AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.189

KÖPA 535i -91?

Sida 1 av 2
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Ska ev köpa en 535i -91:a import -00 18000mil helskinn etc etc..
Vad ska jag titta extra mkt på? Och är 39000 ett bra pris, den är ny bes ua och nya däck på 17" ??
Jag tycker priset är i överkant, hade velat få ned den 5-7 000:- för att den ska kännas prisvärd.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Off topic Kalle men jag bara älskar färgen på din nya bil,grattis till en kanonfin bil.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag tycker däremot att det är ett bra pris "om" bilen är i kanonskick, jag gav 38tusen för min 89a förra året, och den var helt klart värd pengarna!

//Mvh Simon
OX
211
OXXY
328IM Cab 96:a
Jag tycker det är ett bra pris också, jag köpte min i vintras för ca det priset också. Men då fick jag med en nyrenoverad topp+ att det satt en nyrenoverad topp på och det tycker jag höjer priset en hel del.

Se länk nedan

Länk
vi
121
viruz
523i touring-00
Bra pris tycker jag me! Köpte min 91:a för 48000kr ca 1år sen! Så mycket bil för pengarna får man nog inte om du skulle köpa nått annat märke. Tycker E34 är finaste bmw karossen!

Peter
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag tror man ska vara kritisk till priserna på gamla BMW bilar. Visst får man mycket bil för pengarna och det kan kännas surt att ens pärla inte är värd så mycket pengar. Men. Det är gamla bilar som kostar massvis att laga för den som inte gör det själv, en 35:a dricker dessutom ganska mycket bensin. Jag skulle vilja påstå att det är entusiaster som köper de här bilarna idag, och de är inte lika vanliga som bilarna är.

Kollar man på börsen och Blocket ser man hur folk får gå ned i pris på sina 325:or och 535:or. SKa man betala över 30" för en 535 e34 tycker jag att det skall vara en fin originalbil. De är svåra att hitta nu, letar lite själv och det mesta verkar sönderskruvat eller doftgransbeprytt.

Fast visst, en problemfri och välskött 535:a är väl värd 37 000 för rätt ägare, men knappast på marknaden.

Håller med Padde, bra inlägg!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Marknadspriset är ju vad bilarna säljs för, oavsett entusiast eller "vanlig" köpare.
Jag tycker dock att alla som värderar 535:orna till 20-25' ska åka ut och kika på objekt i den prisklassen, kolla vad ni får för pengarna. Jag tycker mig allt som oftast här inne se att alla bilar värderas efter de billigaste risen. Jag tror det är svårt att hitta en fin bil billigare än 30 000:-, räkna med uppåt 40' för de helt felfria.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Padde är nog inne på viktiga tankar!

10-15 år gamla bilar som är dyra att reparera, dyra att driva (bensin, service och liknande), är dyra att försäkra och som dessutom ofta har varit hårt eller mycket hårt körda, är inte bilar som efterfrågas av speciellt många, och då får de ett marknadsvärde därefter.

En "medelperson" som köper en så gammal bil, gör det oftast för att de vill ha en bil som är billig i drift och det är INTE gamla BMW med "största" motoralternativen...!

Visst entusiaster kommer alltid att finnas, men då är det oftast extremt fina originalbilar som efterfrågas och de är ganska ovanliga oavsett vad ägarna tycker...styling och trimning är inte saker som höjer värdet på den typen av bilar, tvärtom!

Tyvärr håller inte "man får mycket för pengarna", för det är driftskostnaden som är avgörande för gamla bilar...titta på gamla 7-seriebilar, som kostade flis när de var nya, nu kan man nästan "få dem gratis" just på grund av att de kan kosta nästan hur mycket som helst att reparera och driva...!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
vi
121
viruz
523i touring-00
Hej! Har ju själv en 535-91:a och inte tycker jag den är speciellt dyr att äga,enda är att den drar 1.5l/per mil stadskörning,,men det roliga är att den drar lika mycket om jag kör hårt! I dagens läge skulle jag inte sälja min under 40000kr,då har jag hellre kvar den!

Reservdelar är inte dyrare än till nån annan bil tycker jag,om man tänker på att jag har haft bmw 525-91, audi 100-77, volvo 850Glt-93, Volvo 855 T5-R (Tgul)-95, Vw Golf-95,mm,så inte är Bmw:n nå dyrare i delar jag behövt byta!

