|
|
|
|---|---|
|
Mina har rostat sönder och behöver lägga budget men BMW har stängt nu i helgen. Någon som bytt eller har möjlighet att ta reda på ett ungefär pris? | |
|
Skönt att höra att det finns fler som vill behålla originalsystemet! Pris i ETK är 113€, brukar betyda ca 1200kr. Men det borde finnas att hitta på skroten eller hos någon som konverterat till vanliga dämpare. Eller fjäska lite hos Paap... :Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Att konvertera är inte ett alternativ ;) Har bytt båda dämparna, alla rör och slangar, nivåventilen, så nu är bara pumpen och gasklockorna kvar. Pumpen fungerar fortfarande men gasklockorna har rostat fast med slangarna, så det är hopplöst att få loss :( Så då blir det ungefär som jag räknat, 2 lappar till hos Förenade bil :) |
|
|
Väcker liv i denna gamla tråden, eftersom min E32 har blivit stum i baken… Var det inte någon här på forumet som hittade gasklockorna hos en namngiven firma till ett bättre pris än hos BMW? Jag har sökt, men inte hittat tråden igen. BMW köper dem av FEBI/Bilstein, och samma artikel sitter på E24/E28//E30//E32/E34 med nivåreglering. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tror inte de finns till bättre pris. Om du är medlem i BMWklubben så är det ju 10% och har du tur behöver du inte byta båda. |
|
|
Självklart är jag medlem! Man kanske skulle vänta till de har klubbkväll, detta är inte helt akut. Jag ska nog ändå göra en raid på skroten i veckan, får försöka hitta några som ser fräscha ut och kolla dem med strumpstickemetoden. Det tråkiga är bara att alla rör och nipplar brukar rosta så friskt. När jag skulle ta lossa vänster dämpare (för att byta övre lagringen) gick inte slangen mellan dämpare och klocka att lossa i någon av ändarna, jag fick ta ut även klockan. Nu måste jag lossa slangen, så det blir väl till att skaffa ny på BMW… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Ja.. rekomenderar starkt att köpa ny slang.. men det tipps jag kan ge är att prova lossa skiten med en svettstång. HAr hört folk som har haft framgång med den metoden. Med rörtång så lyckades jag bara spräcka slanganslutningen. Slangen sitter riktigt hårt fast. | |
|
Menar du en vanlig svetstång: Länk ? Varför är den bättre än en rörtång? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mina erfarenheter... Med rörtången så klämmer man sönder själva slanganslutningen.. så det blir bara gänger kvar i själva gasklockan.. vilket ger byte av både slang och klocka.. Svetstången.. som på bilden.. är en mera avancerad skiftnyckel och klämmer inte sönder grejerna på samma sätt.. Men jag har bara erfarenhet av rörtången som drog sönder mina slangar :( Hade ingen svetstång att jobba med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.