AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
817

Kylar-värmeproblem e36 325

Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Hej!

Min bil kokar när den fått upp tempraturen. Kan det vara fel på Termostaten?

Förut fick jag fylla på vatten pga att den helt plötsligt började läcka. Så jag tog bort kylaren och tittade efter eventuella hål, men hittade inget.. Satte tillbaka allt och testade. Nu håller den tätt men kokar ändå..
Jag tror nog ganska säkert att det är vattenpumpen som pajat om du inte bytt den. Hade liknande problem med min förra 325:a. Bytte pumpen, som f.ö. är ett standardfel, och allt fungerade som det skulle igen.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
min bil kokade fast den inte var varm, det berodde på att jag inte hade dragit åt locket till kylaren ordentligt(höll inte tätt). Ta i ordentligt när du skruvar på locket till kylaren.
Men på din bil verkar det som sagt vara vattenpumpen.
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Jag var ute och skruvade ur termostaten nu, sen kokade jag.. Den öppnade som den skulle. Det kan nog vara vattenpumpen som ni säger.. Skruvar ur den senare
men om bilen kokar.. är det inte risk för att toppen är skev och jävlig nudå?.

/mvh jocke

Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
hade samma fenomen på min 325:a i vintras.. alla sa till mej att de va vattenpumpen så ja bytte den utan resultat.... åkte till bmw och gjorde ett komptest vilket visare att topppackningen läckte. märktes inte så mkt när man körde.

så ett tips e att åka o gör ett test. kostar inte många hundringar.
e de packningen går de dock på mer... runt 15.000 hos bmw.
pumpen kostar dock inte mer än ca 500:- o den byter man själv.

lycka till!
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
jokko, förhoppningsvis inte. Jag har ingen olja i vattnet iaf, men tänkte köra ett komptest sen.

Toiny, jag ska testa med kompmätare sen, om packningen skulle ha gått så byter jag den själv, då jag inte har 15000kr att lägga ut :)
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Tänkte fråga en sak till.. Måste man plocka bort fläkt + kylare för att få ur vattenpumpen? Finns ju inte så gott om plats!
Kylare behöver man inte ta bort men fläkten. Den sitter ju direkt på remskivan för vattenpumpen...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
D-diddy
men det blir mycket enklare om man tar bort kylaren.. så slipper du skala av dig knogarna mot den. den går också lätt sönder om du kommer åt den med verktygen.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.