|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fläkten ska inte gå på fullfart annat än vid behov. Och det finns flera reläer till olika fläkthastigheter samt olika säkringar för dessa . ///MVH Hasso Länk |
|
Är det inte denna sensor vi pratar om? Länk Snackade med en mekaniker som sa att om fläkten går hela tiden när man har ac inkopplat kan det bero på för lite gas i ac:n, stämmer det? Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Denna sensor har inte ett dugg med AC systemet/fläkt att göra utan är till för att känna av avgaser så att kliman ställer om sig automatiskt för återcirkulation dvs stänger för uteluft. Nej fläktinkopplingen har inte med att göra för låg nivå av gas. ///MVH Hasso Länk |
|
AUC är för luftspjällen i kliman, växlar till recirkulerande kupéluft vid dålig luft, avgaser osv. Elfläkten går på maxhastigheten när vattentempen blir för hög och/eller när trycket i AC-systemet stiger över en viss nivå. Vattentempen i sin tur kan stiga när motorn jobbar hårt ELLER när AC:n jobbar hårt (kondensorn blir riktigt varm). Högt tryck i AC-systemet och varm kondensor hänger intimt samman, däremot kan knappast för lite köldmedia kan ge för högt tryck, den mekanikern blandar nog ihop begreppen. Vid för lite köldmedia slår lågtrycksvakten av systemet och kompressorn stannar. Temperaturen kan dock fortfarande stiga pga motorn osv, men det skall mycket till innan fläkten startar pga vattentempen, t.ex så måste ju viscofläkten lägga av helt först. Jag tror fortfarande på givarfel (om den slår till/från med nyckeln osv) eller reläfel om den går hela tiden FP |
|
|
Hasso är på hugget ser jag...))) Semester än eller? FP |
|
|
Det känns alltid lika bra att få uttalande från hasso eller folke (två proffs). Vad skönt att det inte beror på för lite gas, då kan jag börja leta sensorer (något som jag förhoppnings viss klarar av bättre än att fylla på gas). Jag som alltid trodde att detta var sensorn, förlåt danne för missvisande information, jag skäms. Länk |
|
Jobbar för fullt :)) Ser du väl :)) Regnar ju än och vattnet måste väl sjunka undan så man "tar sig över" neröver i till helgen. AC vem behöver detta :)) åkte 5 pers i 190E trots solsken t.o.r hä lsingland i helgen 190 är mer lämpat för skogsvägar än 528. ///MVH Hasso Länk |
| tjena allihopa, viken diskussion det blev såhär på morgonen hehe :) kollade runt på reläerna igår kväll, men lite svårt att vara säker på vilket det är, har kollat kabel färger mot 50 Amp säkringen som sitter där och även mot andra saker som givare och säkring 25 tror ja det var, Kollade på länkarna du satte in Hasso,relä hållaren ser ut ungefär som på en av dina bilder fast reläerna sitter längre upp och uppåt, fast jag tagit bort allt utom stål ramen där så är det skit trångt fick lirka i en halv timme innan jag fick lös lås hakarna för att ta lös reläet, det som kallar k22 på länken du skickade, stämmer in med det rosa Abs reläet om man börjer upp hållaren som den sitter på min, vet ej om jag törs dra lös andra relän utan att få nån fel kod sedan, Givet vis har jag juh inte tändningen på då jag kopplar lös nått. | |
|
Måste även tacka för erat engagemang, :) vidare med det relä som blev varmt ett ljus grönt finns 2st det närmast handskfacket, D stämmer nog in med att det är tids relät som du säger Hasso, håller ström på tills man öppnat och stängt dörren igen.. tänkte då via uteslutnings metoden, att det finns juh bara ett relä kvar, det andra ljus gröna, måste vara det då Lr vad tror ni?. på en annan länk du skickade Hasso, så fanns även ett relä vid data boxen, vad är det till för, ? ska ringa upp till Sundströms bmw service idag och fråga lite om det här.. |
|
Ryck loss säkring 22 30 amp den ska vara till relä K22 för fullfart enligt Länk och se vad som händer. ///MVH Hasso Länk |
| Var ut och gjorde det nu, och fläkten går fullt ändå, bilen var kall, har stått sedan igår.. reläet som är paj Lr? | |
| provade att sätta i säkringen då bilen var igång hörde att det klickade i nått relä faktiskt, så då borde det inte vara fast brännt tycker jag, Väldigt skummt det här hmm | |
Försöka atta känna vilket relä som påverkas. om det är möjligt ta bort det i så fall.Det behöver ju inte vara manöverkontakterna som "bränt" ihop som påverkar spolen utan de kontaker som direktmatar från batteriet, laddning. Frågan är ju om allt är rätt kopplat efter byte av fläkten mm. ///MVH Hasso Länk |
|
När startar fläkten, för den står väl inte och går dyggnet runt? Nyckelläge 1-2? När AC:n strtar? Stannar den när du lossar 50A-säkringen? FP |
|
| Den går inte bara på tändningen utan, bara när ac knappen är intryckt, Tror inte något är fel kopplat då det är Aukt Bmw verkstad som gjort allt byte vet även vem som gjorde det , han har jobbat där i över 10 år, ringde nu till verkstaden, han sa att det inte är steglös på min bil tillverkad 96, 97års modell, han sa att det är 2 steg halv fart full fart, fläkten skulle gå på halv fart direkt, sedan full fart vid behov, men den lever om rätt rejält kan inte tänka mig att det är halv fart den går på. ska fara in i veckan och kolla upp detta. | |
| Blev lite fel i förra inlägget, Fläkten går när bilen är igång och ac knappen är på. så skulle det stå :) | |
|
Kanske allt är OK, och den går på halvfart trots allt? Det ser du om du rycker ut 50A-säkringen resp tar loss högfartsreläet, om inget händer då så är ju allt OK. Om du tycker den snurrar för fort så finns ju möjligheten att verkstaden lyckat koppla motståndet fel eller att det är fel typ av motstånd eller motor. FP |
|
| Tackar till alla som svarat , ska fara in och kolla upp detta, iof så borde det väl gå på deras garanti då? för det var bara 6 månader sedan dom böt allt, det är väl 1 års garanti på deras jobb Lr har jag fel nu ? | |
| hehe en sak som jag märkte nu efter allt grejjande är att Cupe fläkten går att ösa på mer än förrut, höll på att blåsa bort, D måste ha fixxat till sig efter att jag nollade elektroniken, nått i mjukvaran till ac panelen kanske ?, blev juh en klar förbättring helt gratis iaf :) *S* om det visar sig imorrn på verkstaden att det är något fel med kond fläkten, så skriver jag så fort jag kan och berättar vad det var, kanske till hjälp för någon annan :) | |
stefannorr |
Jag har ju en BMW 523 Ia 96 och min fläkt går då inte direkt igång vid start av ac. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.