|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Skulle behöva ha hjälp med en rätt enkel fråga för er som har Bmw ett tag. Så här ligger det till, köpte en 320 årsmodell 2000 för några veckor sedan, och jag är lite fundersam på hur det funkar med olje byten, för just nu har den gått 8800 mil, och det står att det är 1100 mil kvar till Inspection, har ett olje byte redan gjorts då? Skulle man helt enkelt kunna få en smidig förklaring på detta fenomen =) Skulle bli väldigt tacksam. mvh // Fredrik | |
|
Hej och välkommen till forumet! Det får du nog hoppas att minst ett oljebyte är gjort på 8800mil... Bara att titta i serviceboken! Inspection I är lilla servicen och innefattar lite mer än ett en Oilservice. Milantalet hur långt det är kvar till nästa service varierar beroende på hur du kör; många kallstarter och rödljusrejs ger kortare intervaller, endast långturer ger lite längre intervall. Sedan tillkommer en årskontroll då man bla. byter bromsvätska (viktigt!) som är oberoende av körstilen, visas iform av en liten klocksymbol och att inspection lyser. Är du osäker är det alltid bäst att göra ett extra oljebyte (brukar göra det ändå mellan de vanliga intervallerna), kostar inte många kronor om man gör det själv. /Johan -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Lite kompletterande info: Servicegången ser ut så här: oil, insp1, oil, insp2, oil, insp1, oil...osv oil = oljeservice där olja, oljefilter och kupéfilter samt kontroll av bromsbelägg görs. Insp = "lilla" inspektionsservicen med många åtgärds och kontrollpunkter utöver oljeservicens få punkter. Insp2 = "stora" inspektionsservicen med alla punkter i insp1 samt byte av tändstift och luftfilter. Bromsvätska byts var 24:e månad oavsett körsträcka (indikeras av klocksymbolen vid serviceintervallinstrumentet under hastighets- och varvräknaren). Kylarvätska byts var 48:e månad oavsett körsträcka och det får man hålla koll på själv (ingen symbol som tänds i serviceintervallinstrumentet). "Normalt" serviceintervall (beroende på hur bilen körs) är ca 2300-2700 mil mellan servicarna, dvs innan instrumentet säger att du skall serva bilen. Kör du förhållandevis lite, bör du byta olja och oljefilter en gång om året oavsett körsträcka. I serviceboken kan du se vilka servicar som gjorts samt vilka servicepunkter som ingår i de olika typerna av service. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar så mkt för svaren, det har gjorts ia.f 3 oljyebyten, och om man kollar på oljan som är på stickan så ser den j*vligt fin ut... Byter man olja i samband med inspectionerna annars, eller är det en annan intervall på den.. Kollade lite i instruktionsboken där det stod att först räknar den ner för oljebyte, sedan inspektion, sedan oljebyte.. Killen som har väl kanske gjort ett oljebyte, därav räknar den ner på inspectionen.. Vore ju surt att något fel ska uppstå av att man inte förstår sig på oljebyten os.v... /F |
|
|
Oljan och oljefiltret byts även vid insp-service. Då det är så långa serviceintervall, är det viktigt att man bara använder olja som är BMW-longlifegodkänd (finns många oljor som är godkända, det brukar stå på förpackningarna om de är BMW-longlifeklassade), för att vara säker på att oljans egenskaper är tillräckligt bra i slutet av serviceintervallet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är lite fundersam nu, det är drygt 1100 mil kvar till insp 2, oljan ser enligt mig bra ut på stickan.. Men är lite lur på om jag ska göra ett oljebyte emellan servicen ia.f.. Är ju trots att över 1000 mil till nästa.. Ge mig lite av era åsikter. Kan ju kännas dumt om något händer pg.a att jag inte bytt olja.. En fråga lite offtopic, vad brukar insp 2 kosta, på ett ungefär.. Många frågor nu för en ovan, ber om ursäkt för det. mvh //F |
|
|
