AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.440

temp givare kond-fläkt placering

Sida 4 av 4
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Tack Folke att du orkar ta dig tid med detta, hemskt tacksam för all din hjälp, samt även stort tack till de övriga som har gjort inlägg :)
Väldigt bra forum detta :)

Har man intresse, tar man sig råd :)
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej,

länge sedan denna tråden var aktiv.

Var och hur indikeras om kondensatorfläkten är ur funktion? Har en 525 touring 02. Hur länge törs man köra ACn för att se om fläkten fungerar eller ej?

Mattias

Fläkten självtestat vid varje kallstart, den varvas upp ett ögonblick osv, sen går den som generator nån sekund när strömmen bryts. Om denna signal uteblir så lagras fel i minnet och kan läsas ut med verkstadsdatorn osv. Be någon stå framför bilen och kika in så syns det omgående att fläkten snurrar några ögonblick osv. Förmodar att det ger larm med någon indikering (gula motorlampan?) vid felaktig självtest också.
Vid måttlig utetemp och/eller fartvind så mår säkert AC:n bra, om trycket stiger för högt av nån anledning så slår högtrycksvakten från kompressorn, i sista hand blåser övertrycksventilen på kompressorn.

FP
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej

tack för svaret.

När jag kallstartar bilen rycker det till en gnutta i fläkten, kanske 1/10varv eller så.
Ger ingen fel signal på instrumentpanelen.

Mäter jag i kontakten finns det 12V spänning när bilen startar. Det borde väl betyda att fläkten är trasig?

Mattias

Verkar onekligen så, den skall snurra upp i fullt varv ett kort ögonblick.
Vid normal drift, dvs när man haft AC:n igång en stund startar fläkten långsamt med just ett par små ryck innan den börjar varva upp. Den styrs steglöst av effektsteget, frågan är om det är denna styrmodul som är kass, har för mig att den är sammanbyggd med motorn. Det ligger säkert även 12V konstant fram till denna förutom jord, hastigheten styrs på en tredje kabel från bilens motorstyrning inne i e-boxen under höger kupéluftfilter.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.