa en dator + spek utan problem:b

BMW 525, 24v
ho
69
horvat
525 I 2001
325 I cmp 2002
320 IA sedan 1999
Har du ett tjugotal stift på kontakten till din klocka passar lilla färddatorn till 520. Stora färddatorn däremot kräver checkcontroll instrumenthuset. Har provat båda i min 520. Fungerar perfekt med lilla.
Du monterar ur klockan genom att lyfta ur sterion först. Ser du in där sterion suttit monterad, på vänster sida av klockans baksida ser du en vit spak, vilket du drar mot dig.
På så sätt skall klockan åka ut ur instrumenbrädan.

Lycka till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.