AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.513

Billig Pålitlig Prestanda Höjning...

Sida 1 av 2
M.I.C.K.E
Ok... I ett av mina tidigare inlägg här i forumet så kom vi fram till att E46 328i gör 0-100km/h på 7,0sek, nu undrar jag om någon här kan tipsa om ett relativt billigt och viktigast ett pålitligt sätt att sänka den tiden, har hört att man t.ex kan ändra utväxlingen genom att byta till en annan bakaxel (isåfall vilken?) och på så sätt få bättre prestanda, om ni har några erfarenheter, tips, knep eller råd så får ni gärna dela med er....
Om du bytte till 3.15 bakaxel så skulle du få lite bättre acceleration. Annars finns ESS Tuning i Noge som kompressormatar. www.esstuning.com

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
En liten notis bara...

Om du läser lite olika tester så ser du snart att 328i e46 INTE gör 0-100 på 7,0 sek!!! Mellan 7,4-7,7 sek visar flera oberoende tester där 7,4 är det bästa och 7,7 är det sämsta jag sett!
Tänkte just ifrågga sätta dom siffrorna, att den skulle vara snabbare än E36 328i låter konstigt, då den rimligtvis borde väga mer?.. eller?.. likvärdigt iaf.

/mvh jocke

M.I.C.K.E
Harris_85: vilken modell har 3.15 bakaxel, och vad är det för bakaxel som sitter på E46 328i:an ???

LexCom: 0-100km/h på 7.0sek är baserat på BMWs egna tester, antagligen är denna tid gjord under de bästa av omständigheter.

jokko: den väger nog lite mer än E36 328i, fast E46 har väl dubbel VANOS som gör att den har mer vrid vid lägre varv och det kan väl förklara varför den har något snabbare tid, eller ?
De är en myt att e46 väger mer än e36.

Både e46 och e36 328 väger omkring 1505 kg om jag inte missminner mig.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
jag nyligen vägt min bil på våg, 1290kg utan förare och ca 20liter bensin annars helt orginal

MVH // Harris
MICKE: 325an har 3.15 och 328an har 2.93.

MVH // Harris
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nog borde väl E36 vara lättare än E46. Min 330 har en tjänstevikt på 1580 kg, medan min förra bil, en 328 E36 hade en tjänstevikt på 1490 kg. Båda är sedaner. I bägge fallen rör det sig om importbilar som vägts i "verkliga livet", varpå SBP plussat på schablonmässig förarvikt m m.
Förvisso är 330 E46 tyngre än 328 E46, men det rör sig inte om många kilon. BMW uppger 1505 kg för 330 E46, skulle tro att 328 E46 hamnar några få kilon under 1500 kg strecket.
Att min 328 E36 hade en tjänstevikt på 1490 kg beror på att den hade osedvanligt mycket utrustning för att vara en E36. Normalt går man ju på den tjänstevikt som generalagenten uppger (för svensksålda bilar), men den verkar gälla en basutrustad bil.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
MICKE:
Så kan säkert vara fallet men jag litar aldrig på tillverkarens uppgift då dom oftast e omöjliga att uppnå (iaf bmw). Jag tittar mycket hällre på tester gjorda av motortidningar o dyl för att få en rättvisande bild angående prestandan!
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
hmm, Jag har en 'orginal' 328 -95.
Jag körde 6.5sek 0-100kmh
Dock var det på en Gtech, så jag vet inte hur mycket man ska lita på dom?...
I mina handböcker står det 1395kg (manuell) både i den tyska och den svenska. Enligt reg beviset är vikten 1460kg och som sagt på vågen är det 1290kg(dock utan förare) . Kan passa på och säga att min kompis e36 325 Limo (manuell) vägde 1385kg(utan förare) på samma våg.

MVH // Harris
No
5.161
Nockenwelle
325 E36 bör vara tyngre än 328 E36, eftersom motorblocken är i olika material, men det kan knappast vara hela förklaringen till en den viktskillnad som din och kompisens bil uppvisar.
Jag har haft en 325i-93, som hade en tjänstevikt på 1470 kg, men den var spartanskt utrustad, bara AC (ej klima) och sollucka.
Jag har också haft en 328i (före den ovan nämnda 328:an) som också var spartanskt utrustad (klima, ASC+T), som hade en tjänstevikt på 1450 kg.

En annan fråga är ju hur mycket dubbelvanosen hos E46 328 gör jämfört med 328 E36 som har enkelvanos. Så länge vi mäter acceleration genom växlarna torde effekten av detta vara närmast försumbar. I de fallen dippar sällan varvräknaren under 4000 varv/min.
Sedan, vill man förbättra 0-100 tiden så är nog det viktigaste att ha växlingen från 2:an till 3:an över 100 km/h. En lägre utväxling, som hos 325, innebär att man kan tvingas till växling just före 100 km/h-strecket. I verkliga livet bryr man sig dock knappast så mycket om detta. Trots allt, varför skulle man avbryta sin acceleration just vid 100 km/h.
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Snittade 6,5 sek 0-100 km/h med G-tech mätaren
328 E46 mer än vanligt utrustad....

Tycker att 7 sek låter rimligt.
2:an gör ju ca 108 km/h och därmed slipper växling.

Plus att e46 har dubbla vanos= bättre bottenvrid
M.I.C.K.E
Harris_85: Jag är tyvärr helt okunnig när det gäller det här med utväxling på olika bakaxlar, vad är det som händer när man byter från en bakaxel med 2.93 till en med 3.15 ???
M.I.C.K.E
Enligt reg-papperna så har min E46 328i en tjänstevikt på 1470kg...
så här är det MICKE: 2.93 som du har nu betyder att kardanen behöver snurra 2.93 varv för att 1 varv ska ske ute på hjulen. om du byter till 3.15 så innebär det en lägre utväxling. Tänk dig som en cykel, lättrampat (låg utväxling)= mycket kraft men lägre hastighet.

MVH // Harris
M.I.C.K.E
Tack Harris_85... :)
Alla dessa g-tech mätningar är intressanta..

gtech ger en fingervisning, dvs är inga exakta uppgifter, och att köra 6.5s låter vääääldigt snabbt, ska inte tvivla på nåns uppgifter för har ingen aning om dom, men det finns inte en enda anledning till att e46an skulle vara snabbare än e36an till 100, tvärt om... e36an måste inte heller växla i 3an förens efter 100kmh passerats..

som sagt, ska inte stå här och säga nåt, för jag vet inte, men det låter orimligt att E46an skulle vara snabbare.

/mvh jocke

No
5.161
Nockenwelle
Kan inte annat än hålla med jokko. 0-100 km/h på 6,5 s är lika med den bästa mätning jag sett för 330i. Rimligen skall inte 328 kunna matcha det.
Att 328 E46 skulle vara snabbare än 328 E36 låter för mig orimligt också. Enda förklaringen till att BMW anger en lägre tid för 328 E46, som jag kan komma på, är att däck och/eller asfalt gav bättre grepp i starten när 328 E46 klockades av BMW. Dessvärre är ju det en ganska ovidkommande faktor för oss köpare, eftersom vi knappast använder samma asfalt, och snart nog också kör på andra däck.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
G-tech e lika pålitligt som ett vanligt manuellt tidtagarur om ni frågar mig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.