AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.013

Ny fälgar ger antispin problem

Har nyss satt på nya fälgar och efter att jag drog på en gång så att antispinen användes kan jag inte köra med antispinen på, då vill den bara hoppa fram.

Snälla någon, vad kan det vara? fel påsatta hjul? fel fälg för bilen? något annat?

Hoppar den fram hela tiden då du kör med ACSn i, eller bara då du trycker på?

Åk till närmaste däckfirma å hör, skulle jag gjort iaf, dom vet nog bäst...

//Svebba
- Jag är schnell !
vad har du för dim fram res bak om du har för stor skilnad så tror acsn att dina bak däck spiner om dom är mindre än dina fram däck
Rullomkretsen måste väl vara densamma eller väldigt nära den som bilen har med originaluppsättningen för att det inte ska bli problem?

/Carl

BMW-Träff, Göteborg 16/7
Intressant intressant!

Hoppar ofta om ACSn är i, men om jag kör riktigt lungt så ger den inte alltid utslag.

IHF har nog svaret, då back däcken har byts på senare tid och har en betydligt lägre profil än framdäcken. Vad gör man nu då? Sliter det på bilen att köra med det som nu men ACSn av?

Det två.åtta/Carl skriver är också intressant, idetta fallet är dock dimensionen på de nya exakt samma som tidigare där bak (då fälgen är större men däcket har lägre profil) och det måste väl vara bak som räknas? Däremot är det lite bredare än det var tidigare.

Tror också att det bara är bak som räknas då ASCn på Z3 väl bara jobbar med bakhjulen?

/Carl

BMW-Träff, Göteborg 16/7
men den känner av när bak hjulen snurar snabare än fram och då slår den på

byt fram eller lämna in på svarvning om det inte är för stor skilnad
Ska väl erkännas att jag (killen med tummen mitt i hand) satt däcken i fel riktning. Borde väl inte ha någon påverkande avseende ASCn, men man vet ju aldrig...

Är väl som IHF skriver, att den jämför med framdäcken, varför det i och för sig inte borde göra så stor skada att fortsätta med fel storlekarna men att man alltid får stänga av ASCn.

Jag fick samma problem när jag bytte märke på bakdäcken, fast jag köpte samma dimension, så det skiljer tydligen där mellan oxå. När det var dags att byta till nya framdäck. Köpte jag samma märke och justerade dimensionen så rullomkretsen stämmer fram och bak. Numera fungerar bilen perfekt. Helt klart ett fall av fel rullomkrets fram och bak.

Före bytet av framdäck hade jag en skillnad på 4.7 cm på rullomkretsen, det var tydligen för mycket. Nu när bilen fungerar fint är skillnaden 0.4 cm. Nästa omgång bakdäck blir lite bredare men med samma profil, jag kommer att få en rullomkretsskillnad på 1.8 cm. Bara att hoppas detta ligger inom toleransområdet för ASC'n.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Att du monterat dem bak o fram SKULLE kunna ha betydelse - om däcken därmed blir mjukare/sträcks ut vid gaspådrag i st för inbromsning.
Jag hade nämligen liknande problem med min 525i -01 med vinterdäck. Antispinnfunktionen aktiverades hela tiden då man gasade på men inte med sommardäck. BMW-verkstaden sade att nya vinterdäck är så mjuka att de vrider sig lite på fälgen vid gaspådrag och att antispinnet känner av det.
Mvh
Håller med om att det nog skulle kunna ha betydelse att man monterat det bak o fram. Nu har jag dock bytt så att riktningen på däcken är rätt, felet kvarstår dock.

Men det gör väl inget (slitage mässigt altså) att man trycker ur antispinnen varje gång man kör?

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
iiii < Slitagemässigt så kommer det nog göra ganska stor skillnad tror jag.
Om du står still i en korsning och ska svänga åt något håll. Har du ASC inkopplad och gasar på rejält så stryps motoreffekten(utan att ASC blinkar).
Om du gör samma sak utan ASC så kommer du inte spinna men jäklar vad mycket snabbare du kommer över korsningen!
Jag tycker mig känna av detta speciellt i en korsning där man står i lätt uppförsbacke vid väjningsplikten för att sedan svänga vänster ut på vägen som lutar åt höger när jag väl kör på den. (hoppas du förstod det sista, svårt att förklara).

Fy fasen vad vi skräms! Har precis bytt bakdäck på mina sommarfälgar.
Tidigare var det Continental Sport Contact 2 runt om 275/30 19
Nu köpte jag Goodyear Eagle F1 265/30

Framdäcken är 245/35 19

Tidigare var skillnaden i rullomkrets 2,05
Nu kommer den bli 3,93 samt att det är olika märken på däck.

Hoppas jag inte kommer få ASC problem... *sväljer hårt*

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
"Har du ASC inkopplad och gasar på rejält så stryps motoreffekten(utan att ASC blinkar)."

Nån som kan bekräfta eller dementera? Låter ju helt galet..
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag har provat vid ett flertal tillfällen. Bilen är snabbare både upp till 100 och till 402m med ASC urkopplat. Den känns betydligt piggare också. Jag har provat med ett antal olika däckuppsättningar så det hänger inte på däcken.

Mvh Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.