AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
749

orolig motorgång på kall M3 E46..

Hejsan, är det fler änmig om upplever att motorn är rejält orolig vid kallstart? den går liksom ojämnt... och som vädret e nu så är det ju knappast särskilt kallt så det är ju inte orsaken.... känns märkligt på enhelt ny bil.... ngn som känner igen sig? bilen har gått 120mil ungf.

tackar.
D-diddy
åk till bmw och säg åt dom att fixa......
det är inget du ska behöva tollerera.
David

"The unattainable is invariably attractive"
Alla E46 M3 går dåligt vid kallstarter så det är inget att oroa sig för.

/RS2
Finns redan trådar om detta.

Använd sök-fuktionen.

I övrigt kan jag upplysa dig om att inget är fel. Alla M3 E46 är oroliga på tomgång vid kallstart.

MVH / Jacob
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Får väl fylla i att Alla M3 sen 6:ans begynnelse går kass när dom e kalla... Har alltid trott det va nått fel på min med men har förstått att så e inte fallet...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Problemet är nog betydligt mer framträdande i bilar med motorstyrningsprogramvaruversion äldre än v.33 -- i och med nämnda version adresserades problemet och avhjälptes någorlunda. Senaste version idag tror jag är v.38, så det är bara att åka in till BMW-handlaren och be dem kolla vilken version du har och sedan uppgradera vid behov.

Jag har självt haft en M3 tillverkad april -02, men uppgraderade redan i slutet av sommaren 2002 till den nya versionen och upplevde då en markant förbättring av motorns beteende vid kallstarter. Ett annat tips är att montera en Defa motorvärmare, finns framtagen speicifikt för E46 M3.
Emm: Tror också på din teori angående programvaran.

Man ska nog inte räkna med någon större förbättring.
Min 04:a har fortfarande samma ryckiga gång vid kallstarter. En viss skillnad är där jämfört med min förra (01:a) men någon större förändring är det inte.

MVH / Jacob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.