AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
769

Är det ingen som kan ge mej råd vid köp av en 520 årsm 88-91?

Vore tacksam för svar eftersom jag själv inte har någon erfarenhet av Bmw sen tidigare,utan vill ha lite expert-tips på vad jag ska kolla och tänka på vid köp av en sådan bil.

Visa användare
279
norda
540iA -93
Kolla servicebok till att börja med och kolla om det är import att allt står rätt till. och sen kan du ju alltid söka inlägg här på forumet!

//norda
Tackar...

Finns massa saker att se upp med... Kolla gärna begagnat-guiden i menyn på sidan där står en hel del.. men kolla typ rost, färg på olja, färg på vattnet så inte toppen har gått eller liknande.. Kolla avgasernas färger uhm.. massa saker att kolla :P
Läs du under länken istället... Länk
an
643
anlima
735iA -87
Det surrar bara under huven och händer ingenting när du gasar,,,
Titta gärna på 525-530-535 så blir du nöjdare.
125hk är lite väl klent på en stor bil ,172-211hk mera lagomt.

ok...men drar inte dom mycket soppa?

En 525i 24v med VANOS drar avsevärt MINDRE än en 520i med 12v-motorn.
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Om du absolut vill ha en 520 så tycker åtminstone jag att du ska inrikta dig på -91 och frammåt då de fick 24ventiler istället för 12, vilket medförde ett bättre vrid och 150HK istället för 129.
De gamla 12ventils 520 motorerna var faktiskt mer bränsletörstiga än 525 motorerna, mycket beroende utväxlingen. Sen är ju försäkringen dyrare för 525. Angående bränsletörst så ville min 525 12ventilare ha runt 1,1 blandad körning medans min nuvarande nöjer sig med 0,9. På lång körning så fick jag ner min nuvarande 24ventilare till 0,75, vilket jag tycker är helt OK.
Framför allt så tycker jag att du ska testa de olika motoralternativen och känna efter. Annars så ska man se upp med rosten nedtill på dörrarna under listen, rostiga bränsle rör var ingen ovanlighet när jag var ifarten och tittade på objekt. Rost på bakluckan vid skylt belysningen är en klassiker samt nedre delarna av framskärmarna. Kolla att AC:n fungerar genom att sätta på kylan på max, det ska bli ordentligt kallt. Bilar med "tom AC" brukar vara tomma av en anledning och det är att de är otäta! Det är en dyr affär att laga. Var noga med att kontrollera att eventuella el- hissar/taklucka/speglar/stolar fungerar som de ska. 12ventils motorerna skall ha sin kamrem bytt var 6000mil så kontrollera att den är bytt. Tickar motorn onormalt högt och den påstås vara nyservad så är den antingen dåligt servad = kan bli dyrt eller dålig kamaxel = Garanterat dyrt. Det är lite enklare med 24 ventils motorn då den har både kamkjedja samt automat justerande ventiler. Lita alltid på magkänslan är mitt bästa tips.. Är det något som känns skummt så är det ofta det i verkligheten också. Det finns otroligt många objekt ute på marknaden så ta dig tid att välja ett objekt som du känner att du kan trivas med. Titta in under Länk för mer modellspec. Och som begagnadguiden som nämmt ovan Länk
Tack för svaren!!

Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Min 520 -90 gick på ca 0.75 långkörning och ca 0.85 blandat så att dom är bränsletörstiga stämmer inte alltid. Jag tyckte att det var en ganska trevlig och lagom motor. Ingen racer men det är väl inte meningen?
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Midsjö, vilken prisklass har Du tänkt Dig? Eller är Du redan nöjd med svaren Du fått?
Mvh
Svärd
Tack försvaren...prisklas ja mellan 12-17000:-

Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Det var nog lite tufft. Dessvärre kan det bli lite äldre , typ tidigt 90-tal. Var inte främmande för att prova även 518. Jag skulle akta mig för gamla 520.
Det jag skulle titta på är bromsrör (rostiga?), styrleder/spindelleder (glappa?), Motorn: hur mår ventilerna?
Kom ihåg att det är bara egna erfarenheter; jag är inte tekniker.
Mvh
sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.