AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.500

bmw 540 93-94, nått å ha?

harl ite funderingar på en 540, årsmod 93-94 ca, några vanliga fel & brister på dessa? för & nackdelar med modellen? ruskigt svindyra delar ? bättre å välja en 530 i ekonomisk synpunkt eller e' de ingen större skillnad?
Ho
49
Holmertz
Calypsoröd
540iA -93
Prova sökfunktionen, du kommer att hitta massor av info!

Själv är jag väldigt nöjd. Drar mindre soppa än jag räknat med (därmed inte sagt att den är snål). Reservdelar delas ju till stor del med resten av E34:orna, både billigt och dyrt. Har däremot upplevt att 540 har en del saker som är lite svårare att hitta på t.ex mekonomen och är därför lite dyrare.

Köp en om du vet att du har råd att kosta på den, den är relativt dyr i drift, men man får tillbaks därefter... tycker jag. Tror inte det skiljer speciellt mycket till 530:ins fördel, men det är ju vad jag tror, har inte ägt en själv!

Lycka till!

okey kan du rada upp några pris ex på vanliga fel samt slitdelar? sånt som man inte kommer undan hur noga man än är med å serva å sköta om den,
Vanliga fel är plastkulorna i automatlådan behöver byttas finns beskrivning i gör det själv detta gäller inte 530, oljepumpsbultarna behöver dras åt om inte tidigare ägare gjort det det gäller även 530i M60, membranet i bakkant av motorn annars samma saker som övriga E34:a.

Ingen större skillnad i kostnad mot 530iM60 vill du åka billigare välj en 6 cylindrig modell.

I övrigt sök inlägg har skrivits spaltmeter om 540 E34.

Mvh Stephan
men alltså vem vill åka 6a om man kan åka 8a? har haft jeep grand cherokee, med v8, den gick väl som billigast på 1,4-1,5 långkörning, har nu en cadillac sts med v8, den går på 0,9 långkörning, men kan man få ner en 540 till runt 1,0-1,1 långkörning? isf e' de ju inge å bråka om direkt,

Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Hej mrmix!

Du kan få ned den till 0.9 långkörning utan problem! Den är förj...igt go' att köra långkörning eller bara glida i!

V12 LeMans
apropå oljepumpsbultarna , så de även lossna på andra motorer , men verkar vara vanligare på de tidiga M60-motorerna .

kan bara hålla med om att 540 e34 är en väldigt trevlig bil , och framförallt bränslesnålare än 750 e32 jag hade förra sommaren .

Och är det sportchassi och sportstolar som på min så blir det ännu roligare när det svänger .
Visa användare
279
norda
540iA -93
Jag är också väldigt nöjd med min 540 en kanonbil. och ja den drar mer soppa än andra men smakar det så kostar det. och jag kan lova att du inte kommer att bli besviken! v8 bilar e bättre.

//norda
klart v8 bilar e bättre....... de vet väl alla??????
Visa användare
279
norda
540iA -93
ja du har rätt. och v8:an drar inte så hemskt mycket soppa heller som alla tycks tro.. och man kan glida som en kung i bilen samtidigt som det går att dra på. hellre v8 än sexa.

//norda
ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
lånar tråden lite...
hur kan man veta om man har sportchassi eller inte?
V12 LeMans
karlsson85 :

Om jag inte är helt ut och reser , kolla på undersida passagerarstol eller baksäte (finns skrivet om det tidigare på forumet) , har ej kollat på min ( men mindre krängning i kurvorna naturligtvis). Men man kan ju naturligtvis eftermontera nåt "eftermarknadspaket" .
To
4
Tom Vasby
540. E34-93. 318t-96
Vad gäller förbrukning så ligger min 540/93:a på 1,8-1,9 på småkörningar dock så drar den inte mer än 1,1 på långkörning om man marchar i 140-160 och det är ju faktiskt bra:)

du
37
ducky_d
540iA -93.
Min ligger på 0,9 - 1,4 beroende på vilken humör gasfoten är på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.