AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.170

Prisbild Z4 Tyskland vs. Sverige

Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Tycker priserna för många Z4.or på begagnade Z4:or ligger högt i Sverige jämfört med Tyskland! Det finns några undantag som ligger bra till i pris men flertalet här i Sverige begär fantasisummor - det kommer säljarna aldrig att få!

Har tittat runt lite på sv.sålda o importerade på Blocket, Autopower samt bilannonser. Alla privatannonser. 1000-1500 mil. 03:er.
Summerat så ser det ut så här.
Modell Snittpris (utg.pris) Prutat 5%?
2.5 l, sv. såld 345kkr 327kkr
3.0 l, sv. såld 391kkr 371kkr
2.5 l, import 305kkr 290kkr
3.0 l, import 331kkr 314kkr

Att ta hem en bil från Tyskland kostar ca 10k.
Priserna i tyskland ligger ungefär på:
2.5l mobile.de 255->
3.0l mobile.de 280->
2.5l bmw.de 265->
3.0l bmw.de 290->
Då får man bra utrustade bilar i fint skick.

Än så länge bara fakta. Man kan härifrån dra några slutsater:
- Det skiljer ca 10-15% i pris mellan imp. o sv såld. I denna prisklass altså ca 45kkr.
- Man får betala ca 10kkr extra för att handla på bmw i tyskland när man importerar.

Man kan ställa några frågor utifrån detta och försöka räkna på svaret:

- Vad borde en importerad 2.5l resp. 3.0l vara "värd" i sverige.
2.5:an får du en fin bil hos BMW för runt 265kkr, några tusen till och du kan speca precis vilken bil du vill. Mkt Jahreswagen fint skötta 500-1500 mil. Ta hem en sådan kostar kanske runt 10kkr.
Uppe i 275kkr. Risker med att ta hem bilen? Hur lösa penningtransaktionen smidigt (mkt pengar)? Kanske kostar några tusen extra. 280kkr altså. Där borde 2.5l ligga i pris - importerade, såklart "nyskick". Bra utrustade.
3.0:an om man räknar på samma sätt, 305kkr altså!
Dit borde det altså gå att pruta ner bilan man vill ha.. en importerad altså. Finns altså ca 10% prutmarginal på bilarna.
Summerat: 280kkr för 2.5l och 305kkr för 3.0l.

- Hur mkt extra kan / bör man betala för en svenssåld och är
det värt att köpa en sådan?
Det är 03:or vi pratar om, oftast uttagna maj 03. För en svensksåld finns då följande ekomomiska fördelar kvar:
Vagnskada 1.5 år. ca 6000kr
Fri service 1.5 år. ca 5000kr
Sen kan man räkna med att få bättre betalt för bilen när
man säljer den om den är svensksåld. Hur mycket?! 15kkr?
Totalt ca 26kkr. För mig är det värt några tusen extra att
veta att bilen har 100% historia i sverige också - mindre risk att bli blåst?! Säg 10kkr extra. Totalt 36kkr.
Adderar vi detta till priserna jag kom fram till nyss så blir det:
2.5l sv.såld: 316kkr
3.0l sv.såld: 341kkr
Bör altså kunna pruta ca 8-9% för 2.5l och 12-13% för 3.0l på utg. buden för sv.sålda Z4:er 03-.

Är själv intresserad av en Z4:a. Har sålt men 323ci-00 för någon månad sedan. Funderar på om jag skall köpa en ny bil (då Z4) eller om jag skall ligga lågt ett tag till (tjejen har en Audi A2 så jag klarar mig). Skall jag summera mitt resonemang ovan så är det nog att man gott kan åka ner till Tyskland och hämta hem sin Z4:a från en BMW handlare och få i princip få välja färg på både bil o klädsel och utrustningsnivå! Alternativt pruta ner priserna här kraftigt!

Här har vi ett kul exempel på en Z4 som står i tyskland och någon / några försöker göra pengar på att ta hem.
Länk
Exakt denna bil står till försäljning för 257kkr i tyskland.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Här är länken till mots. bil i tyskland:

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
oooo_quattro: Jag har märkt samma tendenser och skulle aldrig köpa en importbil i sverige.

Angående sv vs import så tycker jag att din kalkyl verkar vettig. Har du en bil, och med den här sommaren, så kanske det är lika bra att vänta ett par månader och köpa en bill runt januarui-februari nästa år. Jag tror att det är rimlig att kunna köpa en 03 som är bra utrustad för runt 260-290.000 färdig i Sverige. Då är bilen 2 år gammal och har garanterat tappat det mesta av sitt värdefall. Vi kanske kan få mängdrabatt om vi köper två? :o)
Hej!
Har själv försökt att göra en liknande kalkyl men har bara orkat med att göra halva...
Tror att ja ska ta å spara denna som mall...
Stora skillnaden för mig är att jag skulle få betala lite under 30'000 om året i försäkring för en importerad Z4, medans ja betalar lite under 9'000 för min svensksålda, som jag dessutom har 6 månaders fri försäkring på... hårt att va ung=(

/Cronor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.