|
|
|
|---|---|
|
Det är en gammal länk så bilderna de hänvisar till fungerar inte längre men onekligen ett bra sätt att "ge igen" lite på bilskojare. Länk Verkar ju vara en hel del som fortfarande försöker sig på att lura folk på det här viset. Sen är det ju otroligt att folk fortfarande går på det men det gäller väl att sprida informationen. Ett nytt exempel från Sydsvenskan om Lasse Bessik: Länk | |
|
Den där Marcel Taikon's mail har jag fortfarande kvar. Jag minns att han hade en svart 528 välutrustad med fejk M fälgar (E36 liknande) som jag var intresserad av. Första gången jag mailade honom så sa han att bilen var registrerad sen när jag pratade med honom så sa han att bilen inte var svenskregistrerad. Tur att man inte gjorde affär med honom.Länk Här kan man se att han är efterlyst. ------ Länk Länk |
|
|
Just den där metoden, som beskrivs på efterlyst i Grodans länk, har jag stött på en gång förut, för drygt fyra år sedan. Då var det en kille som hade såväl förfalskade identitetshandlingar som oäkta registreringsbevis hos PRV för firman han arbetade på. Han ville ha bilen på en gång (han påstod att den skulle rekondas och säljas vidare) och skulle sätta in pengar på mitt konto dagen därpå. Inte helt oväntat var det villkor som jag kunde ställa upp på, i stället ringde jag polisen dagen påföljande dag. Det tycks som om tillräckligt många går på tricket i alla fall, eftersom skojarna håller på. |
|
| Verkar vara ett begränsat antal människor som pysslar med denna typ av verksamhet. Man börjar känna igen namnen och orterna som de huserar i. Hoppas bara det sprids så att inte fler blir lurade. | |
|
Ännu en Bessik verkar vara i farten, Folke Bessik. Någon som hört talas om denne figur? Hans annonser var lite luriga, så jag kollade upp ett par bilar i dem och det var inga roliga historier som rullade ur faxen en stund senare. Skruvat, krockat, you name it. Är Folke samma figur som Lasse den yngre, eller är det en helt ny familjemedlem som kört igång i businessen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bessik har varit ett varningens namn i decenier, när det gäller bilaffärer mm, tror tom att jag blev blåst en gång för 25 år sedan, nån obetald diesleskatt på en MB 200 som jag fick i byte Av en Bessik , med husvagnskontor på Gustavsviks camping (zigenare) Min dåvarande svärfar "husvagnshandlare" frågad mig om jag inte var riktigt klok som gjort en bilaffär med ovanstående. ett namn som alla affärsidkare kände igen och var svartlistade överallt. Visst kostade mig 1600 kr i minskat "vinst" men ingen katastrof ändå för min del, bilen jag böt med var inte klockren heller :)) ///MVH Hasso Länk |
| Hasso: Det är fascinerande hur "yrket" liksom kan gå i "arv". Man tycker ju att med det "varumärke" som de här killarna har dragit på sig över åren, så ska det vara svårt att kunna bedriva skojerierna på ett bra sätt längre. Självfallet finns det alltid stackare som inte har hört talas om dem, men de borde bli färre och färre. Dessutom, hur roligt kan det vara att växa upp och "axla" sina släktingars verksamhet, när den består i att lura och bedra? Jag kan på något sätt inte tro att det är det lättaste och mest givande sättet att driva in brödfödan på, det finns ju rätt många andra sätt som är både roligare och effektivare (särskilt med det välförtjänta rykte som just dessa killar har). | |
|
Hur mycket ska man tjäna för att det ska vara värt att ha ett sådant rykte? Hundra trillioner? Nej, det räcker inte! Kan inte förstå hur pinsam man kan bli. Kan man inte göra affärer utan att fiffla borde man ju pyssla med något annat. Tyvärr är dessa personer inte de enda som håller på med detta men tack vare en lång karriär och lite udda namn så blir de ju ökända. Har läst om så många fall här på forumet men det är kanske inte alltid i samma omfattning så då kan man fortsätta att lura inte ont anande köpare. Var på er vakt och häng ut dem som försöker lura er men var till 100% säker innan du gör det så att ingen oskyldig blir drabbad. |
|
|
Ja hur pinsam kan man bli? Var det värt de få kronor som han tjänade? Länk |
|
|
Småpengar? Skulle tro att det är ganska mycket pengar det rör sig om. Ponera att det är 100 fordon han har ägt och sålt under fyra år (vilket nog kan vara rimligt med tanke på vad åklagaren påstod enligt artikeln). Varje bil har säkert givit honom 15000kr i vinst = 1,5 mille oskattade kronor. Utslaget på fyra år = 375 000/år "skattefritt" = 31250 i fickan per månad! Jag vet inte vad du tjänar, men jag tycker det är rätt ok "efter skatt" för att bara ha sex års grundskola! ;o) Dessutom är det inte ovanligt att dylika personer ser till att få sin officiella försörjning via olika samhällssponsrade bidrag (typ socialbidrag).... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B slår huvudet på spiken, det finns mycket pengar att göra på den här typen av skojerier, men det är ju inte vad man kan kalla för en "trygg månadsinkomst" direkt. Så oavsett om man lyfte ut 40k klara pengar per månad, så satsar jag nog hellre på något annat. :o) |
|
| Ja om ni tycker det är mycket pengar för den skammen ja då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta! | |
|
ml99, problemet är nog att dylika personer har mycket svårt att känna "skam"! ;o)) För övrigt finns det människor som är beredda att slå ihjäl en annan människa för några hundralappar... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ml99: Jag förstår inte vad du menar? Menar du att det inte är värt det, elelr tvärt om? Det är ju trots allt rätt mycket pengar, inte många i vårt avlånga land som kan lyfta det rent varje månad. | |
| Självklart är det ju ok pengar om man har ett hederligt arbeter men för den skammen som han tillför sig själv och hela sin släkt så är det ju småpengar. Trodde faktiskt att alla skulle tycka så. | |
|
Man kan ju tycka att alla skall känna så, men den bittra sanningen är ju långt därifrån. Så om man tror att alla tycker så, så är man nog rätt blåögd. Folk sparkar ju ner gamla damer för att sno någon hundring, ficktjyvar var i fickorna i vårt omklädningsrum och stal en vigselring i någons jeans, värde i guld kanske en femhundring hos pantbanken.. så samveten saknas hos en stor del av vår befolkning. Och för summor som 25-40k i månaden så är det nog ännu fler som kan tänka sig att stoppa in sin skuldkänsla och skam i en garderob och gömma nyckeln. /Christofer |
|
|
Det är konstigt med internetforum, man får svar och åsikter som man inte riktigt hade räknat med. Men det är ju tjusningen med denna typ av forum. |
|
| Så sant som det var sagt, Internetpopulationen är en fantastisk samling människor som man aldrig skulle "prata" med om man mötte dem på stan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.