Bilen och oljan (om det är rätt typ av olja) är tillverkad för att tåla 2500 mils oljebytesintervall, så det skall inte vara några problem om oljan ser fin ut. Givetvis är det aldrig fel att göra ett extra oljebyte mellan servicetillfällena, men rent ekonomiskt är det tveksamt om det lönar sig att hälla ut fullt funktionsduglig olja och sedan slå i ny olja för 150kr/litern eller mer, samt betala en verkstad för arbetet. Jag byter personligen alltid olja och filter själv mellan de ordinarie servicetillfällena, men jag köper oljan ganska billigt och då hamnar man i en lite annan situation ekonomiskt... Ett "snikalternativ" är att byta enbart oljefiltret, som är mer känsligt och ger upp snabbare än själva oljan i de allra flesta fallen. Jag skall snart lämna in min bil på Insp2 hos auktoriserad BMW-verkstad i Växjö. Har för mig att de sa att servicen skulle kosta 4500kr ungefär. Det kan nog variera en del, storstäderna är säkert några hundra dyrare... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
stefannorr |
Johan B> byter dom verkligen kupefilter när dom gör oilservice? |
|
Enligt min servicebok skall det göras vid oljeservice och det har verkstaden alltid gjort vid alla servicar av min bil. Tänk på att det är 2500 mils serviceintervall på E46 (och samtida andra modeller av t ex E39)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
stefannorr |
Kan ju va att de är 1500 mil på min o att de bara görs vid insp 1 o 2 på tidiga e 39..ska kolla i servicebok o kvitton sen. |
|
Har också en fråga angående Insp 2 till en E46 -99. Har kollat runt lite på forumet men hittar inget svar, så jag tar mig friheten och lånar denna tråd! Ska lämna in min bil hos Novation imorgon för en Insp 2 service. Den skulle kosta runt 4400 kronor. Så nu undrar jag om det tillkommer en massa kostnader för tex tändstift, olja m.m. eller om det är inräknat i priset. Om det inte ingår, hur mycket extra brukar det gå på? Skulle vara tacksam för ett snabbt svar då bilen som sagt ska in imorgon. Mvh Håkan |
|
|
Den summan du fått borde innefatta tändstift, oljefilter, olja, luftfilter och kupéfilter. Om de finner att t ex bromsbeläggen bör bytas, tillkommer kostnaden för arbetet och material. Byte av bromsvätska och kylarvätska ingår inte om man inte säger till specifikt om detta. Bromsvätskan skall bytas varannat år och kylarvätskan skall bytas vart fjärde. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B>> Tack för ditt snabba svar. Det kallar jag service!!! Juve MERDA! |
|
|
e46fredrik: Skulle helt klart nöjt mig med oljefilterbyte om din olja är i så bra kondition. Tycker också det är onödigt med byte om oljan ser fräsch ut! Ett litet klipp från: Länk It's all very well changing your oil often, but it's not just the oil that helps prevent engine wear. The oil filter does its part too. Dirt is the prime cause of engine wear. Not big dirt, like you'd see in a yard, but minute particles of dirt. It's dirt nevertheless, and it's abrasive. These contaminants vary from road dust (which are razor-like flakes from an engine's perspective) that doesn't get filtered out by the air filter, up to actual metal particles - the byproducts of the casting scarf from the original engine manufacture, and basic engine wear. All this nastiness is carried around by the oil into the minute parts of your engine, being rammed into the precision clearances between bearings and other moving parts. Once in, they don't come out easy, but tend to stay there, wearing grooves, grinding and generally messing up your engine. Other debris that causes problems are a by-product of the mere way an engine works - sooty particles from the combustion process can be forced past the piston rings and transported around in the oil too. This is definitely A Bad Thing - the soot acts like a sponge and soaks up other oil additives reducing the oil's anti-wear properties, and messing up it's viscosity. All this dirt is why oil goes black when it's used. That lovely syrup-like yellow that it is when you put it in is pure oil. The black stuff that comes out at an oil change is the same oil full of contaminants and by-products from wear and tear. That's where the oil filter comes in. It's job is to catch all this crap floating around in the oil, and to stop it from recirculating Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.