AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.054

Hur mycket mer drar bilen med ac´n på?

Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Hörde nyss att bilen drar mer bensin med ac´n på, det är faktiskt något jag aldrig har tänkt på..

Hur mycket bensin drar ac´n ungefär per mil om den går konstant på lägsta temperatur?

En ganska irrelevant fråga men det kan vara roligt att veta! :)

BMW4EVER!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tja, lite svårt att säga. Det beror lite på hur modern bil man har. Men räkna mellan 5-10% ungefär.

*BAWORAK*
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Tja, marginellt. Har aldrig tänkt på saken, skillnaden är väl ungerfär som att dra lite extra vid ett trafikljus eller inte.
Drar du en gång vid ljuset vid den ena tankningen och vid nästa tankning så kör du med ac.n på så tror jag det kan vara samma förbrukning, totalt sett.
Vad jag vill säga beror nog i första hand på hur du kör inte om ac.n är på eller ej, på min 523 så märker jag ingen skillnad.
Att det skall dra 5-10 % har jag svårt att tro på moderna bilar.

Ps nu åker jag till mitt Zell am See för en lång semester Ds.

Kör försiktigt.

mvh
Tommy

NoFear
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helt klart är att skillnaden i bensinförbrukning är märkbar när man slår på AC:n, i förhållande till när man kör utan aktiverad AC.

Skillnaden är nog mindre i en större motor där den extra belastningen som AC-kompressorn utgör blir mindre procentuellt än i en liten motor.

Svårt att säga exakt hur mycket skillnad det blir, men en gissning är en ökning på mellan 0,5 och 1dl per mil.

Dock ser jag AC som både en komfort och trafiksäkerhetshöjande utrustning (en förare i en 35 grader varm bil är sällan en koncentrerad och bra förare!), och då kan det vara värt den extra bensinförbrukningen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Johan B är nog bra nära där ,jag mätte min en gång(735i) och fick 1dl ökning.Men det är ju marginellt hur som helst helt klart värt pengen som det kostar.Acn skulle vara obligatoriskt på alla bilar för det är ju hur otrafiksäkert som helst att sitta o flåsa i en bastubil samtidigt som humöret stiger i kapp med solen.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På min Volvo 740 kunde det bli panik vid en omkörning om ACkompressorn slog igång mitt i omkörninge :)) Där märktes att den gick tungt. Men någon större skillnad i bränsleförbrukning på långkörning med eller utan AC på märkte jag aldrig av, så det är nog ganska marginellt ( låg på 0,72-0,77 på långkörning)
Men BMW 528an märker man ju aldrig av detta och utvecklingen av kompressorer och dess drivning har nog blivit bättre samt att motorn är starkare. Har aldrig stängt av min AC så jag märkt skillnaden om det är någon.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Körde jaguar XKR ett tag.

AC på = ca 1,5 - 1,6 l/milen
AC av = va 0,9 - 1,1 l/mil

Mvh,
Christian
En halv liters skillnad? Måste varit en kompressor på 20KW minst..) På E39 och många andra med variabla kompressorer är det helt beroende på temperatur, kylbehov osv, dvs högst varierande, och man slipper ryck vid till/frånslag osv.
Vid fullgas/kickdown brukar kompressorn kopplas ifrån på de flesta bilar för att all kraft skall gå till drivningen vid en omkörning t.ex.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.