|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vad sitter det för orginalgenerator i en 320i -93 ? Jag ska installera en större baslåda +steg och behöver en hel del kräm. Jag har blivit tillsagd att jag måste byta generator. Mekonomen har endel olika, är någon av dom ett bra alternativ? Basen och steget jag ska ha är en Orion H2-15.2 och ett Orion 2500D Monoslutsteg. Tacksam för all hjälp då jag är ganska grön på detta! Mvh // Johan | |
|
Svårt att svara på, man måste läsa på själva generatorn eftersom det kan variera lite. 60-80A skulle jag tro är normalt. FP |
|
|
Ok, dom har en 140A på mekonomen. Det kanske skulle va nåt? Mvh // Johan |
|
| Det kan aldrig bli för mycket ström till stereo!! =) | |
|
Man får komma ihåg att en stor generator skall ha motsvarande bättre drivning också, glöm vanlig kilrem eller smal multiribb. Kan ju innebära lite jobb med skivor på vevaxeln och övriga hjälpaggregat, förutom generatorbytet. Även kablaget från generatorn och in mot bilen måste uppgraderas. FP |
|
|
Finns två alternativ till din bil 80 eller 140A, beroende på utrustningsnivå och landsutförande. Du kanske redan har en 140A-generator i din bil, särskilt om det är en svensksåld bil (som är i "kall-landsutförande")! Kolla vad det står på den, det brukar vara en tydlig märkning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Robsarve |
Bildelsbasen är inte fel heller, där går det till exempel att hitta 850 generatorer som ligger på 180 A... Men grövre kablar är en god ide. Normalt klarar man en anläggning på uppåt 1,5 kW med orginalgenerator + bättre batteri (som tål djupurladdningar) och 1 F kondensator om man använder klass D steg till basarna. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
Tack för alla svar. Jag har dock nog bestämt mig för att gå på ett mindre steg, så jag nöjer mig med Orion 1200D. Jag kollade också vad det satt för generator i bilen nu och det var en 80A. Det bör väl räcka med denna? Sen ett extra batteri och en konding på 1.5F ? Har ni några tips på kondingar? Kikade på carsound.nu och där kostar 1.5F kondingen i groundZeros sortiment 2600:- och lägger man till en tusing får man 12F kondingen! Det borde det väl vara värt eller? Mvh // Johan |
|
|
Det är viktigt att inte förledas tro att extra kondensatorer och batterier aldrig kan tillföra energi, endast mellanlagra, allt kommer från generatorn. Svårt att säga hur mycket som blir över att "spela" för när bilen och övrig utrustning fått sitt, minst hälften skulle jag tro, beror på årstid, hur mycket man har igång osv. Dvs risk för urladdning om man tar ut mer än runt 40A eller nåt = runt 500W in till anläggningen och max hälften ut till högtalarna. Det blir till att köra rätt mycket utan stereon påslagen och/eller ladda på nätterna för att hålla batterierna i trim. Hellre ett par mindre kondensatorer än en större när det gäller att klippa strömtoppar, snabbare både vid urladdning och uppladdning. FP |
|
Robsarve |
Din orginalgenerator bör räcka. Små kondingar finns det gott om i stegen, de jobbar snabbt nog. Den konding vi pratar om här är spänningsstabliserande och då går det alldedes utmärkt med en tradtionell "stor". Som sagt en 1-1,5 F räcker, du lär inte märka någon skillnad mot den större. PG & Alumapro var först ut med "megakondingar" och de är rätt feta, men långsammare än de traditionella, så PG säljer bara traditionella kondingar nu. Det som händer när man kör en anläggning med musik är att i kortare perioder får man spänningsfall när generatorn inte klarar av att ge tillräckligt med ström till bilen, batteriet och stereon. Notera att batteriet står med där, det är i normal drift nämligen en belastning för generatorn, det kan därför bli SÄMRE att sätta i ett extra batteri. Om man fortsätter med ett stort strömuttag (ex: pumpar bas, helljus och värmeanlggning på) så sjunker spänningen i batteriet när det laddar ur. Om detta sker ofta så "underladdas" batteriet, och ett standardbatteris blypoler sulfaterar igen och så småningom dör batteriet. Därför bör man köpa ett batteri som tål detta (Ex. Tudor STR, Optima Gul). tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.