AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
664

Kan man tömma "felminnet" själv på Motronic?

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har bytt motor i min e21 323 till en M20b25 och då flyttat över allt till nya bilen. Det enda som saknas är lambdasonden, men bilen går kanon ändå. Det enda som jag upplever som negativt är att efter en stunds körning så blir bilen märkbart slöare. Det brukar hjälpa med att stänga av motorn och starta den igen. Jag har frågat runt lite vad det kan bero på, och svaret jag fått är att databoxen matar ut felkoder hela tiden eftersom lambdamätaren saknas, och till slut blir felminnet fullt. Detta gör att databoxen går in i nåt säkerhetsläge som gör att bilen går slött. Kan det stämma??

Isf undrar jag om man kan lura boxen och radera minnet själv, utan att behöva stänga av motorn?

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men det vore kul att få reda på ifall det finns nåt man kan göra, förutom att köpa en lambdasond. =)

Mvh Johan
CS
79
CSi
320A -78
Släng in en krets som härmar en lambdasond vet jag. Hur en sådan ska vara beskaffad vet jag dock inte. Den ska typ ge några tiondelars volt eller så...
CS
79
CSi
320A -78
Fast vid ett konstant värde kan man tänka att det blir fel också. Ingen expert...
Visa användare
186
toffa182
316 -86
kan du inte göra ett fäste till lambdasonden på avgasröret och sätta dit en lambdasond så slipper du problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.