AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.046

12V uttag i skuffen

Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Har en E46 Touring och tänkte peta in en *litet* aktivt basrör där bak (barnvagen tar plats...).
Hade som plan att göra en smart lösning så man kan koppla ur och lyfta bort röret snabbt som ögat om bagageutrymmet skulle behövas, så jag hade tänkt plocka remotesignal från antennförstärkaren och högnivå högtalarsignal från en av de bakre högtalarna.
FRÅGAN ÄR - kan man va så fräck att man strömsätter basröret genom 12V-uttaget som finns där bak (jag vill slippa joxa med att dra kablar framtill i bilen om jag inte måste...)?
Ett litet basrör kräver inte många ampere, har inte mätt upp hur pass "krämigt" det som kommer ur cigguttaget är, men visst hade det varit en flexibel lösning - OM DET FUNKAR?

Någon som gjort något liknande?

Jag skulle nog undvikit uttaget, men kanske tagit ström från kablaget till detta. Kontakter/uttag av ciggtyp är oftast mindre lyckade, vid otur får du glapp och varmgång vilket faktiskt kan innebära viss risk. Du kan ju alltid byta ut uttaget mot t.ex PowerCon som är avsedda just för tillförlitligt strömuttag, andra finns också.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.