|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Har haft ett original BMW- Bavaria C Professional radiosystem. i min 750. (Blaupunkt) Manöverdelen fram var kass. Skulle montera en Blaupunkt Seattle RDM. En maskin av litet modernare snitt. Vilket jobb! Original satt ju en förstärkare bak och en manöverdel fram. Skulle man matat förstärkaren med 40W från Seattlen skulle man väl fått brand i skuffen. Således...fick dra 4x2 ledare högtalarkabel + en antennkoax från den gamla förstärkaren (där bl a alla högtatalarkablarna fanns samlade) fram till "radio-hålet". Inte undra på att 750 går tyst. Hela gräsmattan var full med polster och ljuddämparmattor, kabellister och vibrationsmattor, säten och annat bråte från cupén. (....grannarna ´kom och frågade vad det var för en lång plastsäck med blixtlås?? .....jag sade att min 750 var en specialversion för maffiabossar. Påsen var avsedd för att kunna transportera misshagliga typer i.....) Nåväl ... nu é de´klart! MVH /// Paap R |
|
Det går inte att mata originalslutsteget med något annat än bmws egna stereos ivf. originalsteget har 6 ledare in (högnivå) för 4 separata kanaler , dvs. gemensam jord och samma jordplan som systemjord. en vanlig bilstereo har därimot inga utgångar jordade utan de är push-pullkopplade. dvs. minusen är inte jord såsom det var på 1700-talet utan den slår UNDER jordnivån , detta för att få ut maximalt med effekt ur endast 12 volts matningspänning då högtalarnas impedans brukar vara 4-8 Ohm . Således får man nöjja sig med antingen 2 kanaler eller 4 kanaler där 2 är dubletter om man använder originalslutsteget , så jag kastar alltid ut det men återanvänder de passiva delningsfiltren som sitter i originalsteget då de är korrekt delande för elementen som redan sitter i bilen. (man kan såklart använde de 6 kablarna som redan är dragna och bara addera 2 st så går det lite snabbare + snyggare + mindre bök) "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Det går att sätta i andra huvudapparater än BMW:s egena, men det kräver en adapter för att fungera. I min har jag en Pioneer enkel-CD, som matar tvåkanalig högnivå via en adapter till original-fadern. Därefter är det originalkablage bak till slutsteget. Jag hade gärna använt alla fyra utgångarna på min Pioeeer, för den har möjlighet att justera ljudet olika för fram och bak. Jag har inte satt mig in i exakt hur det är kopplat, men vet vet att J.L. har bättre koll på detta. Adaptern lär vara ganska dyr. Pioneeren smälter faktiskt in ganska bra i inredningen, dess "träbeläggning" matchar Nussbaum bra... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Vad skulle det vara för elektrisk funktion på denna "adapter" ? Jag tror att det är ett linjetrafo duu menar för att kunna köra med gemensam jord. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
Paap Reeder |
... som min "bilradiokille" förklarade det så skulle man kunna leta rätt på låg ...?? signalen ..någonting ur min Seattle. Tror han menade signalen in i slutsteget på Seattlen. Den signalen skulle man kunna mata in i BMW- originalslutsteget. Då behövs en specialadapter. Den adaptern jag köpte matar enbart strömförsörjnig till nya radion från BMW originalkablage. Resterande stift i kablaget är blinda. Nåväl ..... nu sitter den nya radion där. Har givetvis hanterat det hela så att om ngn efter mig vill bygga tebaks + kanske utöka med original CD-vxl så går det bra. MVH /// Paap R (När jag anslöt nya radion ... poppade det ut en CD med Elvis P ur CD-facket!! Har aldrig tidigare egentligen lyssnat på Elvis men nu under monteringsarbetet "upptäckt" denne kille. Tror det är 28 jättebra låtar. Karln sjunger ju hur bra som helst ..... till skillnad från ett gäng Gyllna Timmar .... nånting som hade premiär i veckan. Man kan ju f*n inte ens höra vad dom sjunger om. -- VrålMima med en stor stark i näven ..... nej de' va' bättre förr) |
|
Elvis är hur jävla rätt somhelst. Bilradiokillen menade att du skulla leta rätt på lågnivåsignalen , det är en signal som enligt DIN-standarden EJ skall överstiga 0.7 Volt ca , den signalen går att mata in i originalslutsteget med en ""adapter"" , adaptern är ett trafo som förstorar upp spänningen men inte strömmen då originalsteget har så pass hög ingångsimpedans att det knappt lastar ner en lågnivåsignal , som förvisso ej heller kan driva några laster att tala om. Det är en mycket bra lösning ! , men jag gör aldrig så för att det blir lite tårta på tårta att ha en slutstegsdel i bilstereon och sedan en till i originalslutsteget varav man bara använder en , sen brukar faktiskt originalslutstegen bli lite brusiga såhär till 15 års jubileet. You ain't nothin' but a hound dog............. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Jag vet inte hur denna adapter är konstruerad eller vad den innehåller, senast jag rev ut stereon var jag mest fokuserad på att hitta orsaken till en kortslutning. Nästa gång jag tar ur den ska jag kolla vad den innehåller, men just nu vill jag inte röra de saker som fungerar. Jag har tillräckligt med andra saker som måste fixas, innan jag ger mig in på sådan här ”nöjen” ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag slakta också originalsteget och använder de passiva filtret, funkar perfekt med originalhögtalarna och min sony cd. //Magnus |
|
|
Här är en sådan adapter, den lär kosta 70€! Länk Sidan 43 (av 102) artnr 63 0 079 Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Visst är det en sån med linjetrafo i , heh.. visste inte ens det fanns marknad för dylika produkter :-) "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Wadel: Har du lust att förklara vad en linjetrafo är och gör, för en maskiningenjör ;-) ? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är en transformator som man använder för olika saker , tex. impedansanpassning mellan olika system , oftast vill man driva något som har med ljud att göra. Tex. sitter den en sådan trafo till varje telefonummer som finns i detta land , en slinga skapas mellan telefonen och trafon nere på stationen. På biltema finns det liknande trafos att köpa , då använder man dem för att transformera ner en hög spänning från en bilstereo till en låg spänning , på så sätt kan man använda en bilstereo UTAN lågnivåutgång med ett nyare slutsteg som bara har lågnivåingång. signalen blir då också galvaniskt isolerad vilket är mycket användbart i vissa samanhang. Adaptern i länken åvan jobbar åt motsatt håll , dvs, trafon transformerar upp en låg spännning för att matcha bilens slutsteg som vill ha en hög spänning. bild på stort trafo : Länk Generellt för alla trafos man använder i anpassningsaplikationer är att de arbetar med låga frekvenser , detta då ett trafo också är ett filter , ett trafo har en induktans vilket gör att höga frekvenser dämpas och filtreras bort. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Erikw: Köpte min adapter från Biltema; art.nr. 31-540 70:- Länk Mvh |
|
|
Tack för infon! Jag ska slita ur min någon gång, ska samtidigt kolla om den är fyrkanalig (lite chans tror jag dock...) så att jag slipper fada med originalknappen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.