|
|
|
|---|---|
|
Jag har 195:or som vinterdäck. Kan jag använda smalare däck eller måste dom vara så breda? Det är en 525-92. | |
| Personligen tycker jag att bredare däck känns stabilare på vägen. Ok alla rallykillar kör i skogen med typ 155:or men det går ju inte att jämföra. Kör själv på 205/60 och det funkar kanon! Men visst kan du om du vill gå ner till 185:or men jag skulle nog hellre gå upp en storlek...:) | |
|
Jag kör med 185/65-15 på min 525:a. Tycker nog att man bör ha 1 eller 2 dim bredare. Det känns lite klent men det går ju... Dalle |
|
|
Har en 3.0S som i standard skall ha 175*14 vinterdäck! Köpte en gång 185/70*14 dubbdäck och jag tyckte nog att dom var märkbart sämre i djup snö och snöslask! Nu kör jag på 175*14 Hakkapelitta 2 som verkar mycket bra på is, snö och slask men jag håller med om att dom är rätt vingliga på bar asfalt. Som vanligt så får man prioritera vilka egenskaper som man tycker är viktigast! Per L |
|
| har testat lite olika dimensioner under åren men jag har slutligen fastnat för 195:or....beror ju lite på var man kör men jag tycker att bredare däck spårar sämre i snö och stabiliteten tycker jag inte är märkbart sämre på 195:or jämfört med 205:or...sen är det ju såklart skillnad på fabrikat...men köper du bra däck så ska 195:or fungera bra.... | |
|
Tänkte bara att det kanske blir bättre grepp med smalare däck. Nu spinner jag hur lätt som helst, man får verkligen vara lätt på gasen. Men då är det desto roligare att busköra :-) |
|
|
Jag har testat något nytt i år! Nytt för mig iaf! Jag kör på Nokian NRW-H 195/65-15.(Dubbfritt) H innebär alltså högre hastighetsklassning än vanligt.190 eller 210 eller vad det nu är! Jag fick tipset av däckhandlarn att tunga bilar som min och speciellt bakhjulsdrivna blir väldigt slingriga med vanliga dubbfria däck. Någon som känner igen sig? Anledningen är att Q-däck har väldigt mjuka stommar vilket gör att däcken blir just slingriga. Med en högre hastighetsklass används hårdare stommar och bilen går mycket stadigare. Jag kan bara intyga att resonemanget stämmer och än så länge har jag inte haft några grepproblem! Men Antispinnlampan blinkar ju förståss friskt vid "inspierad" körning. Ett tips värt att prova iaf!!! OO=00=OO |
|
|
Jag har 195/65/15 dubbfria och det är inte alltid lätt att komma iväg trotts diff. Min blir lite slingrig när man kommer över 200 men inte närmelsevis såsom V.940 -98 med samma däckdimension... Den går ju knappt köra över 150 och har ju inte diff så det går knappt starta med den då det är minsta halt! Kommer aldrig köpa något annat än BMW igen! //Nybliven BMW frälst |
|
| 195/65-15 funkar kalas, jag håller helt med Matskoolio här Nokian NRW-H rules,kom bara i håg att ha ca 2,5 kg i däcken!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.