AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.339

Knäckte bakaxeln...

Sp
5
Spinx
320ik -88
Har en 318i E30 som bakaxeln gett upp på, vilka modeller passar det från om man ska byta? 320? 325?

Hur mycket jobb är det att byta, vad måste man riva?

MvH Jocke
Sp
5
Spinx
320ik -88
Läste runt lite och funderar lite på om bakaxeln gett upp helt eller om det bara är någon bussning, man kan krypa fram väldigt sakta men om man belastar den så klonkar det och hugger, erfarenheter någon?
qa
12
qarazy
323i -83 motornord 2,6a
fick det problemet på min e30 förra sommarn. å då vare då pinjongdrevet som hade tappat ca en å en halv kugg.. de ska passa från alla e30 tro ja.. de som skiljer e väl utväxling och diffbroms eller icke. ja tog då från en 325 å satte på min 323 iaf.
det är ganska enkelt å riva faktiskt.. bara att skruva lös drivknutarna om dom inte går att dra ut bara.. dom ska gå att dra ut men de fanns inte plats på min men du kan ju prova om de går e de ju klart enklast. åsså skruvar du bara lös mellanaxeln och så sitter klumpen i fyra bultar i bryggan på ovansidan.. sen är det bara å lyfta ner den..
Sp
5
Spinx
320ik -88
Okej, tackar, då är det bara att leta en bakaxel.

Det kostar att ligga på topp (skulle bränna gummi :P)
qa
12
qarazy
323i -83 motornord 2,6a
jope, de gör ju de.. de kan vara rätt så svårt å hitta en klump till rätt pris också. men de e bara att leta på..=)

jo, de kan ju kosta rätt så mkt å åka kungligt, men man vill ju aldrig byta märke sen man ha komme in i bmwträsket iaf..=)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
En klump till 318i kostar inte många kronor. Bör inte kosta mer än 500 spänn. Tar du från en 320 så får du kass utväxling för din motor. Försök hitta från en 318i M40/M42 eller 316i. Touringmodellerna har också mycket gynnsam utväxling.
Se det positivt, detta kan ge dig en hyfsad prestandaökning för förhållandevis lite pengar.
qa
12
qarazy
323i -83 motornord 2,6a
men de finns ju 325 axlar som har 3,91 i utväxling.. nog borde ju en 318 orka me en sån.. de e väl 4,10 på 318 om ja inte minns helt fel. ?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Beror på vilken 318 det är. M10 under huven gör att du inte har 4.10. Du har 3.91 om du har tur har jag för mig.
325 har större diffklump än 4-orna (förom M3). Mer vikt och rejälare doningar, men oftast sämre utväxling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.