AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.218

En liten anekdot

Hej BMW-vänner,

Var ute och körde igår kväll och kom på villovägar, slutade på en mycket dålig väg som var både lerig och stenig, fick köra väldigt lugnt med bilen. Det var väldigt sent och solen hade sedan länge gått ned. Jag svängde runt en feldoserad gruskurva och plötsligt uppenbarade sig något stort mot den molniga, regntyngda natthimlen. Det var en stor, öde, fabriksbyggnad i tegel, säkert 5 våningar hög och stor som en fotbollsplan till ytan. Min passion för det sedan länge glömda gjorde att jag parkerade bilen invid vägen och gav mig in för att utforska denna mystiska plats.

Jag lyckades efter en halvtimme hitta ett sätt att ta mig in i byggnaden som var full av bråte och spår efter festande ungdomar. Efter att endast med lampan på mobilen ha sökt igenom några rum, vissa översvämmade och andra alltför farliga för att gå in i, bestämde jag mig lyckligtvis för att återvända till platsen vid ett senare tillfälle med en lämplig ficklampa.

När jag gick runt byggnaden fick jag i en liten övervuxen gränd se två stora, gröna trädörrar, likt ett garage, uppenbara sig. Jag kämpade jag mig igenom taggbuskarna och gräset för att känna om den var öppen. Stillsamt lade jag handen på det rostiga, daggvåta gångjärnet och drog det åt sidan. "Klonk" så var dörren öppen, jag sköt den åt sidan och såg en ljusgrön bil i mörkret, lyste in och såg ett flagnat BMW-märke, drog dörren ytterligare till vänster för att se mer av bilen och kunda fastställa att det var en gammal E23, drog dörren ännu mer åt sidan och såg först 7... sedan 4... och slutligen 5. Adrenalinet hos en BMW-fantast var på topp, 745i, gömd och glömd sedan minst 10 år tillbaka.

Bilen såg rostfri ut men saknade växellåda, plyschinredningen såg hyfsat fräsch ut och den var skodd med originalfälgar. Studerade länge bilen, så vacker och bortglömd. Jag kunde faktiskt senare även notera några sunkiga 70-talsmercor i mörkret. I dammet på motorhuven skrev jag med mitt finger R.I.P. E23 och jag tyckte mig höra ett svagt morr av vällust från djupet av turbosexans hjärta.

Jag stängde slutligen dörren efter mig och lade på gångjärnet, vandrade igenom gräset, samma gräs som säkert 745an kört sin sista färd igenom någon gång i för tiotalet år sedan, tillbaka till min 540 och körde därifrån. Vilken fantastisk kväll.

MVH,
E38B12
ro
41
robban75
740 ia -95
Hade aldrig kunnat lämna en sådan skönhet....*ler*
Vilken vacker berättelse, det är nästan så att man blir tårögd :-)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
7_
10
7_4EVER
728 -98
Helt suverän story, jag vet precis känslan. Det är en sådan där 'bella-notte-natt'...Stort att dela med dig av detta! Jag blev j-ligt sugen på att få reda på hur det gick sen, jag menar det kan ju inte bara vara slut där eller? Kanske gick det att meka in en automatlåda som stod i nåt hörn och dra ut på de fria vidderna?

=-D

Vore kul om fler kunde skriva lite historier ur verkliga livet med 7-anknytning, jag slår vad om att det finns ett gäng på lager!

Life's a bitch and then you marry one. And then you die
7_4EVER,

Riktigt bra idé, låt Autopower köra igång en avdelning eller ett forum med benämningen "BMW-berättelser." Och då inte enbart små berättelser av karaktären "När jag rastade en Calibra med min M3." Utan även lite annorlunda grejer, som fyndet ovan. Kunde blir riktigt, riktigt bra.

MVH,
E38B12
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
E38B12
Bra historia, ;)
Har du gjort några efterforsknigar under dagen på vem som kan tänkas äga bilen osv? Eller tänker du låta bilen få vila ifred? :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
E38B12; Ja, en annan hade ju viljat veta vem som äger bilen och varför den ställdes dit. Kan du berätta mer E38B12?

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Trevlig läsning! :)
Var i vårt avlånga land gör man fynd som detta?

//Magnus

7_
10
7_4EVER
728 -98
Det här hände för någon månad sedan, när jag precis hade köpt min 728:a.

Jag var ute och skulle äta en bit mat på ett finare ställe inne i stan. Eftersom sommaren så smått hade börjat fanns det en och annan uteservering öppen det slumpade sig så att jag parkerade på ett ställe där man kunde se bilarna ifrån själva restaurangen. Väl inne på haket så beställde jag en hängmörad entrecote som är ställets specialitet. Ett par bord bredvid vårt så lade jag
märke till att en rätt snygg blondin hade börjat spana in mig. Av en ren tillfällighet så råkade vi senare på kvällen stöta ihop i baren och hon presenterade sig som Nina Hagen.

Det visade sig senare att hon var turist på besök från Tyskland, Munchen närmare bestämt. Av någon underlig anledning så ville hon hela tiden prata om min bil och det är man ju inte direkt van vid, vanligare är ju att man får tjata till sig lite "bilsnackartid" med tjejerna. Men för mig var det inget som helst problem att lovprisa BMW och 7-serien i synnerhet.

