|
|
|
|---|---|
|
Länk Det är förbjudet att inneha dessa i Sverige, farbror blå är väl inte vara så förtjust i detta? Fråga inte varför jag vet… ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
Företaget kan ha en svensk domän med svensk text men vara londonbaserat eller varsomhelst där varnare är lagligt att sälja. inte ens säkert att servern står i sverige. kanske är brukande olagligt i motorfordon men innehav kan vara lagligt , finns säkert kryphål i lagen man kan utnyttja. tex. är smartcards lagligt att sälja men ej om smartcardet innehåller programvara som kan avkoda krypterade tv-sändningar. Dock är det lagligt att inneha ett sådant smartcard. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Ja, de skulle kanske kunna komma undan med att sälja från utlandet. Det är faktiskt förbjudet att inneha utrustningen (utan att använda den), jag var studerade den lagen noggrant när myndigheterna jagade mig för några år sedan... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Dan Mobility AB Sorterargatan 23 16250 Vällingby Ingen butiksförsäljning Tlf: 08-445 50 70 Fax: 08-445 50 80 Org. nr.: 556526-8843 Tror inte riktigt att det funkar om man har svenskt organisationsnummer att hävda att man är utlandbaserade... (Troligen okunskap hos som danskar(??) som driver det hela...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Såvitt jag vet finns ingen lag som förhindrar att man äger och därmed inte heller att man säljer produkten...? Att det däremot är otillåtet att använda produkten till det den är avsedd för är en annan sak. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ur Svensk författningssamling Länk SFS nr: 1988:15 Departement/myndighet: Näringsdepartementet Rubrik: Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument Utfärdad: 1988-01-07 Ändring införd: t.o.m. SFS 1998:1622 2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
företaget håller väl till i danmark. Tror säkert de känner till alla kryphål om sånt där, de har hållit på ett tag nu. |
|
|
Spelar kanske mindre roll hur eller var de säljs, de får ändå inte innehas, än mindre brukas osv. Samma sak gäller om de döps om till garageöppnare eller annat, finner sheriffen att de uppenbart sitter i fronten av bilen i avsikt att störa en lasermätare så blir det problem. Man får inte vara så blåögd att man tror att de inte läser internetforum eller kollar på produkter osv som alla andra Att sälja tvivelaktiga produkter kan säkert vara lättare att kringå än att inneha dom färdiga för bruk, man kan t.ex sälja dom som ett kit, delvis isärtagna. Man kan dock aldrig hävda att om man har en produkt som denna och som sålts i t.ex Sverige så skulle den vara OK att använda. Det är rätt patetiskt att se att leverantören ovan har klämt till med CE-märkning, säkert för att "legalisera" sin produkt och göra det hela mera seriöst. FP |
|
|
k1mzo: Detta ska inte vara här men jag förstår varför du bytte till ett personligt reg-nummer med tanke på dit org. reg. ///M |
|
|
Kim: Sherifferna är riktigt tjuriga med dessa s.k garageöppnare. Några anledningar kan t.ex vara: De har en oerhört mycket högre effekt än en "normal" IR-fjärr för manövrering av t.ex garageöppnare, vilka f.ö knappast förekommer eftersom de funkar dåligt i samband med soljjus och viss lysrörsbelysning mm. Det är radiofjärr som gäller sedan många år tillbaka. Sedan brukar man inte montera en fjärrkontroll framme i fronten av bilen, utsatt för vägsalt mm, man brukar ha den i kupén, på solskyddet eller liknande. Slutligen vill de kanske se din garageport inkl. motorstyrd öppnare osv, vilket du knappast har investerat i, och kollar de lite djupare så ser de snabbt att signalen inte är kodad alls, dvs porten skulle gå att öppna med väldigt enkla medel. Så att bara ha råkat "glömma " den igång i bilen håller nog knappast är jag rädd. Fast skrönorna är som vanligt många...)) FP |
|
|
k1mzo: Du hade väl SLO ### som org reg och det är den väl inte? ///M |
|
|
Visst, men jag tror inte de köper argumenten eftersom den ser ut och är konstruerad som den är. Man kan ju ha en Caterpillar som dörröppnare, eller kanske väggöppnare om du förstår? FP |
|
|
k1mzo> Du har ju inte gjort dig direkt känd för att vara det... *BAWORAK* |
|
|
Funkar radarvarnaren i fråga?är det någon som testat den? ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
|
Tänk om du hade kört lika långsamt som du fattar:-) Din fd nummerplåt... *BAWORAK* |
|
|
KIm: en koll på vv.se ger ditt riktiga regnr vet du... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.