AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
916

Bromsproblem, bomb eller huvudbromscylinder?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nu när det blivit lite fart på projekt 735 så måste man kunna stanna också och jag har inte riktigt superkoll på BMW's bromssytem ännu.

Bil: 735i -87 med ABS men ingen nivåreglering eller annat. Systemet är luftat och vätskan är DOT4 av bra kvalité.

Vid normal körning känns bromsarna okay, lite svampig pedal kanske men inget problem. Gör man däremot en hård panikbromsning på asfalt infinner sig inte riktigt den där tvärnitskänslan och pedalen sjunker sakta till botten.

Det är ingen fördröjning av bromsverkan och stänger man av motorn kan man bromsa kanske 10 gånger innan pedalen blir hård. (har inte räknat exakt antal) Pedalen går inte heller att trycka i botten med motorn avstängd efter att den blivit hård avsett hur länge man trycker på den. Inga felmeddelanden och på grus funkar ABS:n bra.

Vad tror ni? Bomb eller huvudbromscylinder? Eller nått annat?
Kan man köpa renoveringssats till cylindern om det är den om jäklas? Är det något särskillt med cylindern på min 87:a? På mekonomens hemsida står det att deras cylinder passar från 88 och framåt om jag fattat rätt..

Alla svar och synpunkter är välkomna!
//Magnus

A
223
A A
540iA Touring -99
Har haft liknande symptom på en bil för några år sedan. Då var det gamla bromsslangar som expanderade och gjorde att pedalen kändes svampig. Kolla även att cylindrarna i bromsoken löper lätt.

A A
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tycker jag har samma känsla, se:
Länk

/Mats J
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Det är med all säkerhet bromsbomben.

Eftersom du har bra bromsverkan men har just den där fördröjningen och ibland stum pedal. Hade samma symptom och bytte min för några veckor sen. Nu är det omedelbar repons.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
När min bomb på 750 var kass, var pedalen stum direkt när man stängde av motorn. Dessutom var det ca en sekunds fördröjning (hjälp!!!) då man panikbromsade.
Med motorn igång sjönk pedalen mot botten.

Jag tror inte det är bomben, men har inget tvärsäkert svar på vad det kan vara.
Det skulle kunna vara tryckregulatorn (ormboet) som inte fungerar som det ska, eller det som AA skriver.

Tidigare fanns en bra sida om H31 systemet (som det kallas på fackspråk), den finns fortfarande cachad på Google (men se upp för spyware!): Länk

Lite mer läsning: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.