|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rätt att fläkten inte är steglös, men den ska bara gå vid behov, och det finns ingen anledning för den att gå så fort du sätter på Ac knappen. Det avgörs av trycket i ACsystemet när det kommer upp i ca 18 kg så ska fläkten gå för fullt. Vid lägre tryck går den på halvfart när det behövs. Den kan även gå utan att AC är på om motortempen stiger över en viss nivå som extra hjälp. Men det är flera faktorer som spelar in , den har en minnesmodul, som tar signaler från motorelektroniken bland annat där bilens hastighet även styr fläktens fart, minnet håller kvar den senaste funktionen när man startar upp bilen, gick den för fullt så startar fläkten för fullt och gick den på halvfart så kan den starta på det även om det inte behövs vid . Den kan även gå efter att bilen stängts av en viss tid om kylbehovet finns. mm. Så det är inte bara till o från inte :) ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, var sitter sensorn/sensorerna då? Som sagt trodde jag alltid att AUC grejen var sensorn. Länk |
|
| Hehe jadu Hasso det där lät avancerat som bara den, nu kollar jag inte mera på det, Blir definitivt Dis imorrn törs inte röra nått mer själv så det blir nått knas, tack för din hjälp oxå :) men som sagt för avancerat nu tror ja, ska skriva här då jag har vart upp och kollat felkoderna.. | |
|
Vill någon vara snäll och förklara var sensorn/sensorerna sitter, gärna nån bild, tack Länk |
|
|
Vill någon vara snäll och förklara var sensorn/sensorerna sitter, gärna nån bild, tack Länk |
|
|
På bilar fram till 9/98 (M52-motorn) sitter en dubbelgivare på sidan av kylaren, troligen intill det blanka dubbelbockade aluröret till AC-anslutningen. På senare modeller med steglös fläkt sitter tempgivaren i utloppet där slangen ansluts till kylaren. FP |
|
|
Tack folke, men skulle du vilja visa den här Länk kanske, jag är en riktig amatör!! Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För att klaragöra . så är det olika funktioner på olika årsmodeller. efter 09/98 så funkar beskrivningen ovan , med minne och steglösfläkt. Kylvattnets temp, katalysatortemp, bilens hastighet, batterispänning, och ac.tryck styr fläktens hastiget. Tidigare årsmodeller har en givare i kylaren, samt en tryckgivare i AC systemet som sköter de olika stegen för fläkthastigheten. Vid 91C ska fläkten gå på halvfart och vid 104C ska den gå för fullt. Tryckgivaren i Ac systemet sitter under höger ljus, nere i hörnet. ///MVH Hasso Länk |
|
Dubbel tempgivare syns här: Länk FP |
|
|
Tack! Länk |
|
|
Nu har jag nyss varit in och kört Dis på bmw, startade upp bilen och fick själv se på monitorn att kondensor fläkten kördes på nivå 1, altså allt var okej, fanns 2 steg till andra steget skulle starta runt 92 grader C, sen fanns ett tredje steg låg runt 102, han var lite osäker på exakt temp men runt 102 grader C, samt eller om det uppstod högt tryck i kondensorn, men högt tryck kan juh inte uppstå igentligen för den kyler tidigare än så, men klart vid nått general ras på viskos kopplingen till motorfläkten så kan det juh hända, Så nu är det konstaterat e39 fram till års mod 00 har inte steglös fläkt, skall gå på läge 1 om ac är tillkopplad och ute temp är över ??, altså då ac kompressorn går.inte vinter tid då den inte behövs för då är den väl frikopplad via magnet kopplingen som jag har förstått det.. Mvh:Daniel Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
|
Kan tillägga att redan då jag kom in i verkstan så hörde han att det var på lågfart fläkten gick, men ja ville konstatera detta därför som vi kopplade upp den mot Dis, Skönt att man slipper oroa sig mer för de nu, :) Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
stefannorr |
Tror ändå inte att fläkten ska gå direkt vid start av ac...hasso hjälp : ) |
|
det fanns inga felkoder Disen ljuger väl inte, fast iof man vet juh alldrig :) data system har krånglat förr ?! Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
|
Här är nåt som inte stämmer. Vi tar det från början: Start med kall motor, AC till (knappen med snöflinagn lyser) och sommartemp utanför, dvs 15-20°. E39 innan 9/98: Fläkten skall inte starta direkt men efter en stund på tomgång går den igång på steg 1 pga att trycket i AC-systemet går över en viss nivå. E39 efter 9/98: Samma sak men fläkten startar med långsam hastighet efter en stund och ökar sakta till "medelnivå" inom c:a 10 min. Samma scenario men utan AC igång: Inget händer förrän vattentempen når 92°, då går steg 1 in (E39 innan 9/98) resp fläkten börjar snurra sakta (efter 9/98). Om man lyckas få upp vattentempen till 102° pga varm motor och/eller varm kondensor så ökar fläkten till steg 2 (E39 innan 9/98) resp varvar upp till max (E39 efter 9/98). Då bör ev. även trycket i AC-systemet (om AC:n är igång) ökat till nivån där tryckvaktens steg 2 går in och slår ifrån kompressorn. Obs att kompressorn i E39m är av variabel typ som i första hand reglerar trycket i systemet med variabel slaglängd på kolvarna så det är inte säkert att kompressorn slutar snurra fast fläkten går på max. Ovan antyds om ett tredje steg på fläktmotorn (E39 innan 9/98) men det tror jag inte stämmer. Jag vill dock inte påstå att allt ovan är korrekt, men såvitt jag kan se i olika manualer så är det så. Övergången från relästyrd 2-stegs fläkt till steglös kom iaf under sept -98. FP |
|
Jag håller med Folke till 100% :)) eftersom vi läst samma manualer :)) ///MVH Hasso Länk |
|
okej :) får ta och kolla vidare då, litade på Bmw mek, men uppenbarligen så går inte D , vet inte vart man ska vända sig åt då, Hasso har du nått tips angående varför fläkten startar på läge 1 direkt ? Väldigt tacksam för nått slags tip om vad det kan vara, för på bmw verkar dom juh inkompetenta som inte upptäckte att det var fel ändå *suck* Tack för engagemanget förresten, Helt klart ett Väldigt bra forum :) Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
stefannorr |
Varken i min nuvarande 523-96 eller i monn förra 320 -97 (e-36)startade fläkten direkt ac knappen trycktes in, |
Plumber |
Jag vet inte om ni nämnt det, men fläkten drar också i gång i fall du drar på max kyla på kliman. Och inte efter ett tag, utan direkt. Gäller bilar innan 98/09 |
|
Skall kolla hur det är med den saken på senare E39. Iofs reglerar man ju inte kompressorn eller kylsystemet när man ändrar temp. inställningen, man styr ju tempen genom vattenventilerna och värmeelementet, det borde ge maxkyla alltid tills sensorerna känner att kupéluften börjar få inställd temp. På bilar med till/från styrning via kopplingen på kompressorn (inte E39) så kan man ju reglera genom kortare/längre intervall osv. Man kan ju även t.ex ha kallt på ena sidan och varmt på den andra i kupén, då kan ju inte gärna kompressorn regleras ner, då blir det ingen kyla till den kalla sidan heller eller hur? Men det kanske är så att om båda sidorna ställs på max kyla så ger kliman signal till fläkten att starta, eftersom trycket i AC-systemet inom en kort stund kommer att stiga osv. Återstår att reda ut. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.