|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag var inne hos en lokal BMW ÅF och hämtade kataloger på fälgar häromdagen. Nämnde att jag funderade på att byta fälg på en E46 coupé. Fick då rådet att "till den bilen så måste du ha BMW originalfälgar, för annars så tar bilen stryk". Vill minnas att han refererade till framvagnsproblem, eller nått. I mina öron låter detta som kvalificerat BS, men jag är ingen expert. Vad säger ni? //Jimmy | |
|
Bulls**t, de vill bara sälja originalfälgar till dig som kostar dubbel så mycket som pirat. ------ Länk Länk |
|
|
Rent formellt måste du använda fälgar och däck som har pecifikationer som ligger inom de som tillverkaren har typat in bilen med. Många eftermarknadsfälgar av både bra och sämre märke/kvalitet har "fel" offset i förhållande till originalfälgarna. Oftast är offseten mindre än original, vilket gör att hjulen flyttas ut i hjulhusen. Detta kan i sin tur leda till att bilen blir mer spårkänslig och får mer vibrationer vid minsta obalans eller orundhet i fälgar/däck (vilket är större risk om man köper lågprisfälgar och lågprisdäck). Så rent BS vill jag inte kalla det... Däremot kollar inte bilprovningen om fälgen har rätt inpressning/ET/IS/offset (välj själv namn på samma sak!) så länge det inte är märkbart stora skillnader i spårviddförändring. Ett alternativ är att kolla begagnatmarknaden för E36/E46-originalhjul. Det brukar finnas ganska mycket begagnat i nyskick att välja på för ett pris som ligger under eller nära vad man får betala för nya lågprisdäck/fälgar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.