Försäkringen är inte heller speciellt dyr 6000kr/hel år!

Mvh:Peter

Peter
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Naturligtvis är ju marknadspriset det som de säljs för. Det jag menade men inte riktigt fick till är att man om man har tur kan finna rätt köpare som är beredd att betala lite extra. Eller att man, som många resonerar, själv värderar sin bil högre än marknadspriset. Då är den ju värd mer för ägaren och man säljer inte. Så resonerar jag. Varför skall jag sälja min gamla 535i? Den blir förmodligen inte värd mindre än den är och de tusenlapparna räcker knapt till en gammal Corolla.

Som någon skrev, och jag med för den delen, så är de flesta bilarna av denna typ nedstylade (i mitt tycke) eller risiga. Men de medverkar ju tilll att sänka priserna då genomsnittsbilen är en 535i -90 med 27 000 mil på mätaren, 17" fälgar, vinge, och "i behov av ventiljustering". Vilket betyder 15" på verkstad i klartext.

En fin 535i från -92 med servicebok i originalskick och runt 20" mil kan säkert vara värd över 40 000, men det tar tid att hitta köparen som begriper det.

Själv köpte jag billigt för 4 år sedan. 10 000 kr för en besiktigad bil. En motor och halv kaross senare har jag säkert lagt över 25 000 på bara delar och verkstad. Sensmoral: köp fräscha bilar och betala lite mer.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag förstår inte varför folk tycker 535:orna är dyr att äga. Vad har ni ägt för snålbilar innnan i så fall =). Reserdelar är väldigt billiga tycker jag om man nu inte köper BMW orginal prylar från BMW själva. Köper man prylar från tex motornord så kostar reserdelar inte mycket. När jag köpte nya bromsar bak så kosta dom mindre än till min brors Volvo 940, iofs orginalprylar tills hans då.

Sen så kosta min bil 300-400kr i månaden helförsäkrat på äldre herre.

Den drog inte mycket soppa tycker jag och förstår inte hur folk får dom att dra 1,5L/mil. Min drog ca 1,15L/mil med min körning och det är väll inte så lungt. Skulle jag köra riktigt snålt kom jag under 1L/milen blandad körning. Och lugn landsvägs körning så drog den kanske 0,8L/milen om inte mindre. Ligger man i lite högre hastigheter så drog den kanske 0.9L/milen.

Min bil har kostat mig nya bromsar bak och sen regelbunden service på dom åren jag ägt den, och det är inte mycket. Den har tyvär mycket rost som måste fixas och det är det enda jag har att klaga på på min bil.

Tycker 535:an (rak 6:an) är den bäste E34. Lagom fart och inte lika dyr som M5:an. Inte så dyra reservdelar och relativt lättmekad.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Kan tilläga att blandad körning för mig så är det inte mycket stads trafik. Kanske 10%. Men min drog ungefär 1,2 i stadskörning enl färddatorn och den brukar stämma någorlunda för mig.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BMWseven:

Om du ska köpa en 535 för det priset så tycker jag iaf att ac:n ska vara konverterad och nyservad och motorn så tyst och "tickfri" som möjligt. Stirra dig inte blind på 17-tummare o fin skinnklädsel...

Har du en länk till nån annons eller så?

Mvh
Bmwseven: Det jag tycker du ska titta mkt noga efter är rost.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jo rost tycker jag är noga att kolla å... Jag renoverar hellre toppen än att rostlaga en bil som är lite mer än bara ytrost på. Hatar verkligen rost.
Vad jag vet så hittar men mest rost runt tanklock, framskärmar, trösklar, huv, bagagelucka och dörrar, specielt förardörr.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med om att rost är mycket värre än lite småtick...

Mvh
vi
121
viruz
523i touring-00
Glömde kanske nämna att min bil har trimkam och större spridare+lite annat så därför drar den nog 1.5l/mil.

Mvh:Peter

Peter
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
Tycker det låter saftigt, men samtidigt inte, kollar man på blocket så är ju runt 30 vad man får ge för en 24ventilers 525:a. Att lägga lite till för en 535 är då inte så mycket. Men samtidigt, en 91:a.. Skulle hellre kolla efter en 540 eller motsvarande. Ngt nyare samt går lite bättre, antar att det är prestanda du vill ha? annars skulle du väl ha "nöjt" dig med en 525:a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.