AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.000

vilket filter ska jag ha till bilen...

g_
56
g_sson
740ia-94
Hejsan!

tänkte köpa ett sportluftfilter till min 740i-94 de ska sitta i orginalboxen så jag undrar vilket som är bäst + vilket man får ett bra ljud ifrån, + vad köper jag de förnågonstans.

Mvh ps de skadar väl inte motorn? ds
Det bästa är ett standardfilter. Ett så kallat "sport-insatsfilter" tillför ingenting, förutom att det släpper genom mer skräp än ett standardfilter vilket kan leda till skador på motorn.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
da
11
danieldanielsson
M ROADSTER -00
gäller detta även öppna kn filter??

DAD
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
danieldanielsson > Ja, i synnerhet "öppna filter".

/Johan

-Raka sexor låta bäst-
g_
56
g_sson
740ia-94
Hej hej trodde nästan de men tänkte få ett lite råare ljud, men de får bli orginalfilter.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ta bort sista dämparen bara och ersätt med rör... =)

Mvh
Till min gamla 540 så köpte jag ett insats sportfilter. Jag varken hörde eller märkte någon skilnad. Jag tror det var ett jr filter. Köpte det av need for speed.
/Lidberg
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
K&N
www.motornord.se
g_
56
g_sson
740ia-94
Hej hade en bmw 730-95 utan bakre dämparen med ett jätte utblås lät frukansvärt vågade knappt köra med den.

Mvh
Lo
35
Loler
518i -90
M5 3,6 -90
köp ett k/n filter på mekonomen borra sedan 4 hål i luftbehållaren på baksidan av denna, så kommer bilen varva mer i alla fall, men nåt goare insugsljud vet jag ej om du får.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slugt....borra hål i luftburken så att man får in mer varmluft i motorn....ger garanterat färre hästar än om man låter luftburken vara orörd!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har kört med KN öppet ett tag nu men tyckte nåt kändes fel. Bytade tillbaka till vanliga burken med BILTEMA (!!!!!) filter i och tyckte direkt att bilen går mycket bättre.

De går säkert att få bra prestanda med öppet filter men de mer bygge till än att bara ersätta den vanliga burken med de nya filtret.
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Länk

Rätt bra som referens. Dock gör öppna filter en del för responsen, dock på rätt trimmade bilar. Polarens Vr6'a känns som en helt annan bil med öppet filter, likaså en annan kompis volvo 745 tic. Så nånting blir skillnad...

Even alcohol can bend the room...
GluffiS,

Mig veterligen så är detta ett BMW-forum, varför referenser som Mazda Miata, VW VR6 och Volvo Turbo är tämligen irrelevanta! Det där testet ger jag för övrigt inte fem korvören för - meningslöst.

Saken är nämligen den att BMWs motorer är kända för att vara väldigt optimerade redan från fabrik och därför dyra att "trimma" - detta gäller inte minst insugsluften. Exempelvis har 320i E36 samma standardluftfilter som E46 M3, så att luftfiltret skulle strypa 320:ns motor förefaller MYCKET långsökt. (Inte för att du påstått det, men många andra gör).

Mvh,
Kalle
_____
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kalle > Trots att det är ett BMW forum kan väl referenser till andra bilmärken vara av intresse? Tänk vad trist forumet hade varit utan alla dessa XXX vs. BMW diskussioner.

Dock håller jag med dig att testet är knappast seriöst utfört.
Likaså att BMW har nog de absolut bäst utformade luftfilterboxarna bland standardbilar, lönar sig inte att laborera med sk. öppna filter för ökad effekt.

/Johan

-Raka sexor låta bäst-
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
kalle: man kan lära en hel del av att titta på granngården och se hur någon löst problemet. Varför skulle man inte ha referenser till andra bilmärken? Det är juh trots allt dom man hamnar bredvid vid rödljusen eller bakom/framför på banan.

Even alcohol can bend the room...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Kalle!

Vilken effekt eller respons ett visst filter ger på en Mazda, Toyota eller annan bil, säger ingenting om vad "samma filter" ger på en BMW!

BMW:s luftburkar/filter är mycket väldimensionerade/utformade redan från fabrik, varför man vinner mycket lite eller inget på att byta till ett sportfilter! (i vissa fall minskar faktiskt effekten, även om man skärmar av mot varmluft)

Däremot brukar man generalisera och säga att de japanska bilmärkenas "effektstarka" bilar, brukar ha dåligt dimensionerade luftburkar/filter från fabrik, varför man kan vinna mycket på att modifiera dessa...
Det är också därför som de flesta sportluftfiltertillverkare/säljare brukar plocka fram effektkurvor från t ex Toyota supra turbo, före och efter man bytt till deras sportfilter...
Men det säger som sagt ingenting om vilka effekter man får i en annan motortyp!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tryggve/GluffiS,

Visst kan referenser till andra bilmärken vara av intresse i många sammanhang, men inte i just diskussionen om sportluftfilternas vara eller icke vara - BMW är helt enkelt i en klass för sig vad gäller utformning av effektiva insugsluftboxar/filter, precis som Johan B skriver! Ursäkta om jag verkade arrogant, det var inte min mening.

Jag hade dock gärna sluppit alla "BMW VS XXX"- trådar :)

Mvh,
Kalle
_____
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nähä, skämtar du Kalle: Jag måste absolut veta huruvida min 318 bankar skiten ur en Wartburg -67a eller inte.
Lika samhällsviktigt är det att utröna om en 9-5a accelererar ifrån Micke Mytomans e21 315 vid ett spännande rödljusrejs...

/Johan

-Raka sexor låta bäst-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.