AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.025

Problem efter kamremsbyte!

Pe
23
Perry_G
525 iA -89
Startade efter bytet och bilen startade som vanligt. Går fint på tomgång som vanligt. Gasar till lite lätt och motorn dör. Provar att starta - startar inte. 5 min senare startar den som inget med dör på gas. Vad har hänt?

Bytte fördelarlock och rotor när jag ändå var igång. BMW original. Borde väl knappast vålla problem?

Hjälp!

Bilen är en 525 iA 89a.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kom du ihåg att sätta dit impulsgivaren vid svänghjulet? Kabeln till denna är lite bökig att få på sin plats och kan lätt komma i kläm. Kolla det.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Har för mig jag läst en liknande tråd här för ett tag sen. Han hade glömt nån vakuum slang.
Pe
23
Perry_G
525 iA -89
Impulsgivaren funderar jag på. Är 100 på att den sitter där. Jag rengjorde den innan med en trasa, men det borde väl knappast ha pajat den. Hmm.. får kolla upp kabeln till den. Tack för svaren! Återkommer i morgon om det inte löst sig!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
När man byter kamrem på 525/325 med M20 motorn så rör man aldrig några vakuumslangar, så det är det troligen inte. Det enda man rör är ju kylarslangar, rotor/fördelare och impulsgivaren. Är du 100% säker på att du inte kuggat remmen fel?? Det räcker med 1 kugg för att bilen ska gå riktigt dåligt.
Pe
23
Perry_G
525 iA -89
Jag ska prova att byta fördelarlock/rotor till de som satt innan. Funkar det inte då så lär jag ju riva ner och kolla så remmen sitter rätt. Men tycker fan att det borde vara rätt, dubbelkollade ju flera ggr =( Men tror du verkligen att bilen skulle gå så bra på tomgång, och sen dö så fort man ger på minsta lilla gas? Låter som han släpper tändningen helt! Kan ju iofs vara utebliven kompression pga. remmen men.. Jaja, ska snart iväg till garaget så får vi se. Tack för hjälpen!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det låter verkligen som impulsgivaren, kanske den tog skada av rengöringen trots allt? Det borde den iofs inte gjort. Men symptomen är precis den. Kabeln till denna ska ju sitta fastklämd på en gummigrej på kamremskåpan. Jag råkade sätta kabeln i lite kläm där så bilen gick exakt som du beskriver. Såg detta och åtgärdade, sen dess har den gått bra.
Pe
23
Perry_G
525 iA -89
Rev ner alltihop igen för att kontrollera att kamremmen satt rätt. Felet visade sig istället vara..... dåligt luftat kylsystem! Hade inte luftat ordentligt, var ivrig att se om bytet hade blivit rätt. Kylsystemet är tydligen väldigt känsligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.