|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 520 i Touring-93 som jag importetat själv för 3 år sedan. Bilen går maskinellt perfekt men slitagedelar har kostat mig ca 30.000 !!! Tack för kaffet! Har bytt skivor fram + klossar och stab.stag och två stora "gummi bussningar" som jag inte vet vad det heter men likt förb..... så har jag samma problem!! När jag kör över småhål och ojämnheter så låter det väldigt metalliskt "KLONK" i framvagnen. När jag bromsar vid hastigheter runt 100 så vibrerar ratten + lite i pedalen???? JAG BLIR TOKIG¤%#%#%¤" Samtliga stötdämpare är bytta! Vad är problemet????????????????????????????????? | |
|
Styrstag? Glapp styrsnäcka? Eventuellt Casterstager elelr länkarmen som kan vara glapp? Lite försök för att få ge dig nån idé iaf... haft mkt problem själv och det slutade med att jag byte allt! Och är väl uppe i summer över de du nämner tyvär.. men nu har man en bil som funkar iaf.. Enda man kan glädja sig över dock.. och vetskapen att nästa gång så är det jag, bilobjektet och OKQ8:a i 10 timmar ;) __ Länk |
|
| Det kan kanske vara ett styrstag som glappar? Eller bussningen i hjälpstyrarmen. Känn på samtliga stag till styrningen. Det brukar bli ett tungt klonkande om det är glapp i ovannämnda. | |
|
Tack! Det låter som jag får rycka i allt för att hitta evllt glapp! När jag bytte stötdämparna bak hade jag ungefär samma ljud och det försvann inte efter bytet, så vi rev ner allt igen och konstaterade att det var en plåt i ovandelen med en gummibussning. Gummit hade släppt och det bidrog till att stötdämparen glappade. Kan det vara samma fel.? Stötdämparna i fram är bytta. Kan det ge upphov till vibrationer vid inbromsning? Gaston55 |
|
| Hade samma klonk i min framvagn,så efter mycket läsande här på forumet bestämde jag mig får att prova att byta casterstagen, å se, allt klonk försvann.Det var rejält glapp i bägge ändarna,men gick ej att känna innan man fått bort stagen.Har även bytt stötdämparrna fram i helgen ,märkte att de var rätt svampiga!O vipps, har man en ny bil lr? | |
|
Det är lätt o bli tokig för mindre... Vibrerar/skakar rätt fint i min också stundtals. Det lite märkliga är att när jag svänger (behöver inte vara mycket) så slutar det vibrera!?!? Så ligger jag o svänger mellan spåren på E22:an här så slipper jag vibbarna, men så kan man ju inte köra. Handlar om hastigheter 95-115 ungefär. Vid häftigare fjädringsrörelser så slår högerdäcket i stänkskyddet lite lätt. Stänkskyddet passar dock egentligen inte till min, som ju har "M5-stuk" på sidokjolar, så därför är det såklart extra tight. Klonk, säger det när man kör i mycket låg fart över kanter/gupp. Av vad jag läst mig till så är casterstagen "heta" felkällor, eller har jag kopplat det hela fel? Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
| Har exakt samma problem som dig Patrik. Om jag svänger och bromsar samtidigt så tar däcken i stänkskydden fram. Aldrig annars. Riktigt störigt! Det är Casterstagsbussningarna på min bil som är väck som gör att fjäderbenen rör sig när man bromsar. Resultatet blir att det tar i. Jag ska beställa nya bussningar imorrn, modellen kraftigare alá E32 750. Hoppas det blir bättre. | |
|
Per_j82: 750 bussningarna gör susen =) Du kommer garanterat bli nöjd ;) __ Länk |
|
|
Ursäkta en troligtvis helt pantad BMWägare men vad är ett Casterstag och var sitter det??????????????? Gaston55 |
|
| Casterstaget är den inre länkarmen med spindelled. Den långa krokiga. | |
|
Vad kostar casterstags bussningarna? Någon som vet? ///Henke |
|
| Beroende på vilken bussning du ska ha så kostar de mellan 200:- till 600:- st på BMW. | |
| Kan man byta bussningarna själv, utan pressverktyg? | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.