AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
546

Någon som har tips om dem. av topp 535-88

Hej.
Skall demontera min topp (båda vipparmarna av cylinder 1).Såg ett exempel på att man kan låta insug sitta kvar , för att sedan ta bort det.
Tittade idag och det såg inte roligt ut men kan man låta det sitta kvar en stund så...
Har plockat ner topplock förut (E-30) men ingen E-34 (535i-88).
Skillnaden är väl (mycket) mer eletronik..
Är det någon som har några tips så är dom varmt välkomna.

L.Bandini
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Mer elektronik? Det tror jag väl inte? Kanske det är lättast att ta bort insuget direkt i motorutrymmet? men jag vet inte, har heller inte skruvat nåt alls nästan i e34 med m30 motor.

//Simon
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Ingen problem å demontere innsuget i bilen, Tynn arm og en kort 13mm fastnøkkel. 6 muttere under på suget, 6 stk oppe.
Elektronikk er ingen problem, bare ta deg tid! Har du gjort det en gang, går det som en drøm! Tyske biler er fulle av logikk og bra løsninger. Sitter et par slanger under som kan være litt problematiske, men det fikser du! Har gjort det en haug med ganger selv, og tar ut en sånn topp på noe over en time.

"Den som har flest prylar när han dör vinner.." (PS!! Jag leder :) )
Hm,det var lite trångt märkte jag.Plasthöljet med tillhörande kablage (vid spridarröret)är i vägen för några muttrar (insug).
Hur tar jag bort detta? med dom två insexskruvarna ovanpå?

Lösningen med att låta insuget sitta kvar har jag övergett...(vill inte klippa i kablaget)

L.Bandini
bustorp
RetepB:
Går det inte att ta dom med lång förlängare o hylsa från insugssidan o sticka emellan på nåt vis? Jag vet inte hur mycket som skiljer från M20B20 men där är det inga problem. Du ska inte behöva lossa "röret" över spridarna. Jag tror du kan maila Håvard annars. Det verkar som han vet vad han pratar om. Trångt får du räkna med att det är men va f-n, tyskarna fick ju ihop det så kan väl du få isär det. Lite revor på underarmarna härdar bara. Det är ett igenkänningstecken BMW-skruvare emellan, eller hur?

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Få ihop det skall jag nog få.
M20-motorn är lättare att komma åt i.
M30 har dessutom det typiska BMW-syndromet:luftslangar till förbannelse...
Vi får se imorgon hur mycket revor jag får på underarmarna.

Bakrunden till min demontering: Tysklandsresa v.28
Tisdag:Hardyknut byte + påkörd mobil skylt med lånebil=DYR självrisk
Fredag:Rasad(nästan) topp i höjd med Hamburg,men jag hann trycka rejält på gasen innan den gick ner på 5 cyl.

L.Bandini
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.