AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
750

Pioneer CD-växlare ger felmedelanden, hur fixa?

32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Jag har en Pioneer 12-cdväxlare (modell CDX-P1230S) i bilen och den har börjat strula lite. Jag får error -50, 60, 60 och A0 med ojämna mellanrum. Först trodde jag det berodde på för låg matningsspänning för den verkade gå bättre efter att jag nytte till nytt batteri men nu strular den igen. Enligt brukisen betyder alla felkoderna "elektriskt eller mekaniskt fel" och svenska Pioneer telesupport kan inte bistå med mer hjälp om vad de olika betyder.
Någon som vet exakt vad resp medelande betyder?

Felet yttrar sig i att den oftast vid växling av CD så hänger den sig och skivan som spelades fastnar "inmatad i spelläge". Oftast får jag trycka på återställningsknappen (penna i litet hål) för att få ut magasinet och sen funkar det igen.

Är det fel på spelaren eller magasinet?

Eller får den för låg matningsspänning (fel på kablarna till spelaren)?

Kan man smörja något i magasinet så det glider lättare?

Räcker det med ett nytt magasin för några hundringar?

Är det lönt att laga växlaren? Växlaren är inte ny. Den satt i bilen då jag köpte den för 4 år sedan men vet inte hur länge den suttit där.
Ny växlare kostar kanske 4000, är det en bättre affär?

jag har en Pioneer DEH-P4000R-B som huvudstereo, antaglien av ungefär samma okända årgång.

Tacksam för tips!

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kanske lite hjälp: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tack för länken men detta är ju "bara" en workaround ("plåster")som tar bort symptomen tillfälligt. Jag söker en lösning som tar bort symptomen innan de uppträder.

Att dra ur kabeln ger samma reslutat som att trycka på resetknappen med en spetsig penna/nål. Dvs skivan i spelaren växlas ut och växlaren funkar ett tag till innan samma sak uppstår igen.

Tacksam för flera tips!

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
za
85
zalmondorro
BMW 750 ILA -88:a
hej där !

jag har samma fel på min växlare, dock har den nu funkat klanderfritt i ngn vecka tills idag då samma fel börjar komma..
har också en PIONEER CDX P-1230S
Min var urplockad och "låg o skräpade" i typ nästan 1 år innan den inkopplades på nytt och då började strula, innan des aldrig ngt fel
Har du löst problemet är jag MYCKET tacksam för tips!!

Zalmon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.