AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.439

temp givare kond-fläkt placering

Sida 1 av 4
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Ja som rubriken lyder vart sitter givaren till kondensor fläkten, kondensor + fläkt och allt är nytt men fläkten drar fullt även vid kall motor, ska fara på semester imorron,och fläkten drar väldans massa ström då den inte fungerar som den ska, var på Bmw idag dom har semester stängt nu :( så jag ska på skroten och köpa en beggad tillsvidare, men dom sa att jag fick skruva lös den själv, så hehe man vill juh ha med sig rätt givare hem.. Tacksam för alla svar
Mvh/Danne

Har man intresse, tar man sig råd :)
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Har letat inlägg om detta men inte lyckats hitta just vart den är placerad, har hört nått om vänster sida av kylaren, om man står framför bilen altså.?!

52
205
528Mora
528iA -97
Den sitter på höger sida om man står framför bilen, på plast kåpan (kylarens).
Jag testade att koppla bort min men fläkten gick ändå (för fullt).

Länk
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Har varit och inhandlat Temp givaren nu, D fanns ingen på höger sida däremot vänster sida på kylarens plast kåpa framifrån sett,ska fara hem och byta nu, tror det är såhär att kopplar man bort den blir det juh samma sak som att den är sönder, inget motstånd alls d.v.s, och då går den för fullt hela tiden för att inte överhettning ska inträffa och Acn pajjar, nån skydds åtgärd, jag återkommer mer om detta ikväll då jag har bytt
// Danne

Om ni syftar på Temperaturgivaren som styr varvtalet på fläkten så sitter den "istucken" i en kylarslang på vänster sida frameifrån sett. Detta sitter så på E46 328, skulle inte tro att konstruktionen skiljer. Jag fick byta den på min Fd e46 då just för att kondensor fläkten gick för fullt konstant.

Fläkten styrs även av trycket i AC systemet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Hur kommer det sig att min (och andra bilar jag sett) sitter på höger sida?
Jag kanske är ute och cyklar nu, men är det inte givaren som sitter på plast kåpan.

Länk
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Tjena igen, köpte givaren som sitter på V sida, D visade sig vara fel , Du hade rätt nu då jag kollade riktigt noggrant, så sitter det mycket riktigt en på höger sida oxå, fast under expansions kärlet , men den har bara 2 kablar till givaren, men det måste vara den, får inhandla en ny och byta den ist, för den jag bytte nu hade ingen inverkan iaf, vet inte va den jag bytte till ska vara bra för, konstigt om det vore motor temp som mättes ute i kylaren, men men det visar sig till veckan,
I`ll be in touch :)
// Danne
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
*Suck* kommer inte vidare med detta, fattar inte vad som kan vara fel, har kollat den andra givaren, den är till varningen för låg kylar vätske nivå,, Funderar på det Hasso har skrivit om att man kan nolla genom att hålla ihop plus o minus kablarna, batteriet bort kopplat Givet vis, annars har jag inte ´nån ide vad det kan vara, kanske fel på högfarts reläet då iof, :( vill inte åka runt och låta som en 240, fläkten lever om så hemskt :( ingen som kan ge nått tips på vad det kan vara ? pleeease

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Wendtan. kollade om det var som du trode, men det finns inga fler givare, och inga på kylar slangarna :8 Har provat det där med att nolla oxå, men utan någon framgång :( funderar på om även den givare jag köpte var paj, "blir helt snurrig snart" pga min konstant snurrande kond fläkt :( :(

Mycket märkligt att de skiljer på konstruktionen inom samma motorfamilj. Jag var med när denna bytades på min bil, och den blev så tyst och fint. Man blev smått galen på att den alltid gick på fullvarv. När acn är tillslagen skall den precis bara snurra försiktigt och fint vid detta klimatet.

Har du kopplat upp bilen mot DIS?

Länk
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Nope har inte kopplat in den på Dis för Bmw hade semester stängt förra veckan, provade att byta givaren som sagt men utan framgång, kanske man måste koda in den sen man bytt via dis? gjorde du de Wendtan ?

Nej den skall inte kodas in. De var ett byte rakt av och direkt började fläkten sköta sig.
Du har ingen lokal bmw mek med DIS utr? De brukar alltid finnas någon. de kryllar av dom i skåneland iaf.

Länk
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
okej kanske är nån tryck vakt Lr nått då ist, ja bmw här uppe har dis, men det var semester stängt förra veckan får ta och fara in dit nu den här veckan,

De jag menar är att många fristående bilmekar har diagnos utrustning för att läsa felkoder. De behöver inte vara Bmw som gör det.

Länk
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Okej jasså så det är så :) ja jag ska kolla imorrn, tack för tipset ..

Jag skulle absolut inte köpt någon givare innan jag provat att lossa kablarna på den gamla. I stället för att söka efter den så kan du ju kolla reläet till motorn, mera troligt att detta fastnat (bränt samman) i tillslaget läge. Det sitter under handsfacket tillsammans med säkring för fläktmotorn. Säkringen är på 50A och reläet bör heta K22 och är det av de tre ljusa som sitter närmast mittkonsollen. Du kan lossa under delen under handskfacket genom att dra neråt/bakåt, inga skruvar.

FP
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Folke tack tack :) ska springa ut och kolla detta nu direkt, skriver snart igen om hur det gick, ska ta in reläet och prov köra det Lr oxå bara mäta med multimetern och se om det finns kontakt mellan 2 stift i odraget läge isf borde det vara "fast brännt"

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
kollade där under handskfacket, trångt o ännu trängre, :( ett av reläena blir varmt utan att man gör nått, antar att det då är inner belysningen, ett rosa tog jag lös, stod Abs på d, ganska givet va det var till, då finns där bara ett kvar ljus grönt ser inte att det står k22 nånstans där, jobbigt om man drar ur fel relä och sedan slår på tändningen och får massa fel "varnings lampor som lyser"
finns det ingen som vet exakt vilket det är,samt oxå kanske har bild på placeringen?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bör inte vara nåt relä för innerbelysningen istort sett all vad belysning är styrs via ljusmodulen.
Det sitter ett tidsrelä för sleepmode dvs 16 minutersavstängningen av bilen. som ev kan vara en viss temp på.
Ett relä som är "varmt" utan att nått är akitiverat kan mycket väl var felaktigt, har en bild på reläet med inte på jobbet tror jag.
Du har som sagt två tryckgivare som styr ac fläkten, en som känner av kylvattnet i kylaren samt AC tryckvakten som sitter nere till vänster nedanför vänster ljus "sett framifån"
Det ska ev finnas 2 el. 3 säkringar till de olika hastigheterna så det borde isåfall var möjligt att rycka säkringen till högfarten.
Kolla säkringslistan under gör det själv.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fick ta min polare Charlie Burke på Bentleys till hjälp :))
540-97- gäller detta men kan i vissa delar var lika
Länk

Länk

Länk

///MVH Hasso
Länk
52
205
528Mora
528iA -97
På min går fläkten när man har ac inkopplat, var det inte så på din också?
Då kan det väl inte vara en fastbränt relä?
Jag har kontrollerat detta på två andra 528:or, och på båda gick fläkten så fort man hade ac inkopplat???

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.