AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.706

Oregelbundet knackande motorljud M5 3.8?

Darmur
Hej, körde min igår inköpta Avusblå M5 Touring 1992 från Uppsala hem till Piteå med ett stort smajl under 9 timmar. Tog det lugnt och förbrukningen blev exakt 0,9 l/mil - inte illa. När nya älsklingen skulle stoppas om i garaget i går kväll hörde jag ett oregelbundet halvsvagt knackande från motorn...ångest:((( Har startat motorn nu på morgonen och samma ljud kommer, helt oregelbundet. Ljudet får mig att tänka på en Volvo 245a, om det skulle hjälpa Er i Ert diagnosticerande. Ngn som vet vad detta kan vara?? Är det ngt vanligt/ofarligt/farligt/katastrofalt/annat?

Förresten - vilken kärra! Den är ju helt otrolig. Min E 38 sjönk tyvärr några pinnhål efter att ha kört M5:an...

Ska till fjälls några dagar, och kommer hem tisdag o kollar om nån vänlig tipsat mig om detta oljud.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Grattis till förvärvandet av en raritet! M5 touring är ruskigt speciella bilar (endast 891 exemplar mm).
Hur exakt låter knacket och under hur lång tid? Kommer det helt säkert från ventilkåpans trakter?

- M5 E34 Limousine register -
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Prova att tryck ned kopplingen då kanske det blir tyst.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Instämmer med 2002tii.
Prova att trycka ned kopplingen. Sannolikt försvinner 'knackandet' då.
I så fall har du ett av två (eller båda!) mycket vanliga "skönhetsfel" på din bil:

1) M5:an har ett s.k. "dubbelmassesvänghjul" (Zweimassenschwungrad), dvs svänghjulet är 'kluvet' och mellan halvorna sitter det lite fjädrar och gummidämpare och annat. Konstruktionen har flera syften, t ex agerar det som vibrationsdämpare och ryckutjämnare - man slipper då ha dessa funktioner i kopplingslamellen, som blir styvare och lättare, vilket i sin tur ger exaktare kopplingsingrepp, plus att den roterande massan blir lägre vilket ger mindre påfrestningar på växellådans synkroniseringar = mindre slitage och lättare växlingar. Vetenskap det där.... Hur som helst slits grejorna i svänghjulet, och gummidelarna hårdnar vilket kan ge ett 'klapprande' ljud på tomgång. Ofarligt, men kan låta läskigt....
Detta ljud försvinner oftast om du 'lägger foten' på kopplingen utan att trampa ned den helt.

2) Flankspel eller lagerspel i växellådans kuggdrev. Med åren kan det bli lite 'glapp' mellan kuggarna i växellådan, liksom att lagren kan få ett visst spel. En ordentligt varmkörd låda kan rassla ordentligt då den snurrar obelastad, även om alla spel är inom toleransvärdena (En kall låda är oftast ganska tyst). Också ofarligt, men om det är irriterande kan symptomen lindras genom att använda t ex Redline MTL-olja.
(Svindyr, men ger också andra fördelar som t ex lättare växling med kall låda).
Detta ljud försvinner när växellådan 'står still', dvs med helt nedtrampad koppling (och ev. en växel ilagd).

Grattis till bilen förresten, ta väl hand om den!

/// Gunnar E.
Darmur
Tusen tack för Era tips! Har varit bortrest några dagar, åkte på vägen som rasade vid Abisko ca 12 h före raset - hade blivit en omväg på ca 40 mil om vi åkt senare...

gunnare: det kan nog vara som Du tipsar - dubbelmassesvänghjulet. Knackandet eller klapprandet försvinner (eller åtmintone minskar dramatiskt) när motorn blir varm.

HD91: Om ljudet kommer från ventilkåpan? Njae, det verkar komma "långt nerifrån" om det skulle förtydliga?. Klapprande är nog en bättre beskrivning än knackande.

Måste testa mer att trycka in kopplingen - återkommer med mer info.

Återigen - tack för Era tips - de är mkt värdefulla för en kontorist som inte har en aning om motorer...

Hu, vad M5an axxar;) - känns som i gamla tider när jag körde sporthoj!
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Darmur@ vilken av de är det du köpte ? kan du skicka mig
ett mail (detta är för registret där bilen garanterat redan finns) -
-
min M5touring låter exakt som din gör (inte alltid, mest när den
är genomvarm och gå i tomgång) den bör inte gå på tomgång mer en nödvändig, starta och kör (INGEN tomgång varm-körning)kör lungt tills oljan är varm och innan du kommer hem kör lite lungnare den sista biten, parkera + stäng av (läs instruktionsboken, mycket är annarlunda jämfört med andra bilar, dvs även en bil-expert bör läsa den) -
symptomen, knackandet har inte med det o.a. att göra MEN det hörs mest när bilen står i tomgång och du befinner dig -utanför-
bilen, det verkar att allt är som det skall och orsakerna till oljudet
är mest sannolikt dem av -gunnare- beskrivna -
lycka till med bilen + keep in touch ! ;)

M5touring register
Darmur
m5toureg; jag har mejlat Dig regnr.
Tack för tipsen återigen - Autopower är en otrolig kunskapskälla!
Det känns mkt tryggt att kunna vända sig hit med diverse frågeställningar!

Nästa fråga: Har ett läckage i bakaxeln -det är en packbox som sitter i främre delen av bakaxelklumpen. Förra ägaren har kört med detta läckage i ett år och fyllt på olja två ggr. Jag vill fixa o undrar ifall detta är ett jobb som måste göras av BMW? Ngn som vet ungefärlig kostnad (packningen är väl löjligt billig o jobbet löjligt dyrt)?
Darmur
En kompetent verkstad borde kunna byta oackboxen i diffen utan problem...Men har du tur kan dt vara så enkelt att det är luftningshålet till bakaxeln som är igensatt o detta skapar ett övertryck i axeln när den blir varm varvid olljan trycks ut där!!Så kolla avluftningshålet!!Skall finnas nånstans på den bakre gaveln,jag har sökt på min men ej hittat...Ett enkelt sätt att verifiera om avluftningshålet e tilltäppt eller ej e o köra bilen riktitgt varm sen upp på en lyft o lossa bakaxeln oljepåfylningsplugg...Om det då ploppar till rätt bra när du skruva ut den har du svart på vitt att avluftningshålet har blivit igensatt av skit...Rekommenderas att man fixar detta!!

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
M3-Mackan
Klapprande ljud längre ner från motorn får mig att tänka på vevlagren..men man kanske är lite paranoid. Lycka till iaf!

-Mackan-
Darmur
Dawwe, ska kolla bums i morgon!! Fick pris på BMW idag - 3.892:- + olja ca 200:-... Vore trevligt för min plånbok om det istället bara är att rensa ett luftningshål!

Återkommer senare

Darmur
Ru
97
Rump-nisse
636 csi m-power
525 tds touring
Det var väldigt vad dom kan ta betalt! Är man lite händig så fixar man det själv på ett par timmar max. Du kan fara och köpa packboxen på hydro scand i stan kostar en femtilapp...
Ska bli kul att se bilen, jag är också från piteå!
M3-Mackan
Rump-Nisse, är 636an grön? Körde i så fall mot dig i våras när din kylarslang lossnade...

-Mackan-
Ru
97
Rump-nisse
636 csi m-power
525 tds touring
Japp, det stämmer! Tur ni kunde bogsera med M3:an annars hade jag nog stått där än :)
M3-Mackan
Jo, tur att man hade nån som körde själv var man rejält på gasen..hehe Går den bra nu då?
Vilken spis var de du hade i den stora eller lilla sexan?

-Mackan-
Darmur
Rump-nisse - skojar Du? Vaddå 50 spänn? Om det stämmer borde man ju för fan bojkotta BMW Englunds totalt!! Ska in i morgon för att byta min instrumentpanel (kombiinstrument) för endast 7.000:- på E38:an... För att kunna se hur långt bilen gått o vad check controllen säger.. Dessa förbenade pixelfel..

Jag åker till hydro scand i morron, o sen får nån lokal verkstad fixa bytet - sparar säkert minst 2 lappar på det! Om det nu behövs bytas - det kan ju vara det där avluftningshålet.

Dwwe - ringde upp förra ägaren - när han senaste gången kollade oljenivån i bakaxelklumpen rann det ut olja när han öppnade påfyllningspluggen - låter som om Din diagnos kan stämma! Fortsättning följer.
Återigen tack till alla Ni som tipsar en kontorsnisse som jag!! Det är guld värt;)
Darmur
Har försökt hitta avluftningshålet på bakaxelklumpen utan resultat. Byter packningen (som kostar 280:-) på lokal verkstad (för 1.000:-) för att var säker på att bli av med problemet.
Kostnad inkl olja blir ca 1.500:- i stället för 4.200:- , alltså till 35% av vad BMW-verkstan tar... Märkligt - ska fråga BMW hur jag som kund ska kunna förstå denna prisskillnad?! För mig behövs det en riktigt bra förklaring...
Darmur: Be verkstan kolla att avluftningshålet inte e tilltäppt....Finns skräckexempel där folk "blåst" packboxarna så all olja runnit ur...Har för mig att "m5tourreg" har en bekant(?) som råkat ut för detta...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Darmur
Jag har redan talat med dem om avluftningshålet, eller slangen som de trodde. Den ska rengöras förutom bytet av packboxen.

Tack för hjälpen - nästa fråga angående motorvärmare skriver jag in strax - kanske Du kan hjälpa även där;)?!
ba
11
badcam70
M5 Touring -92a
Jaha så du köpte den Avusblå det fanns 3 Touringar i stan 2 Daytona och en Avusblå då finns det bara 2 kvar min som är till salu och sen den andra Daytona men den var smälld halva fronten "typ" hade M-teknik speglar tror att den blev upplagad.
Den Avusblå hade inte Teknik speglarna och hade gråsilverfärgade spoilerkitet är den du köpt?
Lycka till hursomhelst sköna bilar!!
Darmur
badcam70; yes, det är den jag köpt. Bytte packboxen idag och känner mig ruskigt nöjd med M5:an! Kostnaden blev 642:- för materialet o 1000:- för bytet, dvs 2.550:- billigare än om BMW gjort bytet.
Vill jag glida är det bara att ta ut E38:an o vill jag köra lite hårdare blir det M5:an - livet é gött!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.