AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
849

värdering 524td

Hej på er,var ett tag sen jag var här på forumet men nu har jag en liten värderingsfråga.

Har en kille som vill skicka på mig en -85 524td,undrar lite inom vilket prisintervall dom ligger.

Lite fakta:
Bilen är i lite sämre bruksskick(slitna stolar,dåliga stenskott och lackrep. bla.) dock inga bucklor eller liknande plåtskador
Är maskinellt i mycket gott skick(motor,drivlina,bromsar,hjulupphängning)
strax under 30´mil
nybes ua
Bra däck(sommar och vinter)
Inte rostfri men hittade inget anmärkningsvärt under bilen när jag hissade den(inga hål,nu blev tandläkaren glad :) )
Tänte ha bilen som bruksbil då jag har tillgång till diesel men vill ändå fixa till det som inte ser så bra ut och har då ingen lust att betala i övre prisintervallet för att sen lägga ut en massa pengar som det inte finns en chans att man kommer i närheten att få tillbaka,ska väl ha den i ca: 1år.

Finns det även möjlighet utan att på allvar äventyra driftsäkerheten att ställa på den lite(inte mycket bara en 15-20% effektökning)eller är marginalerna små på den motorn och drivlinan(manuell 5vx.)?

Har även en fråga till någon som har bättre koll än jag på detta med dieselskatten och de nya förslag som ev. kommer att genomdrivas.
Hur kommer detta slå mot de äldre bilarna?
Skatten ligger idag på 5600:- blir det dyrare och i så fall hur mycket på ett ungefär?

Vet att det är svårt att säga något om priser på gamla bilar men det finns väl någon här som köpt/sålt något liknande nyligen och ev. har en uppfattning om detta,har sett annonser mellan 5 och 20 och de har verkat vara ungefär samma skick som denna.

Tackar på förhand
Mvh
henrik
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du kan idag få en e34 tds för ca 20 de flesta begär mer men de blir inte av med dom..de är fruktansvärt svårsålda..det bästa är utan att överdriva bara att lämna ett skitbud och en 85a dessutom skulle du nästa på gränsen ha betalt för att ta..det hjälper inte riktigt att du har tillgång till diesel det är gammalt..skatten är det väl inget klart om ännu..betänkandet har väl kommit då sjunker skatten men bränslet höjs och skatten kommer att dras från hur mycket bilen släpper ut...jag har haft många dieslar men aldrig mer än några tusenlappar för en så gammal
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jag håller på lite med E28 524 td och summerar mina erfarenheter på följande sätt: Frånsett rosten så är det viktigaste motorn i de här bilarna, en välskött motor som är lättstartad och går friskt håller nästan hur länge som helst.

Den senaste jag hade körde jag 50 000 mil på och skrotade den p g a rost och en del andra fel. Dieselpumpen är svindyr och det kryllar inte direkt av såna på skroten så att den är okej är viktigt. Nu knackar ju en diesel en del så det är svårt att höra hur toppen är men man kan ju alltid ta sig en liten stund och titta under kåpan.

I övrigt är det samma fel som finns på alla andra E28:or som finns att läsa om. Man måste se bilen för att kunna värdera den rätt men enligt din beskrivning tycker jag att den bör ligga mellan 6 000:- till 10 000:-. Man får otroligt mycket bil för pengarna idag. Gör som jag mata in ett lastgaller för 3 000:- så har du igen de pengarna på ett halvår. Behöver du motordelar så har jag.

Du kan ställa upp pumpen lite men man skall veta exakt vad man gör, annars tycker jag den går rätt bra original. Byt ut motoroljan ett par gånger till helsyntet så går den garanterat piggare efter ett tag när du "sotat" ur den. Och nej, det gör inget, så har jag gjort med 4 bilar med mycket gott resultat.

Hoppas du blir nöjd om du köper den!

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.