AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.448

Kärvande elhiss

ex
15
extpela
Z3 2,8 -98
325D -07
Hej !
Min fönsterhiss på förarsidan kärvar, dvs. går trögt och sakta.

e det någon som har eller haft samma problem?

Har någon en bra lösning?

Extpela
Tja!!! Hade samma problem, passa på att få det tillrättat när bilen var inne på bmw. Dem smörjde bara listerna som rutan glider i. Enkelt att göra själv, ta bara bort dörrsidan o smörj.

No turboshit, just real power!
Kan också vara så att rutan ligger för tätt emot taket. Detta justeras med de två skruvarna under dörren.

/Carl

BMW-Träff, Göteborg 16/7
ex
15
extpela
Z3 2,8 -98
325D -07
Gibbe: vad skall man smörja med, någon siliconspray?

2.8: samma när cabben är nere!

Extpela
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Det kan ändå vara värt att ta en koll på de två justeringsgkruvarna, om rutan sitter altför snett så kommer den ändå att spänna mot spåren som går i dörren.

/Hans
extpela: Ja de går aldeles utmärkt.

No turboshit, just real power!
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
För att fläkta liv i en gammal tråd.. min hiss kärvar också.. eller fungerar egentligen inte alls när dörren är stängd. Om dörren är öppen så fungerar det, men jag tycker att den går lite långsamt. Samt så är det automatiska upp/ner lyftet vid dörr stängning/öppning väldigt litet (4-5mm?) jämfört med en annan z3c som jag testade (+10mm?)

Råd och tips, vad göra? Kan det vara en gammal motor i fönsterhissen, eller finns det en billigare lösning?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
gomer: Fungerar inte fönsterhissarna ens när tändningen är påslagen och respektive dörr är stängd? Om de när bilen är avstängd enbart fungerar när respektive dörr är öppen så är det som det ska vara.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
antagligen inte det som orsakar ditt problem gomer men något som kan orsaka extpelas problem är att gummilisten på utsidan längst nedre kanten av rutan har vikt sig in och kläms av rutan. detta hände hos mig. petade ut det med skruvmejsel och det blev bra direkt.

gomer: kan bekräfta att det rör sig om runt 1 cm vid stängning öppning av dörrar på en coupe.
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Masten: Det du beskriver fungerar, men man ser att fönstret försöker dra ner, men det orkar inte.. eller hur jag nu ska beskriva det.. Det är bara det ena fönstret som inte fungerar ordentligt. Typiskt nog förarsidan :-/

z3c 4 ever: Jepp. Då ligger det i linje med övriga syndrom.. Verkar bli att be någon som kan att byta motor till elhissen..
om jag minns rätt så gick installation av elhiss på 1500kr hos Solna. jag hade ett annat fel så jag bytte min typ 2 år sedan. så det kan ha blivit dyrare sedan då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.