AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.192

Sprucket block någon?

Någon som varit med om att blocket (inte toppen) spruckit? eller möjligen både topp och block?
TobbeBMW
Jag har vart med om det på en gammal Opel Ascona, där exploderade en av kolvarna och slog upp ett stort hål i både block och topp samt gjorde en stor buckla i huven, bilen tvärdog och gick aldrig mer (men det begrep ni nog) :-)

Har än idag inte begripit hur det kunde hända.
en kompis i en E34 525 gammla modellen 12v dvs, fick en spricka i ett av topplocksbult hålen i blocket.. det är det enda jag hört om.

/mvh jocke

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Min kompis 323i -80 utan varvskydd körde hål i blocket som var ca: 5cm i diameter. Det lustiga var att motor gick ändå på några cylindrar :=)
En vän till mig pinade sin fula daihatsu charade turbo så jäkligt
så att det hände exakt likadant som på Asconan som TobbeBMW
förklarade!
Men lika bra att den lilla skit bilen dog! :D

Fattar inte heller riktigt hur det gick till!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Motorn i min första bil, VW 1600 TL -66:a, sprack mitt itu vid 'vänstercylindrarnas' infästning i vevhuset av aluminium.
Konstigt nog gick motorn, jag körde hem men all oljan rann ju ut förstås.

/// Gunnar E.
Rev ner toppen (igen) igår i tron att det återigen skulle vara en spruken topp hånflinandes därunder, men det visade sig att blocket hade spruckit på flera ställen! så nu blir det till att leta beg. motor för inte är det kanske idè att försöka hitta bara ett block? Nån som har en till en 318 -87?
Do
7
Dome
325i -86
Du min kompis spräkte blocket i sin m5 i 220 blås och de va inte skoj man hittade en beg motor. så de gör du nog med. och är du ändåsa ista och byter block kan du ju byta hela motorn till 2,0 eller 2,5 liters.
Bara vad ja tycker.

Ja, det är tydligen fler än jag som kan!
Visst skulle det vara jäkligt roligt att slänga i en sexa, har funderat på det, har tidigare haft en m535 som gick som ett skott och en 525:a och saknar sexan en hel del, men det är ju tydligen väldigt svårt att få den genom besiktningen efter ett sånt byte så jag blir nog tvungen att satsa på en fissig fyra.
ja det kan gå sönder om man inte e försiktig med sakerna
du kan ju ta en liten sak från en bil och en annan så kan du ju försöka att plocka ihop det sen hahahahaha mvh din arbets kommpis

tjing!!!!!
svintoleffe
Det som jag vet att många glömmer bort ochså är, att efter topplocks byte elelr pakning, så glömmer man i 10 av 9 fall att blåa ur hålen.
Så man tvingar ner bulten där dte finns olja kvar.
Då spräker man blocket.

Bmw-Power

MVH Leffe
Vadå Tobbe, fixa du inte Asconan? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.