|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Disclaimer: Eftersom jag fortfarande är lite uppe i varv så vill jag redan nu be om ursäkt för eventuellt "hårt" språk som används. Efter en dags shoppande så är det dags att åka till sista affären för dagen. Jag ska precis åka iväg från parkeringen när jag uppfattar en TURK mercedes som åker mot mig. Modell 89 sänkt, 17" fälgar, trä ratt, waunderbaum och en riktig pizza turk i. Eftersom jag står still på vägen medans en annan bil backar ut och kör iväg tittar jag på honom en stund, ser att han gör någon konstig manöver, hör hur motornvarvar upp och hjulen börjar spinna. Jag känner på mig att något kommer hända försöker köra framåt så fort jag bara kan och lyckas röra mig en meter innan det säger SMACK i min bakskärm!! H E L V E T E. Går ut och snackar lungt med denne person. Han har varit med om det här förr. Jag frågar om han godtar att han bär skuld till olyckan. Njeee säger han då. Det är inte säkert. Jag ringer då polisen som säger att dom inget kan göra. Det är upp till försäkringsbolaget att avgöra!. Han fyller i uppgifterna. Vägrar skriva i personnummer och vägrar rita hur händelsena gick till. Det är upp till var och en att rita hur det gick till. Man blir galen! Vad pysslar polisen med? Skjuter med laser? Han säger att han varit med om det här förr och eftersom det är en parkeringsskada så får var och en betala sin egna självrisk och inget mer med det. Det jag inte förstår är att om någon kör på mig ska jag inte betala någonting? Mycket märkligt. Eftersom det var farsans bil var han lagom glad, jag har iaf adressen. Kan bli ett besök om han försöker med något! ARGGGGGGGGGGGGGGGGG! | |
@BeeMWe |
Känns som du skulle tvingat av honom hans personnummer eftersom det lär behövas med försäkringsbolaget. Det kallas inte parkeringsskada bara för ni är på en parkering... Adressen du fick går nog till en äldre dam i 70 års åldern, tvivlar dock att adressen över huvud taget existerar... |
| Kan du inte få personnumret från regnumret, i alla fall om bilen inte var stulen.. | |
|
Jag har hans riktiga namn och adress eftersom jag snodde hans försäkringspapper. Där står det inte något persnummer heller, men reg nret med bilen verkade stämma överens. Han kanske inte har något persnummer eftersom han kanske inte är svenskmedborgare. I försäkringsbrevet står adressen och den överenstämmer med den han uppgav. Så tror det är lungt. Enligt vv så stämmer även bilens reg nr överens med hans namn och adress så det ska inte vara några problem med att få dit honom om han försöker med något roligt. Man blir så arg. |
|
Paap Reeder |
Hej acey! Lider med Dig. För några år sedan var jag med om en liknande händelse. Grejen är om det är på en parkeringsplats -enligt stadsbyggnadskartan - eller ej. På en park-plats delas ansvaret alltid lika så till vida att man betalar hälften av varandras självrisker. Jag hade hög självrisk, 4000:- vill jag minnas, och motparten hade 500:-. Jag betalade motparten 250:- och fick 2000:-. Detta var som sagt 3-4 år sedan. Andra regler gäller kanske nu. MVH /// Paap Reeder |
Paap Reeder |
Hej igen - glömde en sak. Om inte parterna kan identifiera / ligitimera sig räknas det som smitning. Det är då inte fråga om huruvida Du visat leg utan att motparten uppfattat det och skrivit ner det. Skall man ha ett vittne ngnstans är det viktigast just i detta momentet. Frågan är om inte "turken" dragit en anmälan om smitning på sig? Kör hårt. MVH /// Paap Reeder |
|
Ja du paap. Jag kommer ringa försäkringsbolaget imorgon och prata med dom. Troligtvis är det som så att vi kommer få betala våra egna självrisker, det var så han sa att det var, och enligt brevet jag fick med mig så hade han just en parkeringsskada i september i år. Så han kanske vet vad han snackar om. Då tycker jag att det är förjävligt att för att någon sladdar in i mig att jag ska punga ut 2000papp i självrisk eller vad det nu blir. Enligt honom, och det varkar stämma, så kvittar det vem som var skyldig man får endå betala sin egna självrisk. Vilket skulle betyda att om man har en gammal vinterbil som man skiter blankt i så är det inga problem att fixa parkeringsplats när det är fullt! 1ans växel och full fart in i bilen som står där du vill stå. Eftersom du inte tänker dra saken till försäkringsbolaget så kostar det dig ingenting? Verkar märkligt, fortsättning följer. Jiddrar han så blir det polisanmälan, men med tanke på hur polisen arbetar idag så borde man nog göra karriär som bankrånare :( |
|
@BeeMWe |
Om nån hade dragit utan att jag fått kolla hans id hade jag dragit en känga i hans skärm och sagt "detta är parkeringsskada" |
|
ACEY! DU skrev:!Eftersom jag står still på vägen medans en annan bil backar ut och kör iväg tittar jag på honom en stund, ser att han gör någon konstig manöver, hör hur motornvarvar upp och hjulen börjar spinna. Jag känner på mig att något kommer hända försöker köra framåt så fort jag bara kan och lyckas röra mig en meter innan det säger SMACK i min bakskärm!!" Då handlar det absolut inte om en parkeringsskada, det handlar om en "planerad skadegörelse" eftersom "TURKEN" körde in i dig utan att försöka att hindra det. Eftersom han enligt dig började att varva motorn och spinna iväg mot dig. Jag tycker du ska polisanmäla honom för att han med avsikt körde på din bil och även för "smitning" eftersom han vägrade uppge personnummer (om det räknas som smitning). |
|
|
Och du ska kräva att han ska betala självrisken och ett stort skadestånd eftersom en reparerad bakskärm gör att bilens värde sjunker ! Även om reparationen blir snygg, så är det roligare att ha en oskadad bil ! |
|
E23 |
Vilken JÄVLA attityd, att medvetet sabba någons bil. Polisanmälan är det ända rätta, galler åt "TURKEN" E23 |
|
Lider med dig acey. Håller med föregående talare, polisanmälan är det enda rätta!! Mvh |
|
|
Håller också med, om inte annat kanske det lär snubben något om att köra efter sin förmåga och inte som den idiot han nu verkar vara. Om det skulle bli krångel (anmälan) så försök komma ihåg, så exakt som möjligt, hur snubben ser ut så att du kan id:a honom. Skulle inte förvåna mig om han drar nån jävla historia om att det var hans "polare" som lånat bilen eller liknande (eftersom vi inte har någon angiverilag i Sverige så kan det bli problem). Har råkat ut för detta och då blir det "ord mot ord", räkna inte med någon "hjälp" av den överbelastade polisen då bara.... dom lägger ner utredningen vid minsta tvekan (resurser på rätt ställe kallar do mdet visst). Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
|
Synd på bilen. Turken är skyldig enligt lag att lämna sådana uppgifter att man kan skriva skaderapporten. Om du har namn och adress, så vänd dig till närmaste polisstation och be att de letar reda på personen. Det är offentlig handlig, Spar/Dafa. Lycka till, om du provar en polisanmälan så tar det nog något år innan du får ett samtal från polisen. /jorge |
|
|
Tack för stödet, jag är man nog att erkänna när man gör ett misstag. Och hade jag sladdat in i någon annans bil så hade jag självklart betalat, eventuell självrisk som den andre åker på. Man blir bara så förbannad. Om det blir problem, ska som sagt ringa och snacka med IF imorgon. Jag är inte rädd att dra det här vidare polisanmälan och så vidare. Problemet är bara polismyndigheten troligtvis skiter i en sån här skitgrej. Inte kul att betala ut 2000 papp eller vad det nu blir för att man blir påkörd på en parkeringsplats och inte en vanlig gata. Jag återkommer tack för stödet. |
|
|
Lämna ALDRIG en olycksplats utan att skadeanmälan och underskrifter finns på papper. I detta fall är han givetvis skyldig, OM du har hans underskrift på papper. Annars kan han förvränga historien precis som han vill, det blir en "dragkamp" mellan försäkringsbolagen om man inte har alla papper rätt. |
|
|
Män utan hjärna kör bil med stjärna!! :o) Mickqe |
|
|
Håller med mickqe!!!! =) //Cosmos E28 Power!!! |
|
PIST OFF |
Mickqe o alla andra,ni kan inget än att bara SNACKA.Acey varför gjorde du inget åt saken direkt?Utan du kommer med Betalar han inte så får man göra ett besök,YEAHH RIGHT.Den har man hört förr :) Det enda du skulle gjort är att Hota honom om han inte vill göra som du vill.Med stryk mm :)Blir det inte som du vill så är det bara att mata med nävarna. 20tum SPLITT |
|
Det där var ju väldigt moget sagt, nu går acey till attack ska du se... Vad säger lagen om olaga hot, misshandel mm? Någon föreslog en känga i turkens bil, samma sak där... Man ska passa sig j-ligt noga för vad man tar sig för i samband med pundiga typer. Inte nog med att de bär sig konstigt åt i trafiken, kinkar när det ska skrivas papper, du kan rätt vad det är stå där själv med en stämning på halsen och behöva försvara dig mot en hoper lögner som motparten fabulerat ihop. Jag har sett sådant hända i min nära bekantskap. Kostnader för rättegång o.dyl. får den som förlorar stå för och då ter sig delad självrisk som en struntsumma (även om man har rättsskydd hos sitt försäkringsbolag) plus att processen kan dra iväg över nästa sommar dessutom... Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-) |
|
|
Acey: Eftersom det idag råder vinterväglag i hela sverige så skall man ju ha vinterdäck... Hade han det?? Det är väl inte så vanligt att man har 17" vinterdäck?? Om han hade sommardäck så bär han hela skulden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.