Helt sanslöst nog så visade det sig att hon jobbade på en forskningsavdelning på BMW. Jag blev ju såklart eld och lågor och började fråga ut henne rätt rejält, men då blev hon sur och frågade om jag var mer intresserad av BMW än henne. I och för sig så VAR jag ju mer intresserad av BMW än henne, men det var liksom inte läge att säga det då eftersom stämningen blev lite tryckt... För att göra en lång historia kort så polade vi några dagar och när det var dags för henne att åka hem så kändes det rätt trist faktiskt.

Sedan för två veckor sedan så ringde hon upp mig och berättade att hon tänkt på mig nu när dom skulle börja tillverka en "Spezial-version" av 7-serien, som ska lanseras under 2005.
Den går internt under kodbeteckningen 747, eller som hon sade "det här är 7-seriens jumbojet". Hursomhelst så undrade hon om jag skulle vilja komma ner till Tyskland och
vara med i en referensgrupp som skulle utvärdera vad konsumenterna tycker om den nya bilen. Det tog inte många millisekunder för mig att haspla ur mig ett "ja, naturlich" åtföljt av ett "danke". Sagt och gjort och senare på kvällen satt jag på ett plan till Tyskland.

Nästa dag så möttes vi upp vid Hockenheim, BMW hade slagit upp ett stort tält där och höll en presentation av sitt nästa modellprogram. Bl a den nya 7-serien hade genomgått massiva förändringar. Samma konstruktör som hade utvecklat den
12-cylindriga motorn 'genom att sätta 2 sexor mot varandra' hade fått en ny snilleblixt. I samma anda har man monterat in en extra 12:a i bakluckan som alltså får tjänstgöra som extra motorrum. Eller som dom sade "det är ju ändå
ingen som använder bakluckan på de här bilarna". Totalt sett blev det alltså 24 cylindrar omfattande 10 liter på totalt 944 hk.

Den nya bilen kommer självklart ha 4-hjulsdrift, men den största nyheten är ändå bensinförbrukningen. Genom ett nytt revolutionerande variabelt kompressionssystem kommer snittet
vid normal landsvägskörning ligga på 0.6-0.7 l/milen. Helt enormt! Mindre än min 728!

Efter lunch var det dags för förevisning av underverket. Framför våra ögon så rullades den nya 7-an fram. Vilken design! Som tidigare nämnts vid mötet hade ju Chris Bangle fått sparken (Länk.
I den nya "Bängfria" designen så hade man kombinerat det bästa från E32 och E38 och resultatet var den snyggaste BMW:n jag sett.

När vi har stått och beundrat skönheten ett slag så går det upp för mig att tanken är att de som vill provköra bilen på banan ska ställa sig i kö vid en lucka en bit bort. Kvickt som ögat springer jag dit och lyckas tränga mig först i kön. 1 minut senare glider jag in på förarsätet, helt inställd på att trycka gasen i botten på detta monster. Jag sticker in nyckeln, vrider om och spetsar öronen efter ljudet av...VÄCKARKLOCKAN som ringer!

Buuuääää, inte ens ett varv på banan fick jag köra!

=-D

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nina Hagen på BMW? =) bra story!

Länk

Mvh
Nina Hagen :DDDDDDD

Tog faktiskt drygt halva texten innan jag fattade att det inte var "på riktigt" :)

Fortsätt med era roliga anekdoter, sanna som drömmar!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Återvände till den gamla fabriken igår och utforskade djupare, det var gott gott för en bilentusiast, verkar som om någon använder lokalerna för att förvara gamla bilar, de flesta orörda sedan minst 5 år tillbaka. På baksidan stod också massor av gamla ointressanta fordon, mestadels gamla Fordar.

745an var dock den stora behållningen av det fullkomliga utforskandet, andra godbitar var den gamla Volvo 780n och ur-S-klassen.

745an var ljusgrön metallic, motorn såg bra ut, nycklarna satt i (!) och den var utrustad med taklucka, bilen kändes faktiskt hyfsat fräsch, luktade inte mögel invändigt och verkade komplett. Skall försöka ta reda på vem som äger fastigheten och har alla gamla bilar och bildelar där för att ev. rädda BMWn.

Tyvärr bär vissa av förvaringslokalerna spår efter vandaler som inte vet hur man beter sig på sådana här platser, men rummet med BMWn var orört och fint, verkar som om ägaren tittar till fastigheten då och då och försöker barrikera upp dörrar för att hindra vandaler, en sund tanke.

MVH,
E38B12
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Sitter det en regplåt på BMW:n räcker det med att skicka regnummert som ett sms till 71456 så får man tillbaka ägarens namn m.m.

//Magnus

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
När du ändå är där, skulle du inte kunna spana in gamelbenzen också, model och regnr. du kan emaila mig så kan jag ta kontakt med ägaren eventuellt.

bader,

Det fanns ungefär 10 Mercor där, vad intresserar dig?

MVH,
E38B12
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag är också helt klart intresserad av att "rädda" framförallt 745:an, men om det finns nån kombimerca så...

Mvh
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Om någon vill rädda en annan 745;a så är min till salu här på bilar säljes...

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
70 tals s-klasse, men även andra 70-tals benzar. Saknar en coupe som jag skulle vilja ha;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.