AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.131

Het motor kall kupé

mikemano
Har en 525i 88:a. Motorn blir het men det kommer ingen värme i kupén. Har provat att byta termostat utan resultat. Vatten nivån sjunker oförklarligt, vet inte vart vattnet tar vägen?? Har någon erfarenhet av detta. Skulle bli glad för värme i bilen då det är över 20 minus grader ute!
Finns en liten risk att värmeventilerna har hängt sig kanske, prova att plocka isär och rengör. enkelt att göra och vanligt förekommande fel. Detta skall i och för sig inte påverka vattennivån så jag är inte riktigt säker på att det är värmeventilerna.

There could only be one...
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
känn om nedre kylarslangen blir varm....då har du iaf cirkulation på vattnet, annars så kan det vara att vattnet inte cirkulerar och då blir vattnet så varmt att den trycker ut det genom slangen på expansionskärlet. Stick ner slangen i en flaska och kolla om det fylls på nåt i den......kan ju vara en luftficka oxå..eller att det finns för lite glykol så att det frusit någonstans........eller att toppackningen gått så att kompressionen går ut i kylvattnet och orsakar luftbubblor och trycker ut vattnet.......kom det nu när det blev kallt?
Dr_Mario
Jag har samma problem med min. Men bara på tomgång.. Då går motortempen upp över mittstrecket och bilen blir iskall inuti.. Men såfort jag varavar kommer det tillbaka.. När jag skulle lufta systemet så märkte jag att lufningsskruven hade fått en spricka så det kom ut lite ånga där, jätte lite men nog för att kunna trycka ut vattnet och släppa in luft. nu ska jag byta den i morron och se om det blir bättre.. Annars kan det ju vara topplockspackningen...
mikemano
Vet inte om det hänt nu sedan den riktiga kylan kom har inte ägt den så länge?? Hur kan man enklast utesluta att det är toppen eller topplockspackning som spökar? Tack för dina svar ska prova med dessa lösningar imorgon!!!

Mikemano
Dr_Mario
Greger.. Menar du slangen som sitter längs ner vid kylaren?? Isåfall är det min vattenpump som inte riktigt hänger med:( Kan de bli slitna så att de bara fungerar vid varv??
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>Dr_Mario......mmm..den undre slangen som går från kylaren.....har inte skruvat så mycket BMW så jag vet inte hur dess vattenpump fungerar...men en "normal" vattenpump kan ju bli så att den pumpar dåligt (eller inget) vid låga varv.....kan ju oxå vara termostaten som fastnat och inte öppnar fullt...det hade jag på min bil, fick ingen riktigt cirkulation i den då och temperaturen kröp uppåt när man stod på tomgång....
går kylfläkten i när motorn blir riktigt varm?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Greger,
Fläkten går väl alltid? Bara "mer" när den blir varmare (svårt att se).

Mvh
Anders S.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
nja...fläkten snurrar visserligen alltid...men tar du t.ex en tidning och sticker ner i fläktvingarna innan motorn blir varm så stannar den.....men när temperaturen gått upp så att fläktkopplingen gått i så stannar den garanterat inte...brukar oxå höras på ljudet när den gått i....speciellt om du varvar motorn lite....
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
En vanlig orsak till att man inte får någon värme i kupén samtidigt som man förlorar kylarvatten är att det finns en läcka i kylsystemet "ovanför vattennivån". Något vatten läcker då inte ut utn endast ånga som är så het att den kan vara svår att se. Läckan i sin tur orsakar att det inte blir något tryck i kylsystemet, vilket medför att värmen inte blir så hög att det räcker till för att värma kupén. Ett kylsystem fungerar ungefär som en tryckokare, dvs. det -ska- inte koka vid 100˚ utan vid (hmmm tänker) 120˚ eller något sådant...

Kolla kylarlocket och alla slanganslutningar som sitter högt och om du inte hittar något så kan du prova med kylarcement (finns på tappen) som iallafall jag enbart har god erfarenhet av...
mikemano
Tror mig ha hittat problemet! Har tidigare inte sett någon läckage, men tror mig nu veta att det är vattenpumpen som läcker, för någon dag sedan hittade jag en pöl under den. Den kan nog vara lösningen på hela historien. Ska prova att byta den. Återkommer med resultat. Micke
Dr_Mario
>>>mikemano Det är helt klart pumpen i din.. men osprey har rätt det kan vara en lite läcka.. Om det inte fungerar efter bytet heller kan du ju provtrycka systemet så får du reda på vart det är.. Jag ska provtrycka min så jag är helt säker.. det har inte försvunnit vatten sen jag bytte luftningsskruven men iallafall...
mikemano
Hej allihopa! Har ännu inte hunnit bytt v-pump men imorgon ska jag ta mig i kragen och få det gjort. Att värmen kommer över 2.500 varv kan det vara en bekräftelse på att det verkligen är vattenpumpen...? Den kyler då normalt och värmen börjar komma! Tack alla som hjälpt mig. Detta är en underbar sida!!!!!!!
mikemano
Nu eldar jag snart upp min bil!! Bytte vattenpump igår och luftade systemet ex antal gånger men problemet kvarstår= kokhet motor och ingen värme i kupén. Hjälp någon är det toppen eller packningen??????
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
bmw har byrr ut vissa kylarlock på deras bilar pga av det inte höll riktigt tätt, svårt att se men på slngen som går ut någonstans på bilen som släpper ut ånga om det blir för högt tryck i systemet, ses genom att det ångar eller att det har runit ut vatten då bilen står still efter att ha varit varm.

Om toppen eller packning skulle gå så "ryker" det ganska mycket från bilen vid tomgång luktar sött "socker" men röken försvinner då du kommer upp i varv, har haft det problemet.
samma gäller ju för packningen, men med lite tur ser du om det har runit på blocket brukar bli vitte när glykolen torkar.

En bmw värkstad kan ju provtrycka systemet åt dig för att se om det är et synligt läckage.

Hadde samma problem på min 525 tds att vattent bara försvan och att den rök massor, då var det tppen som hade spruckit.

Joakim Eriksson
Dr_Mario
joakim E har rätt.. Åk in till BMW så får du ett nytt kylarlock gratis.. det fick iallafall jag för ca två månader sen..
mikemano
Problemet löst! En rejäl LUFTNING! Trodde inte att det att ett kylsystem kunde vara så känsligt men tydligen..... Luftade systemet i lördags! Körde upp i en slänt och vips så var det löst! Provade detta tidigare men nu funkade det! Verkligen skönt